1949 Chrysler Town & Country: Denne er det under 150 igjen av i hele verden

Finn frem møbelpolishen – her kan du kjøpe en virkelig sjeldenhet!

Treverk bilene i Town & Country serien var bygget på New Yorkerens lange chassis, og ble både tunge og kostbare biler. Convertible utgaven ble bare bygget i 993 eksemplarer i 1949, året som markerte Chryslers 25 årsjubileum. (Foto: oldtownclassics.com)
Treverk bilene i Town & Country serien var bygget på New Yorkerens lange chassis, og ble både tunge og kostbare biler. Convertible utgaven ble bare bygget i 993 eksemplarer i 1949, året som markerte Chryslers 25 årsjubileum. (Foto: oldtownclassics.com)

Ingen gjør ære på gamle tradisjoner som amerikanerne. Og når det gjelder å bygge bil, er det heller ikke mange som har så lange tradisjoner som nettopp dem.

Treverk var lenge en viktig bestanddel i bilkarosseriene. Til langt ut på 1930-tallet var det vanlig med stamme av treverk, som karosseriplatene mange ganger ble brettet rundt nærmest for hånd, og sveiset og skrudd på plass. Et langt mer krevende håndverk enn bare stålsveising, ikke minst når man i våre dager skal forsøke å gjenskape en slik klassiker på korrekt måte.

Les også: Også John Lennon kjørte Chrysler Town & Country...

Feiret med nostalgisk tilbakeblikk

Da helstål-konstruksjonene kom, var alle enige om at det var et stort fremskritt. Men amerikanerne hadde ikke vært amerikanere om de ikke hadde feiret transformasjonen til noe nytt med et litt nostalgisk tilbakeblikk på det gamle. Dermed ble treverket i overgangsfasen gjort både synlig og flott – som på bilen du ser på disse bildene.

Termitter kan gjøre vel så mye skade som vær og vind på en slik gammel
Termitter kan gjøre vel så mye skade som vær og vind på en slik gammel

Det er en 1949 Chrysler Town & Country, et modellnavn som ble brukt på treverk-bilene – eller ”woodie”, som de ble kalt – på siste halvdel av 1940-tallet. Denne åpne utgaven var den flotteste av dem, kun produsert i 993 eksemplarer dette året, og solgt for 3.765 dollar. En virkelig kostbar bil den gang.

Trenger en skikkelig service før bruk

I dag regner man med at en bil i kjørbar stand normalt vil ligge et sted mellom 78.000 og 150.000 dollar, men denne er annonsert for tilsynelatende beskjedne 25.000 dollar, eller rundt 146.000 kroner. Det henger sammen med at det nok kreves litt jobb for å få den på veien – for den har tilbragt de siste 42 årene med hjulene i ro.

Se annonsen her:

Også dashboardet viser at dette var en meget påkostet bil i 1949. Nytt av året var padding på dashboardets overkant, og selv den er like hel etter å ha stått i garasjen siden 1971. (Foto: oldtownclassics.com)
Også dashboardet viser at dette var en meget påkostet bil i 1949. Nytt av året var padding på dashboardets overkant, og selv den er like hel etter å ha stått i garasjen siden 1971. (Foto: oldtownclassics.com)

Den flotte bilen levde dog et langt mer aktivt og formodentlig ganske fasjonabelt liv da den var ny. Selgeren, firmaet Old Town Classics i San Diego, California, opplyser at den ble solgt ny i selveste Beverly Hills i Los Angeles, der den ble hos sin første eier helt til 1961. Da ble den solgt til neste eier, som pusset den opp på 1960-tallet og hadde den på veien til han kom ut for en MC-ulykke i 1971.

Les også: Jaguar XK 150 "woodie" - jada, den finnes egentlig ikke!

Ute etter 42 år i garasjen

Da ble bilen satt på lager i hans søsters garasje i Texas, og der har den stått helt til den nå ble kjøpt og shippet tilbake til California. Til tross for 42 år i garasjen har den tilsynelatende klart seg bra både mot rust og husbukk, som ofte kan gjøre vel så mye skade som vær og vind på en gammel ”woodie”.

Det var mindre ekte treverk igjen i woodie´ne etter krigen enn før, og på denne er det bare selve rammeverket som er ekte. De lakkerte flatene inne i trerammene hadde treimitasjon i vinyl frem til bilen ble pusset opp på 60-tallet - men allerede midt i produksjonsåret switchet man til dette utseendet også fra fabrikken. (Foto: oldtownclassics.com)
Det var mindre ekte treverk igjen i woodie´ne etter krigen enn før, og på denne er det bare selve rammeverket som er ekte. De lakkerte flatene inne i trerammene hadde treimitasjon i vinyl frem til bilen ble pusset opp på 60-tallet - men allerede midt i produksjonsåret switchet man til dette utseendet også fra fabrikken. (Foto: oldtownclassics.com)

Nå er den 5,4 liter store rekkeåtteren på 135 hester gitt en seriøs service i forbindelse med oppstart, og funksjonen på girkassen er testet med bilen på lift. Det står ikke i annonsen, men vi går ut fra at denne også har ”Presto-matic”-kassen som skiftet automatisk mellom de to laveste og de to høyeste girene, en kasse som var standard på de fineste Chrysler-modellene det året.

Både ekte og falsk treverk

For øvrig venter det nok mye jobb for å få bilen kjøreklar etter alle disse årene, men utgangspunktet ser overraskende bra ut.

Ikke minst når det gjelder nettopp treverket.

Les også: Lite er mer spennende enn bilskrot-auksjoner i USA

På denne tiden ble det stadig mindre treverk også i de bilene som ga inntrykk av å være i ”heltre”. Mens de grove listene som utgjør rammene på flere karosserideler her er ekte vare, skulle bilen også hatt felter i disse innrammingene i noe som ble kalt ”Di-Noc”, som var imitert treverk i vinyl.

”Modernisert” på 60-tallet

Det hadde denne bilen originalt, men vinylen ble fjernet og metallet under lakkert i karosseriets farge i forbindelse med oppussingen på 1960-tallet – muligens for å gjøre den mer ”moderne”. Allerede midtveis i modellåret 1949 ble nemlig Di-Nocen fjernet, og bilene lakkert akkurat slik som denne allerede fra fabrikken.

Også setene ser overraskende bra ut på bilen, som ut fra odometeret kan se ut til å ha gått rundt 60.000 miles. Det kan muligens også ha blitt omtrukket på 60-tallet en gang. (Foto: oldtownclassics.com)
Også setene ser overraskende bra ut på bilen, som ut fra odometeret kan se ut til å ha gått rundt 60.000 miles. Det kan muligens også ha blitt omtrukket på 60-tallet en gang. (Foto: oldtownclassics.com)

Vil man ha bilen helt original igjen, og det er nok et poeng på denne sjeldne bilen som eksperter antar at det finnes færre enn 150 bevarte eksemplarer av, er det trolig ikke noe problem. Di-Noc er i praksis det samme materialet som fremdeles produseres av 3M, og som helt til i våre dager har vært en populær del av standardutstyret på en hel del luksuriøse amerikanere.

Snakk om å ta vare på tradisjonen...

Les også: Town & Country-caben gjorde comeback i 1983