Kia K9: Lover luksusbil til folkelig pris

Nå skal de ta opp kampen mot premiummerkene.

Kia satser på premiummarkedet   med modellen K900. Nå bekrefter de at den skal lanseres i USA, kanskje kommer Europa etter hvert.
Kia satser på premiummarkedet med modellen K900. Nå bekrefter de at den skal lanseres i USA, kanskje kommer Europa etter hvert.

Koreanske Kia har gjennomgått en rivende utvikling de siste årene.

Gjennom å satse tungt på valuta for pengene og gi bilene sine luksusutstyr til en pris langt under det de fleste konkurrentene kan matche, har Kia økt salget sitt kraftig på en rekke markeder.

I tillegg har de gjennomgått en revolusjon på designfronten, ledet av Peter Schreyer som de headhuntet fra VW-konsernet.

Lansere i USA

Et eksempel på hva han har fått til, er toppmodellen K9. Den har høstet svært mange lovord – og skal nå brukes som en spydspiss for å hente helt nye kjøpegrupper til merket.

Kia bekrefter nemlig nå at de skal lansere denne bilen i USA, under navnet K900. Og derfra trenger det ikke være lang vei før den kommer til Europa også.

Det ser unektelig fristende ut - ikke sant? Her snakker vi overdådig luksus - men fra et merke som er kjent for svært gunstige priser. Snakker vi endelig en luksusbil som i tillegg blir litt mer folkelig priset?
Det ser unektelig fristende ut - ikke sant? Her snakker vi overdådig luksus - men fra et merke som er kjent for svært gunstige priser. Snakker vi endelig en luksusbil som i tillegg blir litt mer folkelig priset?

LES OGSÅ: Denne Kiaen presses under magisk prisgrense

420 hestekrefter

K900 er en sedan av det røslige slaget, den er 5.09 meter lang. Bredden er knappe to meter, mens den bygger 149 cm i høyden.

Motoriseringen blir i første omgang sikret av en 3,8-liter på 290 hk – men det kommer også variant med 334 hk – og en toppmodell med V8 og hele 420 hestekrefter. Hovedkonkurrentene er biler som Lexus LS, Audi A8 og BMW 7-serie.

LES OGSÅ: Denne er et kupp for småbarnsfamiliene

Bakhjulstrekk

Kia skal særlig ha brukt 7-serie som målestokk, både når det gjelder utstyr og motorisering. Det er også interessant å merke seg at bilen har bakhjulstrekk, også det helt i tråd med BMW-sammenligningen.

Internt skal Kia beskrive bilen som at den gir "kvalitetene til 7-serie – til prisen av en 5-serie".

K9 får en lang liste med utstyr - blant det som kan bestilles er head up-display i farger.
K9 får en lang liste med utstyr - blant det som kan bestilles er head up-display i farger.

Utstyrsbombe

Kia er altså kjent for å gi mye utstyr for pengene på sine "vanlige" modeller, og på K900 drar de til enda mer.

Her er det blant annet digre skinnseter som tilbyr både massasje, varme, kjøling og en uendelig rekke av justeringer, DVD-skjermer i baksetet, adaptive kjørelys med LED-teknologi, head up-display i farger og et lydanlegg signert Harman Kardon med ikke mindre enn 17 (!) høyttalere.

LES OGSÅ: Dette kaller vi råsterk utstyrsbombe

Velger stasjonsvogn

Her hjemme er SUV-en Sorento Kias toppmodell. Storbilen Optima som er søstermodellen til Hyundais i40 blir ikke tatt inn, det skyldes for en stor del at Optima ikke kommer som stasjonsvogn, kun som sedan.

Markedet for sedaner i denne klassen er svært lite i Norge, her velger de aller, aller fleste stasjonsvogn i stedet.

LES OGSÅ: Test: Kia Sorento: Rett og slett for dyr

Coupeaktige linjer i nye Kia K9.
Coupeaktige linjer i nye Kia K9.

LES OGSÅ: Kia Sportage: Et smart SUV-kjøp