Ford Mustang: 48 år - men helt som ny

Er dette verdens fineste Mustang?

Denne 1965 modellen Ford Mustang cabriolet er en ekte «survivor». Etter 48 år er den fortsatt som helt som ny. (Foto: eBay)
Denne 1965 modellen Ford Mustang cabriolet er en ekte «survivor». Etter 48 år er den fortsatt som helt som ny. (Foto: eBay)

17. april 1964 er en merkedag for alle bilentusiaster. Det var da en av bilhistoriens mest suksessfulle og ikoniske modeller ble satt i produksjon.

Vi snakker om Ford Mustang. Vi snakker om ville tilstander med tilløp til opptøyer hos forhandlende av kjøpekåte kunder.

Bilen ble umiddelbart en braksuksess blant de unge og litt bemidlede.

Ford Mustang II: Bilen som skuffet en hel verden

Få har klart seg

Bilen baserte seg i utgangspunktet på Ford Falcon og den var billig å produsere ettersom Ford brukte mye av det de allerede hadde i lagerhyllene. Finish og tilpasninger var ikke all verden, men bilen gikk sin seiersgang.

Mange av bilene fikk etter hvert et hardt liv. Trimming og ombygginger ble dagligdags inn på 70-tallet. Mange av bilene ble regelrett ihjelkjørt, andre rustet bort mens andre bare ble slitne, gamle og solbrente i lakk og interiør.

Men ikke alle. Bilen på disse bildene tilhører definitivt en av de som har klart seg. Ikke bare godt, men svært godt.

Det hvite interiøret er i mint condition. (Foto: eBay)
Det hvite interiøret er i mint condition. (Foto: eBay)

Faktisk så godt at det spekuleres på om dette kan være verdens fineste urestaurerte Ford Mustang.

Dette er en Mustang som ikke klarte seg like godt ...

Til salgs

Høres det fristende ut? Da kan vi fortelle at den kan bli din. Bilen er lagt ut til salgs på den amerikanske auksjonssiden eBay.

Kikk her for å se hele annonsen.

Prisen er satt til 72.500 dollar. Det tilsvarer ca. 430.000 hardt beskattede norske kroner.

Mange penger – bevares, men hvis det faktisk er slik at dette er verdens fineste urestaurerte Ford Mustang, så er det kanskje ikke så ille allikevel?

Mustang er en veldig vanlig bil å restaurere. Det aller, aller meste finnes å få kjøpt nytt til disse bilene og det finnes fantastisk flott restaurerte biler. Men – det er et men ...

Det er noe med det urørte

Både bagasjerom og reservehjul er ubrukt . (Foto: eBay)
Både bagasjerom og reservehjul er ubrukt . (Foto: eBay)
Motoren bærer ikke akkurat preg av å være i hjel skrudd heller.
  Her er det fortsatt originale slangeklemmer og kabler… (Foto: eBay)
Motoren bærer ikke akkurat preg av å være i hjel skrudd heller. Her er det fortsatt originale slangeklemmer og kabler… (Foto: eBay)

(klikk på bildene for høyere oppløsning)

Det er noe med det urørte, det opprinnelige og det originale. Det er noe med lukt, patina og nærmest noe jomfruelig over alt fra originale tennpluggkabler, slangeklemmer som aldri har blitt rørt og har original merking. Lakken som kanskje har falmet ørlite under 48 år. Originale karosseritilpasninger og ikke minst et karosseri som aldri har vært i nærheten av verken sveiseapparat eller sparkel.

Dette er Mustangen som ikke finnes:

Denne bilen har gått 19.000 miles på disse årene. Det som på norsk ville vært 30.500 kilometer- så den er ikke helt ubrukt heller.

Fargen er gul og interiøret er hvitt. Motoren er den velkjente V8-eren på 289 kubikktommer og den har automatkasse. Et ganske vanlig og klassisk oppsett.

Til og med eksosanlegget er originalt


Den er fin under også. Hvor mange biler har fortsatt originalt
  eksosanlegg etter 48 år? (Foto: eBay)
Den er fin under også. Hvor mange biler har fortsatt originalt eksosanlegg etter 48 år? (Foto: eBay)

Les vår bruktbiltest av Ford Mustang, her:

Her er til og med eksosanlegget det opprinnelige. Ikke mange 48 år gamle biler kan skilte med nettopp det.

Det faktum at bilen har vunnet Mustang Club of Amerika Platinium Award i klassen "urestaurert" – den mest prestisjetunge prisen en Ford Mustang kan vinne – er i seg selv et stort kvalitetsstempel.

- Den går og kjører akkurat like bra som da den var nye, sier den private selgeren fra Wisconsin, USA. Etter å ha studert bildene i annonsen er vi fristet til å tro ham på det.


Les vår kjøpeguide til Ford Mustang, her: