– De aller billigste bilene kommer til å bli dyrere

Prisbunnen er i praksis doblet de to siste årene.

Det er ikke likegyldig hvor du kjøper bruktbil. Her gjør du smart å vurdere hva som er viktigst for deg   rimeligst mulig bil eller mest mulig trygghet.  Illustrasjonsfoto.
Det er ikke likegyldig hvor du kjøper bruktbil. Her gjør du smart å vurdere hva som er viktigst for deg rimeligst mulig bil eller mest mulig trygghet. Illustrasjonsfoto.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Nå som vrakpanten har gått opp, tror du det vil gjøre det slik at billige biler blir dyrere?

Det er jo noe med at mange da kanskje heller vil vrake bilen i stedet for å ta alt bryet med å avertere og selge den og kanskje ikke sitte igjen med så mye mer enn de ville fått hvis de hadde kjørt den til vraking? Hilsen Eirik.

Benny svarer:

Hei Eirik.

Ja fra 1. juli er det helt riktig ny vrakpant – opp til 3000 kroner. Det er faktisk en dobling fra 2011 og det er klart det gjør noe med prisbildet på de aller billigste bruktbilene.

Vrakpanten er jo tradisjonelt "bunnen" i dette markedet. Som du skriver, er det jo ikke særlig poeng i å ta styret med å avertere og selge en bil hvis man ikke sitter igjen med en del mer enn hva man får ved å vrake bilen.

I praksis blir nok rundt 5000 kroner da fort det rimeligste du kan få kjørbar bruktbil for.

Her snakker vi altså bruktbiler på den aller laveste "hylla". Ofte er det EU-kontrollen som tar knekken på disse. Det kan godt være at bilen i seg selv har en brukbar verdi. Men så kommer det opp ting som må repareres for å få den godkjent – og prisen på det er gjerne høyere enn hva bilen kommer til å være verdt etter reparasjon og utbedring om man ikke fikser deler og gjør jobbem selv.

LES OGSÅ: – Hvor billig kan jeg få brukbar bil?

Fersk EU-kontroll

Da velger mange å kaste kortene og kjøre til høggern. Men det er også et marked for biler som dette. De kjøpes gjerne av folk som er habile hobbymekanikere og som kan gjøre mye selv. Da er det ikke sikkert at regnestykket ser så ille ut likevel. Jeg anbefaler derfor å forsøke å selge før man gir opp.

Så må jeg få legge til at bruktbil i dette prissjiktet alltid er risikosport. Når en bil nærmer seg slutten av livsløpet, kan det meste skje. Men det er klart: Hvis du bare har gitt noen tusenlapper for den, taper du heller ikke veldig mye når den må vrakes.

Det aller viktigste når man ser etter biler som dette er hvor nylig den har blitt EU-kontrollert. En fersk EU-kontroll er et veldig bra tegn. Da vet du at ting har vært sjekket og er i orden – og kanskje har du bil i alle fall til neste EU-kontroll.

LES OGSÅ: De gruer seg mest til å ha bilen på verksted


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Før var det enkelt – nå kan det være komplisert og dyrt


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: