VW Taigun: Ny mini-SUV kan bli en prisbombe

Nå er det bestemt: Denne skal i produksjon.

Det ser kanskje ikke så trangt ut   men denne bilen er altså kun 3,85 meter! Meningen er at det skal bli en av de aller billigste SUVene på markedet i 2016.
Det ser kanskje ikke så trangt ut men denne bilen er altså kun 3,85 meter! Meningen er at det skal bli en av de aller billigste SUVene på markedet i 2016.

Trenden har vært tydelig i lengre tid: SUV-ene skal bli så kompakte som mulig. De store, tyngre modellene som kom først er plutselig blitt dinosaurer som ikke passer inn i miljøprofilen som gjelder nå.

I fjor viste de oss konseptbilen Taigun - bygget på plattformen til den vesle bybilen Up.

Nå er det bestemt at modellen skal i produksjon. Og for SUV-kåte nordmenn og -kvinner kan det fort vise seg å bli en svært populær modell.

Skoda skal få sin egen versjon av kommende VW Taigun (bildet) - kanskje er navnet Polar.
Skoda skal få sin egen versjon av kommende VW Taigun (bildet) - kanskje er navnet Polar.

LES OGSÅ: Ny tøffing i SUV-klassen

Up-motor med litt ekstra

For å si litt om hvilke størrelse vi snakker om her: Taigun er kortere enn en VW Polo – 3,86 meter – og veier bare 985 kilo.

I tråd med trenden finner vi også en svært så gjerrig motor under panseret. Riktignok ingen hybrid eller elmotor – men en god gammeldags bensinmotor. Ok, gammeldags er å ta hardt i. Den tresylindrede, 1-liters TSI-en er den samme som står i den lille bybilen VW Up.

I konseptbilen fikk den imidlertid direkte innsprøyting og turbohjelp – og 110 hk. Det er nok til å gi den vesle tøffingen en 0–100 km/t-tid på 9,2 sekunder.

LES OGSÅ: Audi Q2: Dette er aldri gjort før

00_VW mini-SUV blå
00_VW mini-SUV blå

Ikke 4x4

Viktigere enn sprinten til 100 km/t er nok forbruket. Og takket være den lave vekten og en effektiv motor skal du kunne kjøre denne bilen på 0,47 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet er 110 g/km.

Men vi understreker at det er snakk om forhjulstrekk – så langt er 4x4-systemet 4Motion ikke aktuelt. Det vil i tilfelle påvirke både vekt og forbruk.

Det er høyere bakkeklaring som skal bidra til bedre off road-egenskaper.

00_VW mini-SUV rett forfra
00_VW mini-SUV rett forfra

Norges-bil

Dette blir naturligvis en svært aktuell bil sett med norske øyne.

Ikke bare fordi den passer inn i et segment som er stadig økende, men også fordi den med lav vekt og VWs gjerrige bensinmotor passer perfekt inn i dagens avgiftssystem.

Planen er å få den på markedet i 2016.

LES OGSÅ: Ford EcoSport: Ny billig-SUV på vei

00_VW mini-SUV interiør
00_VW mini-SUV interiør

00_VW mini-SUV bakfra
00_VW mini-SUV bakfra

LES OGSÅ: Dacia Duster: Vi har testet Norges billigste SUV