Lexus GS 300h: Ny motor – og 300.000 kroner ned i pris

Og ikke er den noen sinke heller.

Lexus GS bakfra
Lexus GS bakfra

Lexus står foran en stor offensiv på det norske markedet når de snart skal lansere en helt ny kompakt-SUV.

Med den blir modellutvalget vesentlig breddet og vil appellere til nye kjøpegrupper.

Samtidig har merket kuttet ut dieselmotorer og har nå et modellutvalg der samtlige biler har hybrid-drivlinje.

Når Lexus om noen dager skal presentere nye GS 300h på bilutstillingen i Frankfurt, er de også første i verden med to hybridalternativer i samme bilmodell.

Lexus GS forfra 2
Lexus GS forfra 2


LES OGSÅ: Er dette verdens beste SUV?


Ikke noen bestselger

GS er en stor sedan i samme klasse som blant andre Audi A6 og BMW 5-serie. Til nå har GS 450h vært eneste alternativ. Med startpris på 836.300 kroner i Comfort-utgave har den ikke akkurat blitt noen bestselger. Men med ny motor kan det bli andre boller.

Lexus GS bakfra 2
Lexus GS bakfra 2

223 hestekrefter

GS 300h blir nemlig så mye som 300.000 kroner rimeligere enn GSS 450h! Der sistnevnte har en 3,5-liters motor og maksimal effekt på 345 hestekrefter, har 300h motorisering som glir atskillig lettere gjennom det norske avgiftssystemet.

Her finner vi nemlig en 2,5-liters bensinmotor som sammen med en kraftig el motor gir samlet ytelse på 223 hestekrefter. Denne drivlinjen kjenner vi allerede fra lillebror IS 300h – og den bør kunne gi tilstrekkelige ytelser og vel så det også i GS-modellen.

Lexus GS interiør
Lexus GS interiør


LES OGSÅ: – Skummelt å kjøpe fem år gammel hybridbil?


Kommer i desember

Avgiftssystemet i Norge favoriserer fra før utslippsvennlige hybridbiler. For nye GS 300h utgjør besparelsen ca. kr 90.000.- GS 300h starter dermed på 532.700 kroner.

Som øvrige Lexus modeller skal bilen være godt utstyrt allerede fra grunnversjon. De offisielle faktatallene for bilen vil bli offentliggjort på bilmessen i Frankfurt 10. september.

Lexus opplyser at forhåndssalget starter neste uke, og at nye GS 300h er på plass i Norge fra desember 2013.


LES TESTEN: Millionbilen konkurrentene bør frykte


Lexus GS bakfra
Lexus GS bakfra

LES OGSÅ: Oljesjeikenes favoritt har blitt ny