ix55: Denne bilen tok norske avgifter livet av

Altfor dyr som ny – derfor er den også et sjeldent syn.

ix55 er en stor SUV med plass til inntil sju   og med kraftig dieselmotor under panseret.
ix55 er en stor SUV med plass til inntil sju og med kraftig dieselmotor under panseret.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har fått med meg at du har jobbet med Hyundai tidligere, og da håper jeg du kan svare meg på et spørsmål rundt deres store SUV ix55.

Jeg husker det ble skrevet en del om den da den ble lansert i Norge for noen år siden, men så ble det helt bom stille. Nå har jeg akkurat vært innom hjemmesiden til Hyundai i Norge, og der står den ikke engang lenger. Vet du hva som er årsaken til det, tror du dette kan være et lurt bruktkjøp nå? Vennlig hilsen fornøyd Santa Fe-eier.

Benny svarer:

Hei godt å høre at du er fornøyd med din Santa Fe. ix55 er jo på mange måter storebroren til den modellen, her hjemme en ganske så sjelden storebror.

For ja – du har helt rett i at dette er en bil det har blitt stille rundt. Årsaken til det er nok ganske enkel: Det er prisen – som takket være det norske avgiftsnivået ble altfor høy.

Da ix55 ble lansert i Norge i 2009, kostet den nesten nøyaktig 900.000 kroner, pluss eventuelt ekstrautstyr. Rundt 600.000 kroner av dette gikk rett til statskassa i form av avgifter. Stor V6-dieselmotor på 240 hestekrefter, egenvekt et godt stykke over to tonn og Co2-utslipp på 249 gram/kilometer, fikk sikkert pengetellerne i Finansdepartementet til å gni seg i hendene, Hyundai-kjøperne var naturlig nok ikke like glade.

Likevel valgte importøren å ta den inn og de solgte også en liten håndfull eksemplarer. Kanskje var noen av kjøperne folk som ville ha stor og motorsterk SUV, uten at naboen skulle ha peiling på at dette kostet nærmere en million kroner?

Mitt inntrykk av bilen er at den er kompetent på de fleste områder, den blir bare altfor dyr i Norge. For helt oppe i million-klassen sliter den med å matche konkurrentene, i de aller fleste markeder er da også dette en bil som skal koste en god del mindre enn biler som BMW X5, Mercedes ML og Land Rover Discovery – for å nevne noen.

ix55 er nesten fem meter lang og har plass til sju. Den er også velutstyrt, selv om utstyrsnivået ikke var helt tipp-topp moderne da den kom

LES OGSÅ: Dette blir helt forbudt

Mulig å prute

Jeg måtte jo ta en kjapp runde i bruktbilmarkedet nå, og det er i alle fall ikke tvil om at verditapet har vært solid. Det rimeligste eksemplaret er en 2010-modell som akkurat er solgt. Den har rullet 52.000 kilometer og prisforlangende var 384.000 kroner.

Da er det et voldsomt hopp opp til 2009-modellen som står usolgt hos forhandler i Vesterålen. Den har gått 50.000 kilometer og de håper å få 615.000 kroner for den.

Det er vinter på bildene av bilen – noe sier meg at den også kommer til å stå til neste vinter hvis de ikke gjør noe med prisen.

Men til rundt 400.000 kroner begynner dette å bli mye bruktbil for pengene. Vær også bevisst på at det helt sikkert er mulig å prute, særlig hvis det dukker opp en privat selger. Det er nok knapt noen som søker på nettet etter brukt ix55. Derfor bør du på ingen måte slå til uten å ha forhandlet skikkelig om prisen først.

Kvaliteten er generelt god og dette bør ikke bli noe spesielt dyrt bilhold. Bare vær klar over at den nok er tungsolgt den dagen du skal selge videre, så her er det nok smart å ha et langvarig perspektiv på eierskapet.

Lykke til hvis du går for dette!

LES OGSÅ: Snart kan du lade mobilen trådløst

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: