Fem luksusbiler som virkelig skiller seg ut

Tør du å putte pengene dine i en av disse?

Norge er fullt av artige biler også for deg som har tenkt å bruke en del penger, men som likevel ikke ønsker å være 'trygg' og forutsigbar i bilvalget. Sjekk bare disse! (Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje)
Norge er fullt av artige biler også for deg som har tenkt å bruke en del penger, men som likevel ikke ønsker å være "trygg" og forutsigbar i bilvalget. Sjekk bare disse! (Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje)

Har du en pen slump penger som brenner i lomma, men liten lyst til å kjøre akkurat det samme som alle andre?

Da er ikke det norske bilmarkedet det enkleste å orientere seg i. Høye bilpriser gjør de fleste av oss nervøse for verdifall, og dermed er det tryggest å velge det samme som alle andre. Men det finnes heldigvis unntak.

Les også: Citroën C4 - det finnes alternativer også i Golf-klassen

Her er noen vi har funnet, som til dels avviker ganske klart fra markedslederne i sine segmenter. Mange vil lure på hva det egentlig er du kjører – men du vil sikkert trives bak rattet!

2012 Lexus GS 450h F-Sport, kr. 969.000,-

Faksimile:Finn.no
Faksimile:Finn.no

Lexus er kanskje ikke så veldig skummelt lenger, selv om det er en stund igjen til det japanske luksusmerket matcher de tre store tyske når det gjelder bred aksept. Men de har helt klart noe på gang, og klar satsing på hybriddrift gjør denne bilen stadig mer ”riktig” med norske øyne.

Se annonsen her:

Det er tydelig i interiøret at Lexus retter seg mer og mer inn mot BMW som hovedkonkurrent. Med tradisjonell automatvelger og gjenkjennelige kontroller er det langt mindre romskip-følelse og hybrid-særtrekk her enn eksempelvis i Prius. (Foto: Finn.no)
Det er tydelig i interiøret at Lexus retter seg mer og mer inn mot BMW som hovedkonkurrent. Med tradisjonell automatvelger og gjenkjennelige kontroller er det langt mindre romskip-følelse og hybrid-særtrekk her enn eksempelvis i Prius. (Foto: Finn.no)

GS-modellen er også et hakk opp på rangstigen i forhold til innstegsmodellen IS, og dermed blir det med én gang snakk om litt mer penger og litt mer ”alvor”. For ikke å snakke om konservativt klima både blant bilkjøperne og –selgerne – få våger å klemme til og tilby slike biler for alvor her i landet.

Her har vi en tilsynelatende fullspekket F-Sport-utgave i skinnende sølv, og der Lexus' nye og litt uvante formspråk med hjørner og kanter i alle retninger i fronten virkelig vekker oppsikt.

Les også: Kan en gammel Lexus til lavpris friste?

2013 Cadillac CTS Coupe 3,6 AWD, kr. 1.249.445,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

I USA er CTS Cadillacs våpen mot de jevnstore importbilene E-klasse, 5-serie og A6, og modellen har hatt stor suksess på hjemmebane. Langt mindre i Europa, til tross for at man til og med har bygget en stasjonsvogn for å friste europeerne. Der borte er nemlig stasjonsvogn regnet som litt sært.

Se annonsen her:

Høy bakende, dråpeform og stor forskjell fra den tradisjonelle sedanen og småtøffe stasjonsvognen kjennetegner denne CTS coupeen. Mange tipper at coupé-versjonen av den nye CTSen, som kommer nå, bil bli mer nedtonet. (Foto: Finn.no)
Høy bakende, dråpeform og stor forskjell fra den tradisjonelle sedanen og småtøffe stasjonsvognen kjennetegner denne CTS coupeen. Mange tipper at coupé-versjonen av den nye CTSen, som kommer nå, bil bli mer nedtonet. (Foto: Finn.no)

Sportslighet er derimot en ny merkesak for Cadillac, og V-versjonene er hissige greier som få klarer å tukte på Nürburgring. Men mange mente de gikk litt vel langt i designet da de skulle bygge en coupé-versjon av CTSen – bilen du her ser.

Ekstreme linjer og racing-inspirerte detaljer som skjulte dørhåndtak gjør dette til en Cadillac som synes. Ikke minst i Norge, der vi ikke minnes å ha sett andre coupeer enn denne. Ingen V-versjon, men sikkert sprek nok med V6 og firehjulstrekk.

Les også: Barskere og sportsligere - her er nye CTS for 2014

2013 Jaguar XJ 3,0 AWD, kr. 1.555.500,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Jaguar er ikke hva det en gang var. Da de var tradisjonelt designet kjente i hvertfall alle igjen bilen som nettopp en Jaguar, og en viss ærbødighet ga seg selv, også fra de som ikke selv ville eie en slik bil.

Men dette er noe helt, helt annet...

Se annonsen her:

Nymoderne på utsiden, og ikke til å kjenne igjen innvendig heller. Men elegansen er - bokstavelig talt - til å ta og føle på i den nye Jaguaren også, og vi tror det skal godt gjøres å mistrives her. (Foto: Finn.no)
Nymoderne på utsiden, og ikke til å kjenne igjen innvendig heller. Men elegansen er - bokstavelig talt - til å ta og føle på i den nye Jaguaren også, og vi tror det skal godt gjøres å mistrives her. (Foto: Finn.no)

XJ-serien er liksom selve tradisjonsbæreren hos Jaguar. Mens S-type lekte retro og nye XF var futuristisk, kunne man stole på at en XJ ville se ut som en XJ i all tid. Trodde vi. Og så kom denne.

Men verden forandrer seg jo, og noen må ta på seg oppgaven med å gå foran. Vi tviler ikke på at det er behagelig å ratte også den nye tidens XJ, selv om det vil ta litt tid før denne oppnår samme respekt fra omgivelsene som ikonene før den.

Les også: XF Sportbrake - ivrige importører er allerede i gang...

2011 Maserati Gran Turismo S, kr. 1.799.000,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Om du er en av de som ønsker å blande luksus med sportslighet, er utvalget kanskje enda mindre variert. Her er en bil fra en produsent som kun de aller færreste våget å vurdere for en del år tilbake, da stikkord som ”italiensk kvalitet” og ”småskalaprodusent” skremte mer enn de var hedersord.

Mye tyder på at dette har forandret seg, selv om majoriteten av kundene i denne klassen fremdeles aldri vil vurdere noe annet enn tysk.

Les annonsen her:

Materialvalget inne i Maseratien oser av klasse, og den føles ikke oppviglersk sportslig - om du ikke ber den om det. (Foto: Autodb.no)
Materialvalget inne i Maseratien oser av klasse, og den føles ikke oppviglersk sportslig - om du ikke ber den om det. (Foto: Autodb.no)

Det er nok på mange måter synd, for uansett hva man ender opp med ville mange fått store opplevelser ut av å utvide vyene sine litt. Maserati har kommet sterkt på banen de siste årene, og har nå ambisjoner om å ta opp konkurransen med tyskerne også i volumklassen med en litt mindre parallell til Quattroporte, som får det tradisjonsrike Ghibli-navnet.

Utviklingen blir spennende. Foreløpig vil du fremstå som ”uredd individualist” om du satser sparepengene på en slik coupé – på litt sikt kanskje ”fremsynt”...

Les også: Nye Ghibli skal konkurrere med det tyske trekløveret

2008 Alfa Romeo 8C Competizione, kr. 2.500.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Om du satser vågalt ved å velge Maseratien over, så er du ikke mindre tøff om du blar opp ytterligere 700.000 kroner for denne – som teknisk deler en del komponenter i bunnen med nettopp Maserati GTen. Men det er uansett en helt annen bil vi snakker om.

Og en bil som mange ikke engang har hørt om – i hvertfall ikke i Norge.

Se annonsen her:

Alfa-tradisjonene hviler tungt over dette interiøret. Kun 500 biler ble produsert på slutten av 2000-tallets første tiår, og de er for samlerbiler å regne alle sammen. (Foto: Finn.no)
Alfa-tradisjonene hviler tungt over dette interiøret. Kun 500 biler ble produsert på slutten av 2000-tallets første tiår, og de er for samlerbiler å regne alle sammen. (Foto: Finn.no)

At en av de 500 produserte 8C-ene skulle dukke opp her er både overraskende og gledelig, og vitner om at det fremdeles finnes skikkelige entusiaster der ute. Og her er det snakk om en så spesiell og så sjelden bil at det nok i stor grad kan sees på som en ren investering, selv om det internasjonale samler-markedet ikke tar høyde for norske registreringsavgifter.

Men så har det da også alltid kostet å være kar.

Les også: Litt mindre budsjett? Da kan en 4C være noe for deg