Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny! Jeg har lest en del bruktbilomtaler der du anbefaler å sjekke om registerreim er skiftet.

Dette synes jeg virker som en skikkelig jungel, at det ikke er noe fast system for når registerreim skal byttes på de ulike bilmodellene.

Hvorfor har man ikke bare noe fast system her? Lurer også på hva som skjer hvis man går over tiden her og den ryker, er det en stygg sak? Vennlig hilsen Øyvind.

Benny svarer:

Hei på deg!

Ja – det er en grunn til at jeg ofte maser litt om dette med registerreim.

Det kan nemlig fort bli veldig dyrt om den ryker. Dette med skiftintervaller er heller ikke satt i noe logisk system – så her gjelder det å holde tunga rett i munnen.

På noen biler skal den skiftes etter bare fire år eller 60.000 km (det som kommer først). Mens på andre så kan det være 120.000 km og sju år og der imellom mange andre avarter av skiftintervaller.

Følger man bilens serviceprogram til punkt og prikke, så fanges dette opp av verkstedet og gjøres automatisk.

Kan bli fryktelig dyrt

Problemet er når bilen har skiftet eier X antall ganger og servicehistorikken ikke lenger er komplett, på utur eller ikke kan dokumenteres. Slik det gjerne blir på en bruktbil ganske fort ...

Da er det fare på ferde! På mange biler går ventilene i stemplene og alt blir bare en eneste stor "salat". I verste fall må da hele motoren skiftes og vi snakker flerfoldige titusen kroner.

Andre biler klarer seg bedre og mange biler har registerkjede – og ikke registerreim i det hele tatt.

Men er du usikker på hva bilen din har og ikke har - og om den eventuelt er skifte – ja så er mitt soleklare råd å sjekke opp. Nå!

Murphy`s lov

Er man i tvil når det er gjort sist så er det etter min mening bedre å skifte den enn å gamble på at det går bra. Det er noe med Murphy`s lov ...

Eksempel på registerreimsett med spennulle, løpehjul og strammer. (Foto: Carparts.no)

Et registerreim-skifte koster ofte fra ca. 2000–3000 kroner og oppover. Ofte skiftes også vannpumpe, strammehjul og løpehjul i samme slengen.

Registerreima har den fordelen at den gir en stillere motorgange. Den er også billigere å produsere enn et kjede og ikke minst gir den "kroner i kassa" for ettermarkedet. Enten den må byttes, eller om den ryker.

Registerkjeder derimot skal i utgangspunktet holde hele bilens levetid og ingen biler jeg kan komme på i farten har skiftintervaller på dette. Det hender dog at det må skiftes allikevel, men det hører med til sjeldenhetene.

Håper dette var litt oppklarende.


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Mest populære på nybil–og på bruktbil

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: