Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Benny, jeg driver og hjelper naboen litt med bil. Han er så heldig å ha fått med kona på at de skal slå litt på stortromma og kjøpe bruktbil til 600.00-700.000 kroner. Type Audi Q7, Porsche Cayenne eller Mercedes GL står høyt på ønskelista.

Nå er han litt sånn av det økonomiske slaget og undersøker nøye før han gjør noe, blant det han har sjekket er verkstedpriser og pris på service på biler som dette, og jeg har skjønt at bare verkstedtimene kan koste helt opp i 1500-2000 kroner. Hvordan er det egentlig mulig?!?Her hvor vi bor ligger det et lite verksted drevet av en kar som tidligere har jobbet på merkeverksted. han tar 650 kroner timen og det ser ikke ut som han sulter ihjel av den grunn. Hvordan kan det være så enorme forskjeller, blir de som kjøper dyre biler rett og slett flådd når de skal ha dem på verksted? Det hadde vært interessant å høre hva du mener om dette. Med vennlig hilsen Einar.

Benny svarer:

Hei Einar. Jeg skjønner at verkstedpriser er noe som engasjerer og det du forteller her stemmer ganske godt med mine erfaringer. Det kan være veldig dyrt å ha biler som dette på verksted - og timeprisene kan variere ganske mye mellom enkelte modeller fra samme merke.

En grunn er at de dyreste bilene også som regel er de mest avanserte. De kan kreve spesiell opplæring og kompetanse, noen ganger også spesialutstyr. Det betyr utgifter for verkstedet, utgifter de "regner hjem" ved å legge på timeprisen.

Men når det er sagt, tror jeg nok også de på denne måten "ser an" kundene litt. De som kjøper store og dyre biler har jo også som regel råd til å betale det som forlanges når de har bilen på verksted. De er kanskje ikke like troende til å sjekke priser og eventuelt bruke frittstående aktører - i forhold til de som har mer vanlige og folkelige biler.

Det blir nok litt feil å sammenligne dette med de som har et lite verksted og kanskje driver mest med å bytte mer vanlige slitedeler. Da kreves det langt mindre av oppklæring og kursing underveis.

Gamle og gode: Her er bruktbilene med minst feil

... men dyrt å eie!

Det å drive et stort bilverksted kan være svært krevende, spesielt i storbyene. Ofte er det vanskelig å få tak i - og holde på - flinke folk. Gjennomtrekk betyr at man ofte må begynne på nytt og lære opp folk. Ikke alle ansatte er like flinke eller motiverte. Mye fravær kan skape store problemer, i verste fall får man inn folk som slurver og ikke gjør jobben sin bra nok - det går ut over både bedriften og fort bunnlinja.

Det er da også veldig store forskjeller i hvilke resultater man klarer å oppnå. Noen bilverksteder er solide og driver med veldig gode marginer - andre sliter og får det liksom aldri helt til.

Slik sett har de det nok enklere, de som driver verksted med to-tre ansatte. Da er det lettere å holde orden på ting - og det blir veldig gjennomsiktig hvis noen ikke gjøre jobben sin som de skal.

Du kan helt klart også bruke et slikt verksted til flere ting hvis du har en bil som du nevner over. Men en god del reparasjoner vil de nok takke nei til, fordi de ikke har spesialkompetansen som kreves for å gjøre jobben skikkelig.

Til 600.000-700.000 kroner bør det vel uansett være overkommelig å finne en bil som er såpass ny at det ikke vil bli de helt store verkstedutgiftene de første årene, men naturligvis er det lurt å ta høyde for slike ting også før man kjøper bil. De typiske statusbilene har gjerne større verditap enn mange andre og blir slik sett relativt rimelige med årene. Det vil si: Rimelige å kjøpe - men slett ikke alltid rimelige å eie.

Lykke til videre med nabohjelpen!

LES OGSÅ: Disse bileierene gruer seg mest til å ha bilen på verksted


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Mest populære merke på nybil – og på bruktbil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: