2014 Opel Insignia: Glemt familiebil blir ny

Forventningene var store – kan de bli innfridd nå?

Opel Insignia har blitt en glemt bil på nybilmarkedet   det håper nok Opel å kunne gjøre noe med nå.
Opel Insignia har blitt en glemt bil på nybilmarkedet det håper nok Opel å kunne gjøre noe med nå.

Den ble kåret til Årets Bil da den kom i 2009 og forventningene til Opel Insignia var store.

Her gjennomførte Opel en liten designrevolusjon sammenlignet med forgjengeren Vectra.

Insignia var vesentlig mer påkostet enn bilen den erstattet – og Opel håpet for alvor å kunne ta opp kampen mot klasseleder VW Passat igjen.



På 73. plass ...

Også her hjemme var det store forventninger til Insignia. Merket var nede i en bølgedal – Insignia var modellen som skulle snu det.

Fire år senere kan vi fastslå at forventningene har blitt innfridd mange land i Europa - men ikke i Norge. Insignia har på ingen måte blitt noen salgssuksess her, og nå har den havnet i skyggen av de fleste konkurrentene i denne klassen. Så langt i år er den helt nede på 73. plass på lista over de mest solgte bilmodellene i Norge.

Den debuterer på bilutstillingen i Frankfurt i september og kommer til Norge senere i høst - Opels oppgraderte Insignia-modell.
Den debuterer på bilutstillingen i Frankfurt i september og kommer til Norge senere i høst - Opels oppgraderte Insignia-modell.

LES OGSÅ: Her er vår test av Insignia da den først kom på markedet

Vises i Frankfurt

Derfor er det nok absolutt på høy tid når Opel nå gir Insignia en oppdatering.

En oppgradert Insignia skal vises på bilutstillingen i Frankfurt i september, og Opel har akkurat sluppet litt informasjon om hva vi har i vente her.

LES OGSÅ: Her er testen av Insignia stasjonsvogn med 130 hk dieselmotor

Lave utslipp

Opel lover her det de kaller en "revolusjon innen motor- og infotainmentsystemer".

For å ta motorbiten først: Her er det snakk om både bensin og diesel. 2.0 CDTI kommer med både 120 og 140 hestekrefter, begge har Co2-utslipp på 99 gram/kilometer. Forbruket er helt nede i 0,37 liter/mil.

Stasjonsvognutgaven er den klart mest populære her hjemme, slik ser den ut i faceliftet utgave.
Stasjonsvognutgaven er den klart mest populære her hjemme, slik ser den ut i faceliftet utgave.

LES OGSÅ: Vi har MANGE saker om Opel – bare se her!

Infotainment

2-liters bensinturbo kommer med både 170 og 250 hestekrefter. Begge kan kombineres med sekstrinns manuell girkasse eller med sekstrinns automat.

I tillegg til forhjulstrekk, er den nye 2,0-liter SIDI Turbo også tilgjengelig med 4X4, forteller Opel i en pressemelding.

Den nye generasjonen infotainment-systemet i Insignia kan styres over en 8-tommers fargeskjerm med touchbetjening. Allerede fra start-skjermbildet kan føreren få tilgang til alle funksjoner og undermenyene som blant annet radiostasjoner, 3D navigasjonskart, talestyring eller den splitter nye Touch-Paden.

Infotainment-systemet kan også tilpasses individuelt.

LES OGSÅ: Her kan du se testen av konkurrenten Toyota Avensis

Kommer i høst

Opel har også pusset litt på designet. Grillen er bredere og lavere enn før, mens Opel-logoen er smalere.

Avhengig av utstyrsversjon, kommer disse med bi-xenon lykter, inkludert sikkerhets-belysningssystemet AFL +. De øvre frontlyktene er utstyrt med energisparende LED-lys for dagkjøring.

Bilen skal være på plass i Norge i løpet av høsten, priser er ennå ikke klare.

LES OGSÅ: Ny SUV har gitt litt vind i Opel-seilene

Etter fire år er det klart for facelift og oppgradering av Opel Insignia, slik ser den nye modellen ut innvendig.
Etter fire år er det klart for facelift og oppgradering av Opel Insignia, slik ser den nye modellen ut innvendig.


LES OGSÅ: Her er stasjonsvogna med største bagasjerom