Maybach 57: Plutselig ble luksus-bruktbilen 1,2 millioner dyrere

Stadig til salgs – og nå kan det være tid for å komme med et bud.

Det er ikke lett å selge brukt Mayback i Norge   selv om veldig mange leser annonsene for den. (Foto: Faksimile fra www.finn.no.)
Det er ikke lett å selge brukt Mayback i Norge selv om veldig mange leser annonsene for den. (Foto: Faksimile fra www.finn.no.)

Det er sikkert gøy å være bilselger når det dukker opp noe sjeldent og flott på gulvet i salgshallen. Men enkelte utfordringer kan nok være i største laget, også.

Spesielt når bilen er Norges eneste i sitt slag – og prisen gjenspeiler at den for ikke altfor lenge siden var en av verdens aller dyreste da den ble solgt ny.

Les også: Dette skrev vi om den samme bilen for to år siden:

Fra forretning til forretning

Vi snakker om landets eneste Maybach 57 – bilen som Schibsted-eier og bilentusiast Tinius Nagell-Erichsen kjøpte ny hos Bertel O. Steen i 2005, og etter sigende ga ca. seks millioner kroner for. Etter eierens bortgang har bilen stadig vært til salgs, og vi er ikke riktig sikre på om den egentlig har vært i normal bruk hos en eier, eller bare ruslet rundt mellom forskjellige bilforhandlere i denne tiden.

Det er såvisst ikke på grunn av manglende komfort eller kvalitet at bilen er tungsolgt. Bak i oasen av mokka, nappa og alskens annet av lekre materialer har eieren et fullt utstyrt kontor med oversikt også over bilens fart via et eget speedometer i taket. (Foto: Finn.no)
Det er såvisst ikke på grunn av manglende komfort eller kvalitet at bilen er tungsolgt. Bak i oasen av mokka, nappa og alskens annet av lekre materialer har eieren et fullt utstyrt kontor med oversikt også over bilens fart via et eget speedometer i taket. (Foto: Finn.no)

Sikkert er det i hvertfall at mange bilforretninger i hovedstadsområdet har hatt den innom.

Vi har skrevet om den ved flere anledninger – og nå er det dags for å ta en statusrapport igjen. Bakgrunnen er at bilen nå har dukket opp til salgs hos en forhandler i Drammen, med prisforlangende på 2.990.000 kroner.

Se annonsen her:

Et skikkelig hakk opp i forhold til den laveste prisen vi har registrert på den tidligere, til så vidt under 1,8 millioner kroner!

Har den som privatbil

– Hehe, ja, prisen gjenspeiler jo at jeg egentlig ikke vil selge den. Den fungerer bra som reklame for forretningen, og trekker folk, sier Yousef Ahmad i Drammen Autoinvest.

Maybach ble aldri noen suksess for Daimler-konsernet, som nå har gitt opp hele satsingen. Mange syntes bilen rett og slett ble litt i overkant på de aller fleste områder - og designet lignet nok litt for mye på en avrundet Mercedes S-klasse. (Foto: Finn.no)
Maybach ble aldri noen suksess for Daimler-konsernet, som nå har gitt opp hele satsingen. Mange syntes bilen rett og slett ble litt i overkant på de aller fleste områder - og designet lignet nok litt for mye på en avrundet Mercedes S-klasse. (Foto: Finn.no)

Og han legger ikke skjul på at det er en både sær og ganske tungsolgt bil – om han hadde forsøkt på det. Foreløpig har han kost seg med å kjøre bilen som privatbil, og det er en opplevelse, forstår vi.

Les også: Chrysler Imperial bød på "mobilt kontor" allerede i 1968

– Jeg har vært på tur med den i både Sverige og Danmark, og den vekker oppsikt. Den er selvsagt helt fantastisk å kjøre, i hvertfall nå som det har tørket opp. Akkurat i vinter var det ikke noen drøm å kjøre en slik bil på nesten tre tonn på snødekte veier, ler han.

Bilsamler vurderer kjøp

– Men er det ingen interesse for å kjøpe den?

– Jo, jeg har hatt én henvendelse siden jeg fikk den inn her i februar. Det er en nordmann som er bosatt i Monaco som er interessert i å kjøpe den, forteller han.

Yousef Ahmad i Drammen Autoinvest har hatt bilen inne i et halvt års tid, og bruker den som privatbil. Fullt forståelig - heller ikke førerplassen er å forakte her, selv om den nok er bygget med tanke på at eieren skal sitte bak. (Foto: Finn.no)
Yousef Ahmad i Drammen Autoinvest har hatt bilen inne i et halvt års tid, og bruker den som privatbil. Fullt forståelig - heller ikke førerplassen er å forakte her, selv om den nok er bygget med tanke på at eieren skal sitte bak. (Foto: Finn.no)

– Men han får vel ikke refundert avgiftene på den selv om han tar den ut av landet?

– Nei, men han har en stor bilsamling her i Norge, og det er i den forbindelse han har lyst på den. Men han har ikke kommet med noe konkret bud ennå, så vi får se hva som skjer. Jeg har som sagt ikke lyst til å selge den ennå, men får jeg et bud så vurderer jeg det jo. Ellers er det mer sannsynlig at jeg bytter den mot flere andre biler hvis det passer slik, sier bilselgeren i Drammen.

Gi bud – før snøen kommer...

Som altså inntil videre nyter godt av en av landets mest ekstreme biler, i sin tid kjøpt av en av landets mest ekstreme bilentusiaster.

Les også: Nå kommer nye S-klasse og tar over etter Maybach