annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Avgjørelsen faller en onsdagskveld i 1986. Jeg er 11 år gammel, og har akkurat gjort ferdig "rydding" av rommet.

Mamma og pappa kommer inn og inspiserer.

De merker som vanlig at de få kvadratmeterne av et barnerom er et kaos av leker, plakater og rask. Selv det å finne den tross alt ganske ruvende køyesenga kan her bli til en treukers ekspedisjon med store sjanser for aldri å bli funnet igjen.

Men helt nede i hjørnet til venstre – syrlig linet opp basert på preferanse – er alle matchbox-bilene mine.

Der var det ikke slinger i valsen, nei.

Porsche 911: Folke-sportsbil til 200 000,-

– Må ha en Porsche 911

På fremste rekke står tre nærmest identiske Porsche 911-er som egentlig var grønne, men som jeg og noen kompiser har "lakkert" (les: Tusjet) sorte.

Når mamma skal si god natt kommer det fra familiens yngstemann:

– Du, hvis jeg skal gifte meg noen gang, så må hun ha en Porsche 911.

Sitatet blir aldri glemt – og trekkes fram ved utallige anledninger. Blant annet i bryllupet – 18 år senere.

Noen biler gjør større inntrykk enn andre. Porsche 911 av det gamle slaget, med de runde, nærmest vertikale lyktene, forskjermer som biler opp av panseret og brede hofter, er tidløst og tøft. Synes artikkelforfatteren. Kona er imidlertid ikke enig ...

Porsche 996: Jo da – en heftig sportsbil kan funke året rundt

BMW nesten like bra

Det har seg nemlig slik at jeg faktisk klarer å finne drømmedama – men hun eier ingen Porsche 911.

Hun har en sort 1992-modell BMW 3-serie coupe – med sportskinn, takluke, rekkesekser og egentlig alt utstyr du kunne dytte inn i disse modellene. Så helt på bærtur med tanke på bil er hun definitivt ikke.

Dermed er lykken sikret.

Men så, helt uten forvarsel, får jeg vite at hun ikke synes Porsche 911 er noe særlig til bil. Ikke bare det – hun liker den rett og slett ikke!

Porsche Panamera: Nå får rikingene enda bedre plass

Vakkert. Ganske enkelt vakkert! Hvordan noen kan være uenig i dette, er komplett uforståelig ...

Ligner ei Boble

– Den ligner litt på ei Boble. Er vel ikke noe spesielt med den.

Svigermor går lenger. Hun synes den er stygg!

– Det er bare playboys som kjører i Porsche, slår hun fast uten å blunke.

Hva er det jeg har rotet meg opp i?

Les mer om vårt første møte med nye Porsche 911/991:

Gutteromsplakat

Ok. Porsche 911 er nok guttebilen framfor noen. Det finnes neppe en bilmodell som har figurert oftere på gutteromsplakatene enn denne.

Men jeg har alltid trodd at den hadde en nærmest magisk tiltrekningskraft på damene også.

Og selv om min egen drømmedame OG hennes mor ikke er blant dem, så kan det jo være at det er riktig likevel.

Les også vår test av Porsche Panamera her:

Turtelleren har naturligvis hedersplassen i midten. Nøkkelen er på venstre side. Blinklyset til venstre går ikke av av seg selv - og siden det ikke er noen "tikkelyd" har jeg dessverre kjørt rundt og blinket til venstre ved flere anledninger, ofte i lang tid, uten å vite det. Beklager, kjære medtrafikanter!

Ikke tusjet

Lenge ser det også ut til at jeg aldri skal få testet om en 911 i sannhet er en drømmebil – og kanskje til og med om den er en damemagnet eller ikke.

Men så får jeg jobb i Broom, og gleden er stor når jeg får vite at Broom-kollega Benny er i besittelse av en Porsche 911. Grønn til og med – helt uten å være tusjet sort.

Det er en 1990-modell.

Det betyr at den fortsatt har det opprinnelige 911-designet – med to nærmest vertikale, runde lykter foran, som stikker høyt opp på hver sin side av panseret. Rett og slett et ikonisk utseende!

LES OGSÅ: Porsche-nyhet avslørt uten kamuflasje

Tanklokk på forskjermen - også det en særegenhet på 911.

Masingen hjelper

Etter to år med gjentatt masing til alle døgnets tider, har jeg endelig opparbeidet nok tillit (eller bare slitt ut tålmodigheten) til at hele Norges bilekspert vil overlate meg nøkkelen til godbilen.

Nå skal det testes – er denne drømmebilen alt jeg har bygget den opp til å være, eller blir det en nedtur? Og hva med damene – kommer de til å snu seg med lange blikk?

LES OGSÅ: Porsche kutter prisene på Cayman og Boxster

Vekker beistet

Jeg fysisk VERKER etter å sette meg bak rattet der jeg står i oppkjørselen til Benny. 911-en står og venter i solskinnet.

Jeg setter meg i de overraskende komfortable sportssetene og døra lukker seg med et svært bestemt dunk. Solid. På dette området er Porsche i en egen klasse.

På venstre side av rattet finner jeg nøkkelhullet, slik det skal være.

Så er det bare å trykke clutchen heeeelt til bunns – det er ganske langt – vri om og vente på at det 3,6-liter store beistet i bagasjerommet skal våkne til liv.

Det skjer ikke lydløst, kan jeg røpe. Det buldrer og braker, og bilen hele vibrerer. Motoren går litt ujevnt mens den varmer seg opp. For et herlig lydbilde! En ekte sportsbil verdig – ingen tvil om det.

Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk:

Bennys Porsche skrått forfra

1990-modell

Jeg har ikke tenkt å teste grensene – men rett og slett se hvordan det er å leve med en slik bil en hel uke. Med alt det innebærer av småkjøring, levering i barnehagen og handleturer.

Benny har en 1990 Carrera – med 3,6-liters motor på 250 hk.

Det er altså ikke snakk om en turbo – men likevel skal det være krefter nok til å ha mye moro. 0–100 km/t var unnagjort på under 6 sekunder da bilen var ny.

Porsche 944, nå er denne et veterankupp

Katastrofal

Men med motoren bak, og bakhjulstrekk, var 911-ene kjent for å kunne straffe overmodige sjåfører hardt.

Problemet åpenbarte seg i svinger, med vekten av motoren helt bakerst ble det lett overstyring av katastrofal karakter om en ikke beregnet farten skikkelig, gasset for mye, bremset for mye eller svingte for mye.

Kort sagt, 911 er et fantastisk kjøretøy – men du skal være forsiktig med å provosere for mye.

Og siden denne bilen ikke har noe slags ESP-system som hjelper meg på rett kjøl om jeg skulle bli vel tøff i trynet, er det greit å være forsiktig.

Poppis i barnehagen

I hverdagen går det fint. Jeg blir superpopulær i barnehagen – ungene, og dessuten flere av foreldrene, er veldig imponert.

Det er plass til bæreposer i bagasjerommet foran. Bare du ikke skal handle for hele uka ...

Men jeg savner et stereoanlegg med litt mer lyd. Det originale er riktignok byttet ut med mer moderne saker, men radiomottaket er dårlig og lyden langt ifra imponerende.

Litt synd, for jeg skulle gjerne cruiset rundt med filmmusikken til den første Bad Boys-filmen (den med Will Smith som kjører nettopp Porsche 911 av denne generasjonen!) dundrende gjennom høyttalerne.

God plass - på en måte.
Et sted må jo smårollingen sitte også. Ikke ideelt - og slett ikke aktuelt for langturer. Baksetene er forresten "barneseter" i seg selv - så det er jo praktisk ...

Han har VW til Porsche-pris:

Mareritt i rushtrafikk

Og det finnes noen andre "småting" å sette fingeren på også. Bilen er senket, og faktisk subber bakhjulene oppi skjermen når jeg gir full gass! Eller hvis det går litt fort i svingene over humper. Litt irriterende, og dessuten stjeler det komfort når en skal kjøre vanlig.

De som er vant med moderne biler vil også reagere på at støyskjermingen er til dels fraværende. Jeg trøster meg imidlertid med at det gjør motorlyden fra bokseren baki mer fremtredende. Og det er ikke feil!

Klassisk og stilrent Porscje-interiør. Stereoanlegget er ikke hlet "der" - men setene overrasker med høy komfort og sittestillingen er perfekt.

Endelig får klassikeren en oppfølger

Svetter som Bjørndalen

Blinklyset til venstre går ikke tilbake av seg selv av en eller annen grunn. Så jeg har trolig kjørt rundt og blinket til venstre i en evighet denne uka, uten å vite om det. Sånt er jo ikke irriterende for andre bilister i det hele tatt ...

Clutchen er et lite mareritt i rushtrafikk, det er tungt og lang vandring før du endelig kommer til bunns – og klimaanlegget er ikke helt på nett. Dette kombinert med manglende servo, gjør at du risikerer å svette mer enn Ole Einar Bjørndalen etter innspurten på tremila.

Dette er med andre ord ikke bilen for hvermannsen.

SE VIDEO: Porsche 911 GT2: Her tar Tommy helt av på Broom-banen

– Jeg tar Porsche'n

En ting ble jeg imidlertid aldri lei av i forbindelse med tiden jeg tilbrakte med Bennys Porsche.

Og det var gleden over å kunne alltid kunne bytte ut det dagligdagse ordet bil i samtalene mine – med særnavnet Porsche.

– Du, jeg tar Porsche'n jeg da.

– Skal jeg flytte Porsche'n?

– Da vasker jeg Porsche'n. Igjen.

– Jeg henter i barnehagen jeg da – i Porsche'n

– Skal jeg dra å handle – igjen. I Porsche'n?

– Du, vi har en Porsche stående i oppkjørselen!

Nyvasket - igjen. Denne bilen kan pynte opp en hvilken som helst oppkjørsel!

Porsche Cayenne Turbo: Denne har hatt et verditap på rundt 1,5 millioner kroner

Uenig med drømmedama

Dessuten klarer jeg glatt å glemme alt det negative i det samme øyeblikket jeg ser den.

Uansett hvor den står parkert virker det nemlig som om den er skapt for å pynte opp akkurat der. Den er rett og slett tidløst vakker fra alle mulig vinkler.

Jeg fryder meg også over lyden når den starter og akselererer – og kjøreegenskapene når svingene kommer tett.

Er du en bilentusiast – ja, da mener jeg fortsatt, til og med enda mer enn før, at selv en "godt voksen" 911 fortsatt kan være en drømmemaskin.

Så får heller drømmedama, og hennes mor, mene hva de vil!

Porsche Cayenne: Hva gjør brukt drømme-SUV med familieøkonomien?

Og damene ...

Ja, nå skal jeg ikke glemme å fortelle hvordan det går med damene. Verken kona eller svigers lar seg rikke fra sitt opprinnelige standpunkt. Ikke noe nytt der, altså.

Men vi kan røpe at det er noen damer som kikker litt ekstra på den grønne 911-en – både når den kjører forbi og når den står parkert.

Er målet å bruke dette kjøretøyet som et slags sjekketriks/penisforlenger, er nok ikke de aldrende utgavene det som gjør at du brått rennes ned av tupper på jakt etter et eventyr.

Den viser nemlig bare at du digger kule biler – og ikke at du har en overfylt bankkonto ...

Porsche Panamera XL: Gjett hvem som skal ha denne