VW Taigun: Ny mini-SUV kan bli en prisbombe
Nå er det bestemt: Denne skal i produksjon.
Trenden har vært tydelig i lengre tid: SUV-ene skal bli så kompakte som mulig. De store, tyngre modellene som kom først er plutselig blitt dinosaurer som ikke passer inn i miljøprofilen som gjelder nå.
I fjor viste de oss konseptbilen Taigun - bygget på plattformen til den vesle bybilen Up.
Nå er det bestemt at modellen skal i produksjon. Og for SUV-kåte nordmenn og -kvinner kan det fort vise seg å bli en svært populær modell.
LES OGSÅ: Ny tøffing i SUV-klassen
Up-motor med litt ekstra
For å si litt om hvilke størrelse vi snakker om her: Taigun er kortere enn en VW Polo – 3,86 meter – og veier bare 985 kilo.
I tråd med trenden finner vi også en svært så gjerrig motor under panseret. Riktignok ingen hybrid eller elmotor – men en god gammeldags bensinmotor. Ok, gammeldags er å ta hardt i. Den tresylindrede, 1-liters TSI-en er den samme som står i den lille bybilen VW Up.
I konseptbilen fikk den imidlertid direkte innsprøyting og turbohjelp – og 110 hk. Det er nok til å gi den vesle tøffingen en 0–100 km/t-tid på 9,2 sekunder.
LES OGSÅ: Audi Q2: Dette er aldri gjort før
Ikke 4x4
Viktigere enn sprinten til 100 km/t er nok forbruket. Og takket være den lave vekten og en effektiv motor skal du kunne kjøre denne bilen på 0,47 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet er 110 g/km.
Men vi understreker at det er snakk om forhjulstrekk – så langt er 4x4-systemet 4Motion ikke aktuelt. Det vil i tilfelle påvirke både vekt og forbruk.
Det er høyere bakkeklaring som skal bidra til bedre off road-egenskaper.
Norges-bil
Dette blir naturligvis en svært aktuell bil sett med norske øyne.
Ikke bare fordi den passer inn i et segment som er stadig økende, men også fordi den med lav vekt og VWs gjerrige bensinmotor passer perfekt inn i dagens avgiftssystem.
Planen er å få den på markedet i 2016.
LES OGSÅ: Ford EcoSport: Ny billig-SUV på vei