Mazda MX-5: Dette er den beste sportsbilen

– En ekte sportsbil som de fleste kan realisere.

Det er ingen grunn til å frykte at sportsbilen skal koste deg en formue i drift og vedlikehold om du velger Mazda MX 5
Det er ingen grunn til å frykte at sportsbilen skal koste deg en formue i drift og vedlikehold om du velger Mazda MX 5

Det er garantert mange som kunne tenke seg en klassisk sportsbil. En med gode kjøreegenskaper, presis styring og en litt kvikk og morsom motor.

Kanskje også uten tak – og å kunne gi seg en svingete landeveien i vold en varm sommerkveld, med en vakker solnedgang, sommerblomster i veikanten og varm bris fra sør – og kanskje kjæresten i passasjersetet og en piknikkurv i bagasjerommet.

Frykten for skyhøye driftsutgifter, at ting ikke virker og at kveldene må tilbringes i garasjen med fastnøkler og svett kjeledress framfor på landeveien har imidlertid tatt livet av mang en slik drøm.

Se video: En Mazda MX-5 helt utenom det vanlige

Billig men god

Men nå har det anerkjente, britiske Which? Car Magazine offentliggjort sin årlige kåring på hva som er den mest pålitelige sportsbilen i 2013.

Vinneren er den både folkelige og forholdsvis rimelige Mazda MX-5.

Kåringen er basert på opplysninger gitt av mer enn 57.000 eiere av forskjellige sportsbiler.

Og den lille japanske tassen banker altså storheter som Ford Mustang, Porsche, Jaguar og Ferrari.

Det er dette vi drømmer om. Sommer, sol svingete landevei og en sportsbil som ikke går i stykker ...
Det er dette vi drømmer om. Sommer, sol svingete landevei og en sportsbil som ikke går i stykker ...

Marius er hekta på Mazda MX5:

For biler som er inntil 3 år gamle er pålitelighetsindeksen hele 97,4 prosent, mens for eldre modeller er den på 91,1 prosent.

Ikke overrasket

Benny Christensen, Brooms egen bilekspert:

– Jeg er ikke overrasket. Mazda er jo kjent som svært pålitelige biler, enten det er snakk om Mazda 6, 3 eller CX-5 for den saks skyld. MX-5 har jo tidligere også gjort det godt i andre undersøkelser. Blant annet hos tyske TÜV – så at MX-5 vant overrasker ikke i det hele tatt!

– Det er ingen hemmelighet at du er noe over middels fan av tyske sportsbiler med motoren bak (les Porsche) – er du litt skuffet nå?

– He, he ... Skjønner hvor du vil – men nei. Jeg er ikke det. Dette unner jeg Mazda og det er jo hyggelig at en så rimelig bil vinner. Dette er jo en ekte folkesportsbil som de fleste kan realisere og det synes jeg er kult!

Ekte folkesportsbil

Mazda MX-5 kom allerede i 1989 og de billigste selges nå for under 50 00 kroner. Her ser vi de forskjellige generasjonene
Mazda MX-5 kom allerede i 1989 og de billigste selges nå for under 50 00 kroner. Her ser vi de forskjellige generasjonene

Her er vår guide til Mazda MX-5:


– Du får de jo brukt til 50 000 kroner og utvalget av biler som er til salgs er stort. Så, det dette er bare moro, forsikrer Benny.

– Men du – vær helt ærlig nå. Er Mazda en skikkelig sportsbil?

– MX-5 ja! Definitivt. Ikke bare det. Det er faktisk verdens mest solgte cabriolet også. Altså ikke helt uten grunn. MX-5 ivaretar i mine øyne gamle sportsbiltradisjoner på en helt utmerket måte. Liten, lett, velkjørende og med velkjent teknikk fra andre produksjonsmodeller. Litt slik som MGB var på 60- og 70-tallet.

– Så denne seieren er i høyeste grad fortjent, avslutter bileksperten.

Les også: Dette er egentlig en 15 år gammel Mazda