Sterk økning for Tour de France

Årets Tour de France ble en stor suksess for TV 2. Direktesendingene fra rittet økte merkbart fra i fjor, og endte på 148 000 seere i snitt. Andelen ble på hele 43,2 prosent i aldersgruppen 12+. Den spektakulære finalesendingen søndag ble på det meste sett av 313 000 seere.

Pressemelding_PaascheKaggestad
Pressemelding_PaascheKaggestad

I 2012 fulgte 122 000 seere direktesendingene fra rittet (andel 36,8 prosent i 12+)

- Dette er fantastiske økning fra i fjor, og sørger for at TV 2 markerer seg sterkt i juli. At så mange seerne velger å følge sykkel på TV 2 foran badestranda midt på sommeren, viser bare hvor massiv interessen for Tour de France er, sier TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl.

Søndagens finalesending ble i snitt sett av 206 000, og bidro sterkt til at TV 2 fikk en andel på hele 21,5 prosent i aldersgruppen 12+ denne dagen.

Mange hadde spådd lavere interesse uten Thor Hushovd på startstreken.

- 100-årsjubileet for Tour de France fikk mye oppmerksomhet før det hele startet, og diskusjoner om Hushovds deltagelse skapte mye engasjement. At likevel tre nordmenn fikk være med og preget rittet i starten, betyr mye for interessen her hjemme, forteller sportsredaktør Bjørn Taalesen.

Taalesen er stolt over det TV 2 har levert seerne fra Frankrike i år.

- Jeg mener TV 2 har levert en av sine beste Tour de France-dekning noensinne. Det er mange reaksjoner fra seere som skryter uhemmet av hva de har fått servert. 70-åringen (om noen måneder) Johan Kaggestad har igjen vist at han holder koken på en imponerende måte. Og jeg kan love at Johan blir en del av TV 2–dekningen fra Tour de France til vi må frakte han rundt i rullator opp og ned alpetoppene. Mye av suksessen for TV 2s dekning er knyttet til den engasjerte og solide jobbingen våre medarbeidere klarer å servere år etter år, forklarer en stolt sportsredaktør.

I tillegg til at seertallene på tradisjonell TV øker, har TV 2 opplevd stor og økende interesse på andre plattformer.

- Vi satser tyngre enn noensinne med våre unike applikasjoner for PC, nettbrett og smarttelefoner. Vi har hatt rekordstor interesse på våre nye plattformer, så det er tydelig at folk har fulgt sendingene våre uansett hvor de har vært i sommer-Norge, forteller sportsredaktør Bjørn Taalesen.

Spørsmål rettes til:
Sportsredaktør Bjørn Taalesen tlf. 905 57709
Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl tlf. 928 60363

Mer innhold fra TV 2