Rust: Her starter ofte det som kan bli et stort problem
Brooms bilekspert forteller deg hvor du bør sjekke på din bil.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny!
Jeg er ute etter bruktbil til rundt 100.000 kroner. Er opptatt av å finne en bil som er i god stand og som ikke vil gi meg store utgifter, samtidig vil jeg jo gjerne ha noe som er litt kult også.
Har skjønt at rust fortsatt er et problem når bilene begynner å bli noen år. For meg som menigmann, hvor er det jeg skal se etter rusten, hvor starter det som regel på en bil? Er det kurant å pusse og lakkere selv, eller bør man sette bort den jobben til fagfolk?
Mvh. Christoffer.
Benny svarer:
Hei Christoffer!
Jo da, biler ruster fortsatt etter noen år, selv om bilene de senere årene har blitt veldig mye bedre. Skrur vi tiden tilbake tre-fire tiår var det ikke uvanlig at biler rustet etter bare noen få år.
Heldigvis har bedre stålkvalitet, nye produksjonsteknikker og bedre generell beskyttelse gjort bilene mye bedre.
Generelt kan man si at biler begynner å ruste på karosseriets nedre deler.
Få bilen opp!
Derfor bør man ned på kne for å sjekke skikkelig – eller enda bedre få bilen opp. Sjekk nedkant og hjørnene av dører også innvendig. Det starter ofte i falsen mellom den ytre dørplata og resten av døra.
Kanaler (også under og på "baksiden"), rundt jekkfester, gulvet og nedkant av forskjermer bør også sjekkes nøye.
Det samme bør hjulbuene bak som på mange biler er et svært utsatt punkt.
Bagasjeromsgulv bør også sjekkes, samme området rundt front- og bakvindu - og takluke om bilen her det.
Ta også en sjekk bak og rundt listverk, skjermutbyggere, kanalskjørt og lignende. Dette er typiske steder hvor fukt kan samle seg og rusten få tak.
Også rundt støtdemperfester kan rusten komme.
Det er vel verdt å bruke noen minutter på å sjekke disse stedene. Rustangrep er som jeg har sagt mange ganger både tidkrevende og dermed også kostbart å gjøre noe med.
Den ekleste måten å forebygge på er ren, pen og nypolert bil. Ikke bare utenpå men også i døråpninger og steder hvor man ikke nødvendigvis ser.
Blir ikke kvitt det
Rust er kronisk – har du først fått det blir du pokker ikke kvitt det. Har men en boble så er det i prinsippet et hull, om enn aldri så mikroskopisk.
Å pusse ned, legge på middel som binder rusten, grunne og lakkere bremser prosessen mye, men sjelden helt. Dette er noe man kan gjøre selv dersom man ikke er kjempenøye med finishen og angrepet ikke har kommet for langt.
Det er heller ikke veldig vanskelig, men krever litt tålmodighet og nøyaktighet. Jeg vil vel si at man bør være litt grunnleggende fingernem om man skal få et noenlunde brukbart resultat.
Håper dette var litt oppklarende for deg og lykke til med bilkjøp!
Les også: Denne bilen er ganske rusten men veldig sjelden ...
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: