Ferrari vil selge færre biler

Er man eksklusiv - så er man eksklusiv!

Ferrari FF interior
Ferrari FF interior

I bilbransjen handler det gjerne om én ting: Å selge flest mulig biler.

Det gjelder enten du er stor volumprodusent eller mindre nisjemerke. Mer salg, større markedsandeler – og dermed mer penger i kassa er det store mantraet.

Del med Facebook-vennene dine

Holde tilbake

Men noen unntak finnes. Nå har Ferrari akkurat kunngjort at de skal holde tilbake produksjonen av biler i inneværende år – og redusere antallet i forhold til fjoråret.

Under en strategipresentasjon ved hovedkvarteret i Maranello denne uka, bekreftet styreformann Luca Cordero di Montezemolo planene.

LES OGSÅ: Får du også lyst til å sitte her?

Eksklusive spesialversjoner

I 2012 solgte Ferrari 7318 biler. I år skal tallet under 7000 igjen. Ikke fordi etterspørselen svikter – men fordi Ferrari selv ønsker å ivareta eksklusiviteten til merkevaren.

De kutter særlig ned på de mer folkelige modellene – og prioriterer heller eksklusive spesialversjoner som gir enda bedre marginer. Et viktig moment her skal være at kundene skal oppfatte at de eier noe som virkelig er eksklusivt – og at forhandlerne har kapasitet til å gi servicen som da forventes.

Erkerival Lamborghini kommer med SUV – les mer om den her:

600 millioner i pluss

Dette skjer etter at Ferrari kunne legge fram en meget bra resultat etter årets første kvartal. De fikk et overskudd på rundt 600 millioner kroner, opp 43 prosent i forhold til samme periode i fjoråret.

Nylig presenterte de hybrid-superbilen LaFerrari på bilutstillingen i Genève, en bil som har startpris på en million euro.

Hjelpe Maserati

Ferrari skal for øvrig ansette 250 nye arbeidere i år. Over 200 av dem skal bygge motorer for Maserati.

Fiat-konsernet har nemlig store ambisjoner for Maserati, der særlig en stor satsing i USA blir viktig.

LES OGSÅ: Maserati skal ni-doble salget

FF er den mest
FF er den mest

Les mer om Ferrari FF her: