Jo - også bremsene må luftes

Men hva vil det si? Her får du forklaringen

Det er ikke vanskelig, men du skal vite hva du gjør da dette går på bilens sikkerhet. Illustrasjonsbilde.
Det er ikke vanskelig, men du skal vite hva du gjør da dette går på bilens sikkerhet. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei kan du svare meg på hva det egentlig betyr å «lufte bremsene»? Jeg har lest og hørt det mange ganger opp gjennom årene, men aldri skjønt hva det egentlig kan bety og hvordan man skal gå fram. Kan du hjelpe meg slik at jeg slipper å avsløre overfor kompiser at jeg ikke har peiling? Hilsen XX.

.

Benny svarer:

Hei XX. Jeg tok bort navnet ditt, jeg – i tilfelle kompisene dine også er på Broom! Mange bilinteresserte er jo det!

Det er nå en gang slik at ikke alle kan vite alt og at vi mennesker, heldigvis, sitter på forskjellige typer kompetanse.

Det å lufte bremser er noe man gjør etter å ha reparert bremsesystemet. Skiftet hjulsylindere, bremserør eller andre ting som gjør at luft kommer inn i det hydrauliske bremsesystemet.

I prinsippet det det samme man gjør når man skifter bremsevæske.

Som kjent skal dette gjøres med jevne mellomrom. Bremsevæsken har den egenskapen at den tilrekker fuktighet og dermed over tid mister litt av sine rusthindrende egenskaper og at kokepunktet reduseres. Den bør derfor byttes ca. hvert annet år, og du bruker ca. 0,5 liter på et skift.

Verksted-metoden

Det er flere måter å gjøre dette på. Verksteder bruker som regel et apparat som setter trykkluft rett på bremsevæskebeholderen samtidig som den automatisk fyller på med bremsevæske. Da er det bare å åpne en og en luftenippel på bremsekaliper / hjulsylinder ca. en halv omdreining, sette på en slange (gjerne gjennomsiktig) som igjen går ned i en beholder eller flaske og la det renne igjennom til all luft er borte eller ny, fersk bremsevæske kommer.

Man begynner alltid med det hjulet som er lengst fra hovedbremsesylinderen i motorrommet. I 90 prosent av tilfellene vil det si høyre bak, venstre bak, høyre foran og til slutt venstre foran.

Hjemme-metoden

Hjemme i garasjen-metoden er i prinsipp lik, men istedenfor tykkluft må du få noen til å pumpe trykk med bremsepedalen før du åpner en og en luftenippel i samme rekkefølge som over. Dette må gjentas noen ganger til all luft er borte eller til fersk bremsevæske kommer. Pedalen må da holdes inne mens til du får stengt igjen luftenippelen – for å unngå å trekke luften tilbake i systemet.

NB: Husk også å etterfylle bremsevæske underveis, slik at det ikke går tomt, for da må du begynne forfra igjen.

Dette er slett ikke vanskelig når man kan det, men man skal vite hva man gjør. Det sier seg selv at dette går direkte på bilens sikkerhet og jeg mener man bør ha en viss teknisk forståelse før man begynner med dette selv.

God sommer!

Skifte eksosanlegg: Slik gjør du det selv


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: BMW 6-serie: Duger denne som familiebil?


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: