Pensjonsforsikring? Kjøp en bil, da vel!

Veteranbil som investering kan riktignok være skummelt. Men det kan aksjer også.

De som hevder at veteranbil markedet i Norge stort sett bare består av halvslitte, 32 år gamle bruksbiler kan umulig ha sjekket særlig nøye. Det finnes mye fint i mange prisklasser også av de eldre bilene   bare se på disse. (Foto: Autodb.no/Finn.no)
De som hevder at veteranbil markedet i Norge stort sett bare består av halvslitte, 32 år gamle bruksbiler kan umulig ha sjekket særlig nøye. Det finnes mye fint i mange prisklasser også av de eldre bilene bare se på disse. (Foto: Autodb.no/Finn.no)

Av og til treffer vi på folk som klager over fantasien til norske veteranbilentusiater. Med hyggelige avgifter og god kjøpekraft burde veteranbestanden i Norge være langt mer allsidig enn den er, mener de.

Nesten alle kjøper biler som bare så vidt er over 30 år gamle. De kjøper de billigste og dårligste, og gjør ikke særlig mer ut av dem, påstås det.

Les også: Lavt budsjett? Investér i en "container fra Hisingen"...

Dermed har vi letet etter biler i den andre enden av skalaen. Og joda, det finnes flotte førkrigsbiler på det norske markedet. Biler som er fine nok til å kunne stige i verdi i fremtiden, og som dermed kan vise seg å være smarte investeringer.

Hva ville du kjøpt hvis du skulle satse på verdistigning de neste 20 årene? Kom med dine tips i kommentarfeltet under!

1931 LaSalle, kr. 497.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Cadillac var helt i statustoppen på 1930-tallet, i den grad at hoppet ned til også svært anerkjente Buick ble litt for stort. Dermed lanserte GM en ny divisjon i 1927, og LaSalle ble bilen som skulle tette tomrommet.

Se annonsen her:

De første årene var designet svært likt storebror Cadillac, som i perioden akkurat rundt 1930 regnes av mange som en av de aller peneste ”rett opp og ned-bilene”. LaSalle fikk mer eksperimentelt design utover 30-tallet, samtidig som prisen steg. Da tidene ble strammere var det ikke lenger noe behov for et ekstra luksus-merke, og da krigen kom var det slutt.

Med svigermorsete i friluft og luksusbil-triks nummer én fra 1930-tallet, eget rom til golfbagen, er denne LaSallen både utseendemessig og i slektskap svært nær en Cadillac. (Foto: Finn.no)
Med svigermorsete i friluft og luksusbil-triks nummer én fra 1930-tallet, eget rom til golfbagen, er denne LaSallen både utseendemessig og i slektskap svært nær en Cadillac. (Foto: Finn.no)

Buick hadde en høy stjerne i Norge på denne tiden, men Cadillac var for dyrt. Dermed ble det faktisk solgt noen LaSalle også her – men det var nok ikke fasjonable toseters ”convertible coupé”-utgaver med utvendig ”svigermorsete”, slik som denne.

Uansett når denne har kommet hit til landet er den like flott, og en karosseritype som mange er ute etter. Selvsagt skulle det gjerne vært en Cadillac, men da hadde du ganske sikkert ikke hatt råd til den...

Les også: Al Capone kostet på seg Cadillac - en spesiell en...

1938 Chevrolet Master, kr. 120.000,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Til forskjell fra LaSallen er dette en bil som alle i godt voksen alder har et forhold til her i landet. Før krigen var det først og fremst amerikanerne som satte hjul under den norske befolkningen, og Chevrolet var blant de mest vanlige bilene den gang. Robuste, komfortable og pålitelige fikk de en stor tilhengerskare.

Se annonsen her:

Chevrolets for sin tid avanserte ”kneledd-fjæring” med kingbolter viste seg å ikke være evigvarende, og skapte en del bry utover 1940- og 1950-tallet, som mange minnes fremdeles. Husker vi ikke feil, var imidlertid den levert kun på den fineste Master Deluxe-serien, og dersom det er korrekt at denne er en vanlig Master sitter det sannsynligvis også tradisjonell fjæring på den.

Bilen ser hel og fin ut, og noe er sikkert pusset opp og byttet ut i årenes løp. Likevel er det også en god del patina å spore, og det er alltid spesielt moro på en slik biltype som det ble solgt mange av som nye i Norge. (Foto: Autodb.no)
Bilen ser hel og fin ut, og noe er sikkert pusset opp og byttet ut i årenes løp. Likevel er det også en god del patina å spore, og det er alltid spesielt moro på en slik biltype som det ble solgt mange av som nye i Norge. (Foto: Autodb.no)

Dette var blant de tidligste bilene som ble tatt vare på som veteraner her i landet, da de var billige og fantes ”over alt”. Mange er dermed også pusset opp på lavbudsjett i en eller annen smie på 1970-tallet, og finishen kan være så som så. Her ser det imidlertid lovende ut, det er nesten så vi begynner å lure på om bilen kan være en godt vedlikeholdt ”survivor”, og ikke restaurert.

Tar man fortsatt like god vare på denne, kan man ha det mye moro med sparepengene. Bilen blir kanskje aldri verdt de helt store summene, men så er også inngangsbilletten langt lavere enn for mange andre veteranbiler.

Les også: Nok av objekter å få kjøpt hvis du vil gjøre jobben selv

1940 Cadillac Series 62, kr. 400.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Vi har allerede foreslått en luksuriøs LaSalle. Blant de lekreste gammelbilene som ligger ute finner vi også en ”billig” Cadillac – nemlig denne tofargede, blekgrønne Series 62-sedanen fra 1940. Series 62 var nemlig den enkleste modellen Cadillac produserte den gangen, men det spiller liten rolle i dag.

Se annonsen her:

Bilen skal ha kommet til Norge i 2004 etter å ha blitt totalrestaurert i California i 2000, og visstnok også ha sanket en del premier der borte. Tilstanden ser også gjennomgående strøken ut, og bilen er morsom både på grunn av at årsmodellen er ganske sjelden i Norge, og at det flotte designet dermed blir ganske oppsiktsvekkende på norske veier.

Det skjedde mye med bildesignet helt på slutten av 1930-tallet, og det ble fort forandret igjen rett etter krigen. Denne bilen er derfor godt egnet til å skille seg ut i trafikken. (Foto: Finn.no)
Det skjedde mye med bildesignet helt på slutten av 1930-tallet, og det ble fort forandret igjen rett etter krigen. Denne bilen er derfor godt egnet til å skille seg ut i trafikken. (Foto: Finn.no)

Fargene er også litt uvanlige, og passer som hånd i hanske på en slik rund og god 1940-taller. En annen fordel for den skeptiske er at dette er en av de siste årgangene der manuell girkasse var ganske vanlig på Cadillac, og så lenge man holder motoren i trim og sjekker mekanikken for øvrig burde det dermed være liten fare for store og kostbare spesial-reparasjoner.

Bildene antyder at selgeren også har en moderne CTS, og det er jo alltid betryggende å handle med skikkelige merkeentusiaster...

Les også: Cadillac Ranch - snart kan det være slutt for kunstverket

1933 Rolls-Royce Phantom II, kr. 4.750.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Stort mer britisk enn dette blir det simpelt hen ikke. Og ikke mer snobbete, heller. Og kombinerer man de to begrepene, så har man funnet formelen for å gjøre et ganske enormt inntrykk på sine omgivelser når man kommer kjørende.

Se annonsen her:

Nå er ikke vi spesialister på så gamle Rollser, der man ikke engang kan snakke om produksjon i serier, men snarere enkeltstående bestillingsverk. Selgeren, som er i event- og utleiebransjen, har imidlertid god oversikt over bilens særegenheter, så det er mye informasjon å ta med seg videre for en ny eier.

Finish-arbeidet, ikke minst på treverket, er virkelig imponerende på denne Rollsen. Men så er det også en ustyrtelig eksklusiv modell, selv til å være en Rolls-Royce, understreker man. Og prisen bekrefter inntrykket. (Foto: Finn.no)
Finish-arbeidet, ikke minst på treverket, er virkelig imponerende på denne Rollsen. Men så er det også en ustyrtelig eksklusiv modell, selv til å være en Rolls-Royce, understreker man. Og prisen bekrefter inntrykket. (Foto: Finn.no)

At tilstanden skal være helt topp er liksom noe vi forventer allerede rundt prisforlangender på én million, og dermed mener vi det må være lov å stille nærmest urimelige krav til finishen når vi nærmer oss fem. Så er det da heller ikke noe som tyder på at du vil bli skuffet, om du nå skulle være blant dem som har mye gryn liggende som skal trygge alderdommen.

Det eneste som kan være utfordringen med denne, er at uansett hvor morsom den er å kjøre, så ser det fryktelig trivelig ut bak i den silke-kledde salongen også. Men dette kan du selvsagt løse ved å ansette en sjåfør...

Les også: Skreddersøm stadig mer populært også på ny Rolls-Royce