I mai 2013 passerte CO2-nivået i atmosfæren 400 ppm.

Så høyt har ikke innholdet av klimagassen vært på i alle fall 800.000 år, sannsynligvis ikke på 15 millioner år.

Les mer om dette her: Vi har satt en skummel CO2-rekord

Vi flyr mer

Det stadig økende innholdet klimagasser i atmosfæren gjør at den globale temperaturen stiger.

Borgar Aamaas er meteorolog, og har blant annet forsket på effekten sot i atmosfæren har på klimaet. (Foto: UNIS / Eva Therese Jenssen)
Forskningssenteret CICERO ved Universitetet i Oslo har undersøkt hvordan reisevanene våre påvirker klimaet.

– Vi ser på effekten av å fortsette dagens CO2-utslipp 50 år frem i tid, forklarer Borgar Aamaas, som er forsker ved CICERO.

Resultatene deres viser at 52 prosent av klimaeffekten fra transport nå skyldes reiser med fly, 41 prosent skyldes reiser med bil.

– Den tiden vi er på farten per dag har vært i overkant en time i mange år, forteller Aamaas. Men nå reiser vi mye lenger enn før.

Fra i høst kan du fly med Norwegian til Florida. (Foto: Ronald Toppe)
Det er ikke rart, flyprisene er lave og stadig flere eksotiske reisemål dukker opp i ruteoversikten til flyselskapene. Nå i juni begynte Norwegian å fly direkte til New York og Bangkok, og de åpner snart en ny rute til Florida.

Reisevaneundersøkelsen til SSB viser at antall utenlandsreiser har økt med 21 prosent det siste året. Det bekymrer Aamaas.

– Det er disse lange reisene som har størst konsekvenser for klimaet, sier han, de står for 70 prosent av klimaeffekten fra transport.

Høyere lønn, lengre turer

Rundt regnet to av tre utenlandsreiser er feirieturer, den siste tredelen arbeidsreiser. Vi reiser ikke mer i jobben enn tidligere, det er antall feriereiser som øker.

Utenlandsreiser i millioner for de siste kvartalene. Vi reiser mer hele året, og mest om sommeren. (Foto: SSB)
– Det er en klar kobling mellom antall flyreiser og inntekt, forteller Aamaas. Dobler du inntekten, så øker du antall flyreiser med 170 prosent.

Vi tok en tur til avganghallen på Bergen Lufthavn Flesland onsdag. De reisende vi pratet med bekrefter det Aamaas forteller.

– Vi har gode vilkår, tjener bra, og da reiser vi, sier Johan Andersen.

Se reportasjen under!

Hva med klima

Det var travelt i avgangshallen på Flesland onsdag. (Foto: Sven Are Nydal)
De fleste vi snakket med på Flesland bryr seg om klimaproblemene. Hildegunn Frøland kjøper klimakvoter for å kompensere for flyreisene sine.

– Men vi er ikke alltid like flink til det, smiler hun. Litt dårlig samvittighet.

Det prikker litt i samvittigheten til Aslaug Røssland også.

I følge CICERO har en ferietur med fly til Roma like store konsekvenser for klimaet som et helt års bilkjøring. (Foto: Ronald Toppe)
– Jeg vil ikke la det ødelegge turen min, sier hun, men jeg er veldig opptatt av klima.

Aamas vil ikke løfte pekefingeren og be soltørste nordmenn droppe sydenturen.

– Jeg synes ikke vi skal legge ansvaret for klimaet på den enkelte, sier han. Det må politikerne ta.

Her kan du se reportasjen vi laget fra Flesland, artikkelen fortsetter nedenfor.

Tre av ti

Kull, olje og gass inneholder CO2 som planter og dyr hentet ut av luften gjennom millioner av år. Nå slipper vi dette ut igjen i løpet av veldig kort tid.

CO2-nivået i atmosfæren begynet å stige da vi for alvor begynte å ta i bruk kull, gass og olje som energikilder rundt 1850.

Under kan du se hvordan CO2-innholdet har variert siden 1700, klikk for å forstørre. Artikkelen fortsetter nedenfor.



Før 1850 var CO2-innholdet omkring 280 ppm, noe som betyr at av en million luftpartikler var 280 CO2. Nå er 400 av dem CO2.

Av alle de CO2-molekylene som er i atmosfæren nå - har altså vi mennesker sluppet ut tre av ti.

Under har Carbon Visuals illustrert hvor mye CO2 det er, fordelt på alle mennesker på kloden.

Les også: Et fjell av klimagass

Så mye på hver av oss. (Foto: Carbon Visuals)