VW Passat: Ikke rart denne selges med stor sorg

Den startet som en ganske vanlig familiebil. Se bildene:

Ole Johnny Faleide skal selge 'gullet' sitt   hvis den rette kjøperen dukker opp. Men kun fordi fruen i huset er gravid   og det er planer om en familieracer.
Ole Johnny Faleide skal selge "gullet" sitt hvis den rette kjøperen dukker opp. Men kun fordi fruen i huset er gravid og det er planer om en familieracer.

VW Passat er en av Norges aller mest solgte biler - og et så vanlig syn i trafikkbildet at en nesten skulle tro at det var obligatorisk for nordmenn å ha en slik i garasjen.

Men det går an å gjøre selv en så vanlig bil helt unik. Det er bilen vi omtaler her et herlig bevis på. 2006-modellen er HELT GARANTERT den eneste av sitt slag i Norge - og nå skal den selges.

Prisen er faktisk ganske hyggelig - du får neppe noe som vekker mer oppmerksomhet for under 300.000 kroner.

Del med dine Facebook-venner

Les også: Den Rosa Panterens ville custom-bil er til salgs

Joda, den er godkjent

Dagens eier, Ole Johnny Faleide, kan fortelle at det har vært et sant lite byråkrati-helvete å få bilen godkjent av biltilsynet. Men etter tonnevis av dokumentasjon og papirarbeid er den godkjent, som eneste breddede Passat av denne typen.

Bilen er nylig gjort ferdig, og har ikkke rukket å være med på så mange konkurranser. Men de gangene den har deltatt har den vunnet, blant annet Gatebil 2012 og Gatebil 2013, står det i den fyldige annonsen.

- Og nå skal den altså selges?

- Bilen er kun under vurdering for salg siden fruen er blitt gravid, he-he. Nå tenker jeg å bygge en famillieracer... Men blir ikke Passaten solgt til rette person, så blir den enda mer ekstrem til våren, forteller Faleide.

Klikk her for å se hele annonsen

Skikkelig stereoeanlegg må til. Dette er noe av grommeste du får tak i...
Skikkelig stereoeanlegg må til. Dette er noe av grommeste du får tak i...

Begynte som en vanlig Passat

Utgangspunktet for prosjektet var en vanlig Passat - riktignok med uvanlig mye utstyr. 2-liters motoren, som originalt hadde 140 hk, er omprogrammert og har fått større turbo, og yter nå rundt 200 hk.

Men det er nok ikke det som er gjort under panseret som er mest spennende. Det trenger en bare å kaste et blikk på bilen for å skjønne...

Les også: Simen blir aldri ferdig med sitt stereo-prosjekt

Enorm lakkjobb

Lakkjobben er det første du ser. Den er det Maria Elena Design som har stått for. Det møysomme arbeidet pågikk over flere uker, og inkluderer seks lag med klarlakk, 3D-effekt og omfattende motivlakkering.

Felgene er 20", 3-delt, smidde felger med rundt 30 cm kant - spesiallaget i USA for denne bilen.

LES OGSÅ: Politiet deltok i ulovlig gaterace

00 Passat babebilde 2
00 Passat babebilde 2

Unik styling

Det er montert et XRT Wide bodykit extreme fra Proo Street. Og i annonsen kan vi lese at alt stålarbeidet er gjort grundig, med tanke på sveising, så sinkbehandlet, fugelimet. Til slutt er det hele tektylbehandlet.

På baklokket er det en diger karbonvinge, og grillen foran er også håndlaget.

LES OGSÅ: Biler, babes og solskinn

TV- og magasinstjerne

Selv om den er nybygget, har den allerede gjort karriere både på TV og i magasiner.

Nå håper Ole Johnny at den kan komme i hendene på en ny eier, som bryr seg og tar godt vare på "gullet".

- Bilen selges langt under byggekostnad, og jeg vil ikke ha noen "prutere". Men om du elsker biler og oppmerksomhet, og ikke har noe imot å komme litt på TV eller i blader, så er dette en stor mulighet, sier han.

Prisen er altså 299.000 kroner, pluss omregigstrering. Bilen har gått 150.000 kilometer, og er nettopp EU-godkjent.

Kanskje ikke en bil for alle - men helt klart en bil alle vil mene noe om...

Drar den damer?

00 Passat hovedbilde alt 2
00 Passat hovedbilde alt 2

Og til dere ungkarer der ute - joda, den trekker damer.

- Ja, drar ikke denne bilen damer, så er det noe galt med damene, he-he. Men det er ikke bare damer som reagerer på bilen. Det er moro å lufte denne bilen på en fin dag, for alt og alle jeg passerer stopper opp og glaner og peker. Så jeg har nå gjort noe riktig.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Slik er det å kjøre på den nye Rudskogen-banen