Ford har både lange og stolte tradisjoner i å produsere fornuftige familiebiler.

De var jo som kjent en av pionerene for moderne bilindustri med Henry Fords geniale produksjon av T-Forden. Bilen som for alvor satte fart på – og la grunnlaget – for Ford Motor Company allerede tidlig på 1900-tallet.

Siden har suksessene vært mange. Både i bilens hjemland USA, men også i Tyskland og England – som også er Fords hjemland om man ser litt stort på det.

Mange suksesser

Navn som Mustang, F-serie og Taunus er tre eksempler på store suksesser om vi titter litt bakover i Ford-historien.

Ford Taunus 12M fra 1962 med forhjulkstrekk
Dette er en av Mondeo forgjengerne, nemlig Ford Taunus fra 1977

(klikk på bildene for høyere oppløsning)

I år så ferierer Ford nok et jubileum og en suksess.

Denne gangen er det en ekte folkehelt, nemlig Ford Mondeo det gjøres ære på. Det er ikke få barnehagebarn, svigermødre, handleposer, bleiepakker, treningsbager og dokumentmapper her i Norge som er blitt fraktet rundt i en slik.

20 år og 4,5 millioner

Ford-Mondeo-20-år

Det er nemlig 20 år – og 4,5 millioner eksemplarer – siden vi stiftet bekjentskap med den populære familiebilen for første gang.

Mondeo erstattet Ford Sierra som var en raring på mange måter.

Les mer om Ford Sierra her:

Denne erstattet igjen klassikeren Ford Taunus – som kom allerede på 50-tallet.

Det som er litt morsomt med Monedo er at Ford med denne modellen – fornuftig nok – gikk tilbake til forhjulstrekk. Noe de egentlig gikk bort fra allerede i 1970 etter å ha hatt det i mange, mange år.

Alle som har kjørt Ford Sierra og Taunus med bakhjulstrekk på glatte vinterveier, forstår hva jeg mener ...

Tre eller fire?

De lærde – og ikke fullt så lærde – strides om Mondeo har kommet i tre eller fire generasjoner. Det er andre generasjon / faceliften i 1996 som er stridens kjerne.

Vi velger i denne artikkelen å dele den opp i fire. Så får de som er dypt uenige ha oss tilgitt ...

Dette er USAs mest solgte bil:

Ford Mondeo MKI

Ford Mondeo MKI

Bilen ble vist første gang 23. november 1992, men salget startet ikke før utpå vårparten 1993, nærmere bestemt i mars.

Den kom fra starten av både som firedørs sedan, femdørs kombi og ikke minst stasjonsvogn og bilene for Europa ble produsert ved Fords anlegg i Genk, Belgia.

Mondeo ble lansert som «world car». Det vil si en modell som med få endringer skulle selges over hele verden for å spare penger og søstermodeller ble markedsført som Ford Contour og Mercury Mystique på det nordamerikanske markedet.

Under utviklingen av Mondeo brukte Ford Nissan Primera og Honda Accord som sammenligning. Plattformen var helt ny for Monedo, mens noen av Zetec-motorene var kjent fra Fiesta og Escort tidligere. En var imidlertid helt ny, nemlig den populære 2-literen på 136 hk. Man fikk også Mondeo med dieselmotor.

Sikkerhet var viktig. Det var den første bilmodellen som ble levert med airbag som standard i alle modeller helt fra starten av.

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til


Ford Modeo MKII

Fortd Mondeo MKII

I 1996 var det tid for en oppdatering. Ford hadde fått en del kjeft for kjønnsløst og intetsigende utseende og for dårlig effekt av frontlysene.

Bilen gjennomgikk en av bilhistoriens største facelifter. Det er nesten bare dører og tak igjen av den opprinnelige bilen.

Nytt var nå at Ford hadde fått ideen med oval grill – og som resten av Ford familien – fikk også Mondeo dette. Nye og ganske annerledes hovedlamper var også på plass.

I motsetning til Ford Fiesta og Scorpio som også fikk facelift – så ble Mondeoen tatt vel imot og fikk definitivt en ny vår.

Da bikinidamene sa nei, stilte Oliver opp:


Ford Mondeo MK III


Ford Monedo MKIII

Tredje generasjon Mondo ble lansert i oktober 2000. Bilen fikk nå mye større innvendig plass - særlig beinplassen bak – som tidligere modeller hadde fått kritikk for.

I tillegg fikk bilene nå de nye moderne Duratorq dieselmotor. Helt i rett tid, for oss i Norge. Det var nemlig da dieselracet startet her hjemme og veldig mange norske familier valgte sin Mondeo med nettopp dieselmotor.

Designet på tredje generasjon var pent, modent og behersket, men langt ifra utagerende.

Den hadde blant annet Intelligent Protection System, som brukte sensorer for å beregne de mest effektive sikkerhetssystemene å utløse ved en ulykke.

I tillegg fikk Mondeo oppvarmede bakseter, automatisk tenning av frontlyktene og regnsensorer, som for første gang ble tilgjengelig for Ford-kundene.

I 2003 fikk den – i motsetning til forrige gang – en av tidens mest forsiktige facelifter. Justering er vel et mer riktig ord her.

Ford Capri – husker du denne?


Ford Monedo IV:

Ford Mondeo MKIV

Med fjerde og så langt siste generasjon som kom 2007 skapte Ford furore i klasse. Bilen var - foruten å være lekker designmessig, ha best plass i klassen også – rent fram morsom å kjøre! Mye takket være eksepsjonelt god styring.

Bilen hadde nå fått helt ny EUCD-plattform, utviklet i samarbeid med Volvo. Et par geniale flerbruksvarianter – S-Max og Galaxy – kom også på samme plattform.

Den nye modellen gjorde at Ford-sjåførene var blant de første som kunne ha fordelene av teknologier som Adaptiv Cruise-kontroll, støtdemperkontroll og Ford Easy Fuel, som kom uten tanklokk og hindrer fylling av feil drivstoff.

Mondeo ble igjen forsiktig oppdatert i 2010 med ny Ford EcoBoost bensinmotorteknologi og utstyr som filskiftevarsling, føreroppmerksomhetsovervåkning og automatisk nær- og fjernlys.

Ford Mondeo: Et av de beste nybilkjøpene du kan gjøre


Vi venter på den neste ...

Vi venter på den neste Mondeo som stadig har blitt utsatt

Nå venter kundene på den helt nye generasjonen Ford Mondeo som har blitt utsatt gang på gang. Det er en stund siden 2007 og Mondeo trenger sårt en oppfølger for å få skikkelig fart på salget igjen.

I mellomtiden kan vi jo diskutere om det blir fjerde eller femte generasjon ...

Ford Mondeo: Blir enda mer forsinket