Mitsubishi ASX: Nå kommer noe mange har savnet

Gire selv? Ikke veldig mye lenger!

Manuell girkasse har vært eneste mulighet i Mitsubishi ASX helt fra bilen kom i 2010. Men på senhøsten blir det endring på dette   da kommer den nemlig også med automat, noe svært mange kjøpere i denne klassen foretrekker.
Manuell girkasse har vært eneste mulighet i Mitsubishi ASX helt fra bilen kom i 2010. Men på senhøsten blir det endring på dette da kommer den nemlig også med automat, noe svært mange kjøpere i denne klassen foretrekker.

Den er en av de største bilsuksessene i Norge de siste årene: Mitsubishi ASX har virkelig truffet bilkjøperne hjemme og har banet vei for flere konkurrenter i klassen for kompakte SUV-er. Over 8000 eksemplarer er solgt siden introduksjonen i 2010.

Suksessen til tross: ASX har faktisk manglet noe som er viktig og attraktivt for mange kjøpere: Nemlig automatgir.


Gull-kombinasjonen

Diesel og automat er selve gull-kombinasjonen i denne klassen. Men automatgir i ASX har ikke Mitsubishi klart å tilby – før nå.

I løpet av høsten kan du nemlig slippe å gire selv også i ASX. Da får nemlig bilen både ny motor og automatgirkasse.

LES OGSÅ: Dette er Europas mest solgte SUV

Motor fra storebror

Motoren kjenner vi allerede fra storebror Outlander. Det er snakk om en 2,2-liters dieselmaskin på 150 hestekrefter og dreiemoment på 360 NM. Det bør borge for solid kraftoverskudd i en såpass kompakt bil som ASX er.

Den kommer i kombinasjon med en sekstrinns automatgirkasse, som også kan gires manuelt med hendler bak på rattet.

Outlander er en liten prisbombe – les testen her:

Også med lavgir

Her er det også lavgirfunksjon, noe som kan være svært verdifullt for ekstra framkommelighet. Lavgiret kan brukes både på første- og annetgir. Det leverer høyere turtall og dermed mer kraft under vanskelige kjøreforhold.

Dette kan også være gull verdt når man for eksempel kjører med tilhenger i bratte bakker.


Facelift

Det er ett år siden ASX fikk en midtlivsoppdatering. Da ble fronten fornyet og støtfangerne endret, både foran og bak.

Samtidig fikk den også nytt bakhjulsoppheng, noe som bidrar til mer komfortable kjøreegenskaper. Interiøret ble også oppgradert og en del nytt utstyr kom på plass.

Kommer i november

ASX har markert seg med gunstige priser, der spesielt topputgaven med svært mye utstyrt innabords har vært en tøff nøtt for konkurrentene.

Med den nye motoren og automatgir starter innstegsversjonen Invite på 344.900 kroner. De fleste kommer nok til å bla 35.000 kroner ekstra og gå for InStyle + også med denne motoriseringen. Da står det 379.900 kroner på prislappen.

De første bilene skal være i Norge i november.

Klikk her for å lese testen av ASX


Mitsubishi ASX har fått en forsiktig ansiktsløftning utvendig - under skallet har det skjedd mer. Ikke minst går også rimeligste utgave ned 22.000 kroner i pris.
Mitsubishi ASX har fått en forsiktig ansiktsløftning utvendig - under skallet har det skjedd mer. Ikke minst går også rimeligste utgave ned 22.000 kroner i pris.


LES OGSÅ: Hva er best kjøp – ny eller brukt SUV?