Mercedes ML / GL: Spinnville super-SUVer

Dette er brutalt – og überluksuriøst. SE BILDENE

To av de mest ruvende SUVene på markedet   ML AMG og GL AMG   har fått både ny styling og et heftig tuningprogram. Slikt blir det ekstreme ytelser av...
To av de mest ruvende SUVene på markedet ML AMG og GL AMG har fått både ny styling og et heftig tuningprogram. Slikt blir det ekstreme ytelser av...
To av de mest ruvende SUVene på markedet   ML AMG og GL AMG   har fått både ny styling og et heftig tuningprogram. Slikt blir det ekstreme ytelser av...
To av de mest ruvende SUVene på markedet ML AMG og GL AMG har fått både ny styling og et heftig tuningprogram. Slikt blir det ekstreme ytelser av...

Mercedes har to av de største SUV-ene på markedet i sitt sortiment – ML og GL. Dette er biler som virkelig krever plass – og som byr på offroadegenskaper i tillegg til luksus i toppklasse, selv i standard utførelse.

Men det er likevel de som synes at det blir for "slapt" – og vil ha både mer krefter og mer eksklusivitet.

Et av firmaene som betjener slike kunder er tyske Brabus. De har en rekke modeller på samvittigheten – men de to nyeste, basert på ML og GL, er noe av det råeste de har laget.

LES OGSÅ: De tre beste brukt-SUV-ene

Mercedes GL.
Mercedes GL.

557 hk ikke nok

La oss starte med utgangspunktet – det er nemlig intet mindre enn AMG-versjonene av de to nevnte modellene. Det betyr at skjuler seg en enorm V8-motor under panseret på begge biler – med godt over 500 hestekrefter.

Men med to større turboer og annet småfiks i kombinasjon med et nytt eksosanlegg, blir effekten effektivt justert til 700 hestekrefter.

Mercedes GL.
Mercedes GL.

Les hva vi syntes etter å ha testet ML under lanseringen i Østerrike

Sperret super-toppfart

Det er jo bare et par knepp unna fullstendig galskap, naturligvis. Dette sørger for at de digre SUV-ene plutselig har ekstreme ytelser. 0–100 km/t er unnagjort på 4,4 sekunder om du har MLen, og GLen trenger bare 0,2 sekunder til på samme øvelse.

Toppfarten er elektronisk begrenset til, nei, ikke 250 km/t, men 300 km/t (!).

Med så store biler og så mye krefter, sier det seg selv at det kan være smart å sørge for ekstra sterke bremser. Det sørger også Brabus for.

Vi har naturligvis testet GL også – les mer her

Mercedes ML.
Mercedes ML.

Åtte centimeter bredere

Utseendet blir for øvrig betydelig barskere takket være en stylingpakke som inkluderer seks centimeters bredding av ML og åtte centimeter ekstra på GL, nye fangere, skjørt og spoilere utvendig.

Du kan også velge blant et bredt utvalg av felger – opptil størrelse på 23".

LES OGSÅ: Er det eierne eller SUV-ene det er noe galt med?

Mercedes GL Brabus interiør
Mercedes GL Brabus interiør

Interiør – slik DU vil

Innvendig blir det for eksempel nytt skinninteriør med diamantmønster i setene – eller om du, vil noe helt annet. Her står kunden fritt til å la kreativiteten blomstre. Det er for eksempel mulig med "skipsgulv" i bagasjerommet, a-la det som tilbys på CLS Shooting Brake.

Mercedes ML Brabus skipsgulv
Mercedes ML Brabus skipsgulv
Mercedes ML Brabus innstegslist
Mercedes ML Brabus innstegslist

Belysning av innstegslistene, med blå Brabus-logo er imidlertid påkrevet.

Pris? Hvis du må spørre, har du ikke råd. Og vi har foreløpig ikke noe svar på det spørsmålet, heller ...

Mercedes ML.
Mercedes ML.

LES OGSÅ: Topp 10: SUV-ene med minst feil og problemer

Del med dine Facebook-venner