VW T2: Nå forsvinner bil-legenden

Nye kollisjonskrav stoppet den - etter 56 år.

Det er nesten utrolig at dette dashbordet fortsatt er i produksjon, men det er det altså   litt til. Spartansk er bare fornavnet. Legg merke til jubileumslogo over stereoen.
Det er nesten utrolig at dette dashbordet fortsatt er i produksjon, men det er det altså litt til. Spartansk er bare fornavnet. Legg merke til jubileumslogo over stereoen.

For et par tiår siden var den et dagligdags syn i den norske trafikken. Volkswagens kompakte varebil – populært kalt Hippiebussen – kom i 1950 og ble produsert i to generasjoner, helt fram til 1979.

De aller fleste eksemplarene levde arbeidsomme og slitsomme liv før de ble pensjonert hos en bilopphogger. Men noen har heldigvis overlevd og dette er i dag svært attraktive veteranbiler.

Produsert i 56 år

Skjønt det er ikke overalt i verden at dette er veteranbil. Nei, Volkswagen har nemlig latt den leve videre i svært mange år på sin fabrikk i Brasil.

Der startet produksjonen av bilen helt tilbake i 1957. Og i de 56 årene som har gått, har det rullet drøyt 1,5 millioner eksemplarer ut fra samlebåndene.


Et ekte ikon takker for seg - nå er det straks slutt på produksjonen også i Brasil. Det feirer VW med en egen jubileumsmodell.
Et ekte ikon takker for seg - nå er det straks slutt på produksjonen også i Brasil. Det feirer VW med en egen jubileumsmodell.


VW Boble 1962: Slik sto den i 32 år

Byttet ut motoren

Det har mange ganger gått rykter om at det snart var slutt. Men modellen har vært usedvanlig seiglivet. Det kan vi takke en kombinasjon av fortsatt høy etterspørsel og det faktum at VW har gjort en del endringer underveis.

I 2005 gikk de til og med til det revolusjonerende skrittet å bytte ut den gamle luftkjølte bokserfireren på under 30 hestekrefter – med en langt mer moderne 1,4-liters bensinmotor på i underkant av 80 hestekrefter.

Oppfølgeren som aldri kom – les mer om VW Bulli her:

Kollisjonskrav


Nå er det imidlertid ingen bønn for Transporteren. Fra neste år innfører nemlig Brasil nye krav til kollisjonssikkerhet (her ligger landene i Sør- og Latin-Amerika langt bak USA og Europa i dag) – og de kravene er ikke denne bilen i nærheten av å klare.

Det vil også koste for mye å endre konstruksjonen tilstrekkelig – dermed er det straks slutt for bilen.


Nakkestøttene har tydeligvis ikke kommet til Brasil ennå - i alle fall ikke i denne bilen. Noe sier oss at sittekomforten neppe er på vanlig 2013-nivå heller.
Nakkestøttene har tydeligvis ikke kommet til Brasil ennå - i alle fall ikke i denne bilen. Noe sier oss at sittekomforten neppe er på vanlig 2013-nivå heller.


Tofarget lakk

Volkswagen markerer det med en spesialversjon kalt Kombi Last Edition. Den skal bygges i bare 600 eksemplarer og i utgangspunktet kun selges på hjemmemarkedet. I Brasil skal prisen forresten ligge på i overkant av 200.000 kroner.

For de pengene får man en bil med tofarget lakk, blått og hvitt – og med hvite felger. De samme fargene er med innvendig, med setetrekk i vinyl som matcher eksteriøret. VW har også gitt den stereoanlegg med noe så nymotens som USB-tilkobling.


LES OGSÅ: Hva med en campingbil – i Lego?


Samlerobjekt

Bilen er altså beregnet på det brasilianske markedet, men vi ser slett ikke bort fra at entusiaster fra andre deler av verden vil ønske å skaffe seg et eksemplar.

Dette kommer naturligvis til å bli et samlerobjekt, samtidig som det markerer slutten for en av de mest betydningsfulle bilmodellene etter krigen.


LES OGSÅ: Dette er den sikreste varebil-arbeidsplassen


Den har vært i produksjon i 56 år - og det vises også godt på avslutningsmodellen av VW T2. 600 eksemplarer skal bygges av denne.
Den har vært i produksjon i 56 år - og det vises også godt på avslutningsmodellen av VW T2. 600 eksemplarer skal bygges av denne.


LES OGSÅ: VW Transporter T3, 80-tallets kasseracer