Fiat 500: Se hva han bruker bilklassikeren til

Bondens Fiat er både butikk og framkomstmiddel.

TORVBIL: Luigi fyller opp sin Fiat 500 Giardiniera med grønnsaker når han drar til torget i landsbyen. (Foto: Terje Andresen sa.no / ANB)
TORVBIL: Luigi fyller opp sin Fiat 500 Giardiniera med grønnsaker når han drar til torget i landsbyen. (Foto: Terje Andresen sa.no / ANB)

Luigi smiler pent der han står stolt ved siden av sin røde «gartnerbil», et unikt eksemplar av Fiat 500 Giardiniera.

Bonden har fylt stasjonsvogna med egenproduserte tomater, poteter og andre grønnsaker som han selger på torget i en italiensk landsby sør for Roma. Det skriver sa.no

Brukes som torgbod

Han bruker bilen som torgbod. Den står strategisk plassert like ved landsbyens faste butikk som selger frukt og grønt.

Denne dagen er det ingen kø av kunder. Bonden benytter den ledige tiden til å lese lokalavisen.

Han titter opp fra avisa da jeg stopper opp, og beundrer stasjonsvogna til den italienske ikonbilen.

Jeg er sikkert ikke den eneste som har spurt om å få ta bilder av et eksemplar som nostalgiske bilentusiaster får gåsehud av.

Stasjonsvogna til Fiat 500 er en klassiker. Luigi har grunn til å være stolt av sitt eksemplar. (Foto: Terje Andresen sa.no / ANB)
Stasjonsvogna til Fiat 500 er en klassiker. Luigi har grunn til å være stolt av sitt eksemplar. (Foto: Terje Andresen sa.no / ANB)

Luigi, som jeg senere fikk vite at han heter, smiler.

– Knips i vei! Det var ikke vanskelig å forstå på den korte samtalen at han var stolt av torvboden.

Selv angret jeg på at jeg allerede hadde kjøpt tomater og ikke benyttet anledningen til å handle av ham.

Det var ikke vanskelig å se at hans plommetomater hadde en bedre kvalitet enn utvalget i butikken tvers over gaten, hvor de ansatte plukket varene for deg.

Bonden kjører rundt i et pent brukt eksemplar av en Fiat 500 med tilnavnet Giardiniera. Oversatt fra italiensk betyr det ganske enkelt gartner.

Dette tilnavnet har fulgt stasjonsvognene til Fiat allerede fra 1940-årene.

Lansert i 1957

Dante Giacosas legendariske Fiat 500 ble lansert den 4. juli 1957.

Bilen ble et symbol på gjenoppbyggingen av Fiat, som startet rett etter andre verdenskrig og banet vei for suksessen i 60-årene.

Denne perioden betegnes som den mest suksessfulle i merkets historie

Den første modellen, Nuova 500, ble markedsført som en billig og praktisk bybil. Bilen var mindre enn tre meter lang og hadde en luftkjølt, tosylindret motor på 479 ccm. Noen år senere kom en litt større motor.

Fiat-fabrikken har underveis forbedret småbilen. En av de mest populære versjonene kom i 1965 og inkluderte det gammeldagse runde speedometeret, karosserifarget dashbord og frontdekor med forkrommede «barter».

Luksusutgave

Reklamebilde fra tidlig 60-tall da bilen fortsatt var ny.  (Foto: Fiat)
Reklamebilde fra tidlig 60-tall da bilen fortsatt var ny. (Foto: Fiat)

500 L Lusso var luksusutgaven. Den ble lansert i 1968 og kjennetegnes ved det rektangulære speedometeret og svart dashbord. Utvendig har den bøyler på støtfangerne.

Stasjonsvogna Giardiniera må være verdens eneste stasjonsvogn med helkabriolet. Den startet livet som Fiat i 1960 og gikk over til å bli Autobianchi i 1968.

Siden den ble introdusert såpass tidlig, kom den på markedet med de berømte selvmordsdørene som åpner i forkant.

De gode, gamle ikonbilene er fortsatt en del av det italienske bybildet. Luigi var ikke den eneste jeg møtte som kjørte rundt i en eller annen versjon av Fiat 500.

Flere bil og motorsaker fra sa.no finner du her:

Slik ser dagens stasjonsvognutgave av Fiat 500 ut: