Mercedes S-klasse: Er dette verdens beste bil?

Vi har testet luksusbilen for å finne ut av nettopp det.

Mercedes S-klasse. Bare navnet gjør de fleste litt rettere i ryggen. Mercedes har både lange og ikke minst svært stolte tradisjoner rundt det å bygge luksusbiler.

Ikke bare det. Deres S-klasse er også viden kjent for sine banebrytende innovasjoner. Mye utstyr som blir standard i andre, alminnelige biler i løpet av noen år, dukker ofte opp i S-klasse først.

Det er også bilen vi forbinder med velfødde direktører, kongelige, statsråder, filmstjerner og annet godtfolk med tykke lommebøker.

Det hele begynte så bra tilbake i 1954. Mercedes navigerte S-klasse-skuta fint helt til inn på 90-tallet. Men da glapp det litt, og andre sterke, tyske konkurrenter kom til og fikk godt fotfeste.

S-klassen var fortsatt ledene innen innovasjoner, men likevel er det ikke til å komme ifra at skinnet fra panserstjerna bleknet litt.

Mercedes har lange og stolte tradisjoner i å bygge luksusbiler.
Mercedes har lange og stolte tradisjoner i å bygge luksusbiler.

Mercedes coupe: Nå har dette blitt skikkelige klassikere

"Verdens beste bil"

Det er derfor ikke uten en viss spenning at undertegnede sitter i en hotellobby i Canada og venter. Venter på den helt nye S-klasse. Eller W222 som den heter på internspråket.

Det at Mercedes har baller nok til å kalle den "verdens beste bil" senker heller ikke akkurat forventningene.

Etter et slik utspill så gjelder det – og det vet Mercedes-Benz fordømt godt. Nå MÅ de innfri.

Redskapen jeg får til disposisjon er en S500 i lang utgave.

Det vil si drøyt 5,24 meter og nesten 2-tonn med luksusbil som har en 4,7-liters V8-motor på rause 455 hk. Raus er også prisen. Her hjemme lyder den på noe over 1,6 millioner – før tilleggsutstyr.

Les også: Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n!


Kjøreglede: 6/6

Mercedes-S-klasse-benny-lim
Mercedes-S-klasse-benny-lim

Men før jeg slipper til bak ratt og spaker selv er en skikkelig tur i baksetet – med privatsjåfør – obligatorisk.

For et sted å være! Et baksete blir aldri det samme etter dette. Massasje, varme, ventilasjon, stemningslys, elektriske gardiner, bord, fothviler, egne skjermer, DVD – ja jeg vet ikke hva.

Det var liksom bare barskapet som manglet. Det fikses nok mot et ørlite pristillegg, men til trøst var koppeholderen oppvarmet – slik at café latten holdt seg varm ...

Stillhet, komfort, luksus og eksklusivitet er stikkord her.

Mercedes-S-klasse-benny-bak
Mercedes-S-klasse-benny-bak

Bak rattet beundrer jeg hvordan Mercedes på utsøkt vis har klart å kombinere det klassisk elegante med det moderne.

Les om førsteinntrykket av bilen her:

Jeg klarte aldri å bestemme meg for om det helt lyse skinninteriøret med perlemorsfarget(!) treverk i testbilen var litt harry eller stilig... Men det er jo ikke helt uvanlig at luksusbilene ligger og vaker litt i akkurat det grenselandet.

Det sier seg selv at en bil som dette er mer oppsatt for komfort enn for racerbanen, men de har klart å kombinere mye kjøreglede inn i komforten. Det skal de ha.

Bilen går som ei kule. 0–100 km/t på bare 4,8 sekunder. Men det kjennes ikke slik. Bilen er stille, stabil, de voldsomme kreftene kommer så lineært at det hele oppleves fullstendig udramatisk.

Verdens første x2

Nye S-klasse er også utstyrt med luftfjæring som standard. Det er verdens første moderne bil uten tradisjonelle lyspærer. Til gjengjeld har den over 300 LED-dioder.

Den har også et helt unikt system som gjør at den leser møtende trafikk og tilpasser lysbildet helt automatisk. Den splitter, blender og ordner alt selv enten du møter biler, når igjen biler eller biler kommer inn fra en sidevei. Baklampene er tretrinns – alt etter behov.

Radarer og infrarøde sensorer gjør at bilen "ser" mennesker og dyr i veibanen før føreren, og varsler om dette.

Mye av dette har vi sett og hørt om tidligere, men Mercedes tar det et steg videre.

Det er også den første bilen i verden med airbager i sikkerhetsbeltet.

Den har også et system som leser veien. Den "ser" ujevnheter og humper før de kommer og tilpasser hjulopphenget slik at bare hjulene beveger seg og ikke karosseriet. Det fungerer imponerende bra!

Les vår test av Mercedes GL her:

Interiør / plass: 6/6

Mercedes-S-klasse-dashbord3
Mercedes-S-klasse-dashbord3

Mercedes CLA: Designbomben ble revet bort på et blunk


La det være sagt med en gang. Får ikke du og dine plass om bord her så har dere et seriøst problem.

Om vi begynner bakerst så er bagasjerommet på 510 liter – altså omtrent som på en romslig og stor stasjonsvogn.

I baksetet – som har plass til to – er det gedigent med plass, og testbilen har i tillegg limo-sete på høyre side slik at man får strukket bena skikkelig ut.

Mercedes-S-klasse-bksete-no
Mercedes-S-klasse-bksete-no
Mercedes-S-klasse-bag.rom
Mercedes-S-klasse-bag.rom

Mercedes-S-klasse-baksete
Mercedes-S-klasse-baksete
Mercedes-W222-fra-bakdør
Mercedes-W222-fra-bakdør

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Vinduene har elektriske gardiner om du er av typen som ikke tåler dagens lys. På nakkestøtten foran deg er det en egen infortainmentskjerm, og i koppholderne kan du velge mellom kjøling og varme - alt ettersom hva du planlegger å ha i koppen eller flaska.

Nærmere privat jet kommer du bare ikke om du skal ferdes på landjorda.

Det er vel neppe noen overraskelse at plassen i forsetene også god. Veldig god faktisk, og det er slett ikke noen nedtur å sitte bak rattet her – det gedigne baksetet til tross. Det sier jo sitt.

Mercedes 190: Mercedesen mange fikk råd til:


Motor: 6/6

Mercedes-S-klasse-emblem
Mercedes-S-klasse-emblem

Den foreløpige topputgaven heter altså S500. Den kommer nok også som S600 etter hvert – uten at jeg helt klarer å se hva man skal med ytterligere fire sylindere og enda flere hestekrefter.

Den digre doningen gjør da tross alt unna sprinten fra stillestående på bare 4,8 sekunder med den iboende bensin V8-eren på 4,7 liter og 445 hk og 700 Nm. Du skal jammen ha det travelt om det ikke holder. Men i dette segmentet så er det kanskje ikke akkurat det det er snakk om...

Det som også imponerer er at forbruket er senket med opp til 20 prosent i forhold til utgående modell. 0,86 l/mil skal denne nøye seg med ved blandet kjøring.

Den gode 7-tinns automatkassa betjenes via rattspak. Mot et pristillegg kan du også får din S-klasse med 4Matic firehjulstrekk-system.

Denne drivverk-pakken passer bilen perfekt etter min mening. Det er liksom noe egent ved kombinasjonen V8, bensin og staselig bil.

Ikke for det – 350 CDI-en, som jeg også fikk en kort tur i, er slett ikke dum den heller. 258 seige dieselhester fra en lydløs 3-liters V6 er uansett et billigere alternativ og ytelsene absolutt ikke noe å skamme seg over. Man sparer faktisk en halv million kroner på å velge denne. Nettopp den forventes å bli mest solgt i Norge.

Et tredje alternativ er S400 Hybrid – som da naturlig nok har forbrenningsmotor kombinert med en elmotor. Prismessig er den litt dyrere enn 350 CDI – men til gjengjeld litt sprekere også.

Design: 5/6

Mercedes-W222-bakfra
Mercedes-W222-bakfra

Her har Mercedes gjort en fantastisk jobb! OK – fronten er ikke direkte spennende, kanskje. Men alle som møter denne vet hvilket merke denne bilen kommer ifra. Det er nok også meningen.

Bakfra er den mer pampig og litt små-aristokratisk. Man bommer neppe mye om man gjetter at Mercedes har tittet litt til England? Vi aner både Bentely og Rolls Royce her ...

Fra siden er den gedigen uten å bli klumpete. Den er nesten overraskende slank med tanke på den innvendige plassen. Alt i alt har Mercedes lyktes svært godt også her. Bilen er både diskret, elegant og staselig – helt uten å bli vulgær. Det ER faktisk slik en moderne S-klasse skal se ut. Man er nesten fristet til å si at dette er en Maybach-light.

Bildene yter dessverre ikke bilen full rettferdighet. Bare vent – og gled deg – til du ser den i virkeligheten.

Det innvendige designet er også definitivt en luksuslimousin verdig. Diskret eleganse, klassisk men allikevel moderne, raust med mykt skinn og eksklusivt treverk. En makeløs materialkvalitet og en like makeløs finish. Her er intet – absolutt intet – overlatt til tilfeldighetene. Resultatet blir deretter. Perfekt!

Se video: Slik kjører luksus-Mercedesen – på motorveien!

Miljø / økonomi: 5/6

Mercedes-S-klasse-forfra
Mercedes-S-klasse-forfra

Mercedes Ener-G-Force: SUV-en du kan skremme naboen med

Hvis man kjøper bil med en startpris på godt over 1 million kroner, er det neppe verditapet som bekymrer eieren aller mest.

Vi snakker fort en velutstyrt VW Golf i avskrivning bare det første året.

De siste generasjoner S-klasse har hatt en ekstra stygg avskrivningstakt. Men den nye er en bedre og mer riktig bil, og det kan nok dempe tapet. Den nye er så innovativ at den trolig vil føles "ny" lengre, og det kan hjelpe noe.

Service og vedlikehold koster også noe mer enn på en Honda Civic.

Det blir derfor på miljøsiden at plusspoengene hentes i denne kategorien, selv om alle vet at en Toyota Prius er mye bedre her.

Men et forbruk på "bare" 0,86 l/mil ved blandet kjøring imponerer. Vi snakker tross alt V8-er på 445 hk og to tonn luksusbil. CO2-utslippet er på 199 g/km. Ikke direkte miljøvennlig det heller, men mindre enn hva en Volvo V70 slapp ut for bare noen få år siden.

Verden går framover!

Konklusjon: 6/6

Mercedes-S-klasse-detaljer-
Mercedes-S-klasse-detaljer-

Mercedes C220 4Matic: Perfekt Norges-bil

Jeg vet at det jeg sier nå vil være det samme som å tråkke BMW- og Audi-entusiaster på liktorn-tåa – men den nye S-klasse sender både Audi A8 og BMW 7-serie rett ned i tredjedivisjon, avdeling F.

Lexus LS 600h L er for så vidt en konkurrent på det rent tekniske. Den har jo en driftssikkerhet så god at det grenser til det kjedsommelige. Antakelig bedre enn Mercedesen, men når det kommer til design, opplevd kvalitet og ikke minst tradisjon så er S-klassen allikevel foran.

Jaguar er en annen konkurrent. Flotte biler med sterke tradisjoner, mye sjel og karisma det også, men de lever nå litt på gammel storhet – tross alt. Det er liksom en liten stund siden de kunne slå seg på brystet å si: Se alt hva vi har funnet opp...

Visst finnes det biler som Rolls-Royce og Bentley. Enda dyrere, enda mer eksklusive og produsert kun i ørsmå serier for en smal kundegruppe. Det blir liksom ikke en helt rettferdig sammenligning det heller.

Så er S-klasse verdens beste bil da, eller? Kommer nok helt an på hvem man spør, men det er uansett ikke langt unna.

Vår konklusjon er at S-klasse har tatt over tronen igjen. Nå er Mercedes tilbake der de vil være. Helt på toppen. Dette er blant det ypperste av det ypperste.


Bil: Mercedes-Benz Modell: W222 S500 Motor: Bensin V8 på 4,7-liter Effekt: 445 hk /700 Nm 0–100 km/t: 4,8 sek. Toppfart: 250 km/t. Forbruk: 0,86 l/mil ved blandet kjøring. Pris fra: Ca 1.050.000 Pris testbil: Ca 2.000.000 inkl. utstyr.



Prøv også:

Lexus LS600h l: Det japanske svaret på Mercedes S-klasse, og ikke minst bilen som vårt kjære Kongepar har.

Range Rover: Britisk aristokrat for dårlige veier, men som også byr på luksus og komfort i særklasse

Mercedes S63 AMG: Dette er bilen for deg som har det brenntravelt men allikevel ønsker litt diskresjon


Les også: Vår test av nye Mercedes E-klasse her:






Mercedes S klasse bkafra
Mercedes S klasse bkafra
Mercedes S klasse benny bak
Mercedes S klasse benny bak
Mercedes S klasse forfra
Mercedes S klasse forfra
Mercedes S klasse side
Mercedes S klasse side
Mercedes S klasse forseter
Mercedes S klasse forseter
Mercedes S klasse baksete n
Mercedes S klasse baksete n
Mercedes S klasse bksete no
Mercedes S klasse bksete no
Mercedes S klasse baksete l
Mercedes S klasse baksete l
Mercedes S klasse benny lim
Mercedes S klasse benny lim
Mercedes S klasse baksete
Mercedes S klasse baksete
Mercedes S klasse detaljer
Mercedes S klasse detaljer
Mercedes S klasse dashbord3
Mercedes S klasse dashbord3
Mercedes S klasse dashbord0
Mercedes S klasse dashbord0
Mercedes S klasse dashbord
Mercedes S klasse dashbord
Mercedes S klasse emblem
Mercedes S klasse emblem
Mercedes S klasse bag.rom
Mercedes S klasse bag.rom