Buick GS 350: Slik ble den sjeldne muskelbilen funnet
Glemt i garasjen siden 1983 – nå går den på auksjon.
Gamle biler pleier enten å være restaurert eller neglisjert. Det siste gjerne til det aller ytterste, slik at det blir vanskelig å få skikk på dem igjen. Men unntakene finnes – de som har fått lov å sovne hen under slike omstendigheter at det virker som at tiden har stått stille når man vekker dem opp.
Her er en slik bil. Og ikke en hvilken som helst bil, heller.
Les også: Pontiac GTO - muskelbil-kjøp kan ha mange skjulte feller
Luksuriøs muskelbil
Vi snakker om en Buick Skylark fra 1970. Kanskje ikke verdens mest interessante bil i utgangspunktet, men når vi nevner at den har Grand Sport-option får det nakkehårene til å reise seg aldri så lite hos mange.
Det var egentlig en ganske overraskende bilmodell – Buick var GMs nest mest eksklusive merke, og som nummer to på rangstigen etter Cadillac var det absolutt ikke noen selvfølge at også de skulle hive seg på muskelbil-trenden.
Men det gjorde de. Bilene var populære som nye, og det har ikke avtatt med årene.
Les også: Camaro 1LE - javisst får den deg til å le!
En av knapt 10.000 produserte
Skylark var størrelsesmessig i samme klasse som Oldsmobile Cutlass (med sportsversjonen ”442”) og Chevrolet Chevelle, og GS-versjonen kom på siste halvdel av 1960-tallet. Først med en ganske bøs 400 kubikktommers motor, men etter hvert laget man litt mer ”fornuftige” motorutgaver av den også.
Bilen på bildene er en GS 350, altså med en 350 kubikktommers eller 5,7 liters V8, ifølge selgeren med 315 hester. I underkant av 10.000 GS 350 ble bygget dette året, og det er nok ikke fryktelig mange igjen av dem.
Tidskapsel fra 1983
Og få er nok så ”ærlige” i tilstanden som denne. For her er det som tidligere nevnt snakk om en virkelig tidskapsel som nå er lagt ut for salg på eBay der auksjonen nå er i innspurten.
Se eBay-auksjonen her:
Dagens eier kjøpte den i 2004 fra den opprinnelige eieren, som hadde hatt bilen parkert i en låve på sementgulv siden 1983. Slikt forhindrer forfall, men som hovedbildet viser er det også ofte første skritt på veien mot forglemmelse.
Les også: Muskelbil på japansk - nye Toyota GT86 imponerer
Alt tyder visstnok på at bilens siste tur på veien var hjem fra en overhaling av TH 400-automatkassen i 1983. Deretter sto den altså til nåværende eier kom over den, og fikk den med seg hjem.
Vekket forsiktig til liv
En skikkelig opprydding og service på det mekaniske er det han har foretatt seg for å få den kjørbar, og bortsett fra forgasseren skal visstnok samtlige originale deler være på plass fremdeles. Utseendemessig er den beholdt som da den ble funnet.
Forgasseren er for ordens skyld bare byttet ut mot en annen for å få bilen til å gå rent, den opprinnelige finnes også, slik at bilen kan bli 100 prosent ”matching numbers” for den som vil overhale den.
Se video: Slik reklamerte man for dekk på muskelbiler i 1970
For øvrig ser bilen ut som den gjorde i 1983. Litt bulker, litt smårust, sprukne setetrekk og sprekt ratt er typiske tegn på 13 års bruk og ytterligere 30 års stillstand. Ellers ser både eksteriør og interiør urørt ut, inklusive den tøffe midtkonsollen med ”dual gate”-girskifteren og emblemer og pyntelister som er unike for GS-modellen.
Bevare eller restaurere?
Kun noen ekstra instrumenter under dashboardet og aluminiumsfelger fra en 80-talls Camaro avviker fra originalutseendet, men det er enkelt å fikse. Om man vil det.
For aller morsomst er kanskje denne bilen når den blir perfeksjonert mekanisk, slik at den går som den skal og er til å stole på, og for øvrig kjøres som den er – kanskje med et strøk gjennomsiktig Arkanol eller lignende, som proffene gjerne bruker for å ta vare på lettere rusten patina av denne typen, og hindre den i å utvikle seg videre.
Hva ville du gjort? Restaurere eller beholde som den er? Fortell i kommentarfeltet under!
Les også: Fotballstjerner kjører ikke beskjedne biler - sjekk disse