annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Datsun er et bilmerke du skal ha levd en stund for å huske. Det er faktisk blitt 29 år siden den japanske bilprodusenten skiftet navn fra Datsun til Nissan.

De første Datsun-bilene så dagens lys allerede i 1932, men egentlig er bilmerket enda eldre. Helt tilbake til 1914 kan det spores. Da het det riktignok bare DAT – etter første bokstavene i etternavnet til grunnleggerne.

I 1931 ble den første bilen under navet DATSON (sønn av DAT) bygget – men ettersom "son" også betyr tap på japansk, endret man navn til det mer sympatiske "sun" i 1932. Siden holdt de det gående helt til 1984.

Nå kommer det gamle navnet til heder og verdighet igjen, som et nytt og billig bilmerke i 2014.

Datsun: Snart premiere for nytt billigmerke

Datsun hadde suksess i Norge, særlig på 70-tallet.

Ettersom merket nå gjenoppstår, synes vi det er på plass med et lite gjensyn med noen av de kjente og kjære bilene fra svunnen tid. Er du klar for litt nostalgi?

Datsun Cherry:

Liten og snerten og første Datsun med forhjulstrekk. Dette er en Datsun A100 Cherry.

Denne lille sjarmerende, men litt klumpete tassen var en stor suksess her hjemme. Den ble i 1970 lansert som første Datsun med forhjulstrekk.

Bilen ble raskt kjent som både lettkjørt, driftssikker og bensingjerrig. Motoren var på 988 kubikkcentimeter og 45 hk. Den finnes både som coupe og en liten stasjonsvogn.

En av grunnene til suksessen i Norge er nok også at bilen fort ble kjent for å være svært god på vinterføre. Det har vi jo litt av i Norge ...

Lille Cherry – eller E10 som det interne navnet var - ble produsert fram til 1977, den fikk en facelift i 1974.

i 1978 kom en helt ny, større og mer moderne modell. Den bygget på de samme prinsippene, selv om den var større: Enkel, folkelig og ikke minst en lettkjørt og driftssikker bil.

Ikke bare var bilen større. Motorene hadde også vokst. Her hjemme var det ofte en 1300- eller 1500-motor som var tverrstilt mellom forskjermene.

Honda Civic og Toyota Corolla var de nærmeste konkurrentene

Bilen fantes i et utall karosserivarianter, men kombi-coupeen var mest vanlig. Til og med en liten hissig tass med turbomotor ble bygget.

En ny, større og mer morderne Datsun Cherry dukket opp i 1978.

Datsun Cherry: Ferdig pyntet til 17. mai



Datsun 180B

Datsun 180B en framilebil som kanskje hadde Ford Taunus som en av sine nærmeste konkurrenter

Datsun 180B var en bil som kjempet seg inn i et tøft segment. Her var konkurrenter som Opel Ascona, Ford Taunus, Honda Accord og Mazda 929.

Bilen hadde klare drag av amerikansk design, slik som doble frontlykter og tydelig grill og coupemodellene hadde ofte et lite "operavindu" som bakre siderute. Legg også merke til treimitasjonen på bakluka på bildet over.

Den tøffeste varianten her hjemme het SSS og var en todørs hardtop.

Japanske biler fra denne tiden hadde ofte et ganske kort livsløp. Denne var intet unntak. Kun fire år mellom 1976 og 1979 var den å få kjøpt.

Bilen ble på noen markeder markedsført som 810-serie, eller Bluebird.

Motorene var på enten 1,6-, 1,8-, 2- eller 2,4-liters sekser. De fire første med fire sylindere.

Datsun 180B SSS - en sporty variant over temaet.

Nye Datsun Go – en av verdens billigste biler:


Datsun 240 Z

Datsun 240Z en billegende og klassiker

Klassisk sportsbil behøver ikke nødvendigvis være tysk, italiensk eller britisk. Den kan godt være japansk.

Nå skal vi ikke påstå at Datsun 240 Z var noen stor slager her hjemme. Men at den slanke, elegante og linjelekre bilen er en legende, er det ingen tvil om.

Motoren under det lange panseret er en rekkesekser på 2,4 liter og 151 hk. Toppfarten var på over 200 km/t,det var rått i 1969. 0–100 ble gjort unna på 8 sekunder. Ikke noe å skamme seg over det heller.

Den har garantert betydd mye for Datsun sitt image og viste at Datsun ikke bare var fornuftige hverdagsbiler. De bet nemlig godt fra seg på forskjellige motorsportsarenaer også.

Blant annet vant 240 Z i 1973 East African Safari Rally med Shekhar Mehta bak rattet.

240 Z ble produsert fra 1969 til 1973, da tok 260 Z over og den ble etter hvert avløst av 280 Z, men ingen av disse har oppnådd samme klassikerstatus som 240-en.

Klassisk sportsbil behøver ikke nødvendigvis være tysk, italiensk eller britisk.

Les også: Slik ødelegger du en bilklassiker