Topp 5: Slik unngår du fotoboks-bot

Norske bilister er kreative når de vil unngå bøter.

At årsaken kan være at flere har GPS som varsler om boksene står, synes ikke politiet er problematisk. Foto: Lien, Kyrre/SCANPIX
At årsaken kan være at flere har GPS som varsler om boksene står, synes ikke politiet er problematisk. Foto: Lien, Kyrre/SCANPIX

Mange av oss har opplevd den utrolig irriterende opplevelsen det er å bli fersket av en fotoboks. Lysglimtet som forteller deg at du har kjørt for fort, blitt tatt for det – og at det snart kommer en regning i posten.

For noen er irritasjonen mer panikkartet, fordi en ikke vet akkurat hvor fort det gikk da målingen ble foretatt. Blir det to prikker, eller tre? Mister jeg lappen? Ikke hyggelige tanker mens du venter på at svaret en dag dumper ned i postkassen ...

Men det mange som har laget seg noen rutiner for å unngå å bli tatt av fotoboksene.

LES OGSÅ: Norges heteste fotoboks tok færre råkjørere

Små grep

Da tenker vi ikke på de som er såpass ekstreme at de skyter på kameraet, sager dem ned eller finner på andre typer hærverk.

I stedet er det snakk om små grep som skal gjøre det vanskelig å bevise hvem som kjørte bilen – eller ikke kunnet finne ut hvilken bil det er snakk om i det hele tatt.

LES OGSÅ: Her står alle fotoboksene

100.000 overtredelser

I Norge er det rundt 400 fotobokser – spredt over vårt langstrakte land. Og de sørger for å dra inn over 100 millioner kroner i bøter årlig.

Synes du dette høres mye ut? Da skal du vite at rekordåret var i 2006 – og den gangen ble det hentet inn over 400 millioner kroner ved hjelp av fotoboksene.

Gjennomsnittsfart

Etter hvert har også såkalt streknings-ATK blitt mer vanlig. Det er fotobokser som måler snitthastigheten mellom to punkter.

Disse er også mer effektive enn de vanlige fotoboksene. Undersøkelser fra Statens vegvesen viser at hastigheten reduseres tre ganger så mye som de vanlige fotoboksene.

Ikke nok å bli fotografert

Men det er ikke nødvendigvis slik at du må punge ut selv om du blir "knipset".

En rekke av sakene henlegges fordi sjåføren er utenlandsk, væreforhold gjør det vanskelig å identifisere bilen eller sjåføren skjult.

LES OGSÅ: 7 av 10 lurer på hva fartsgrensen egentlig er

Animal i passasjersetet

Noen er selvsagt villige til å gå lenger enn andre. Svenske Teknikens Värld forteller om en tysk bilist som har importert en høyrestyrt Audi A4 for å kunne kjøre "fritt". Fotoboksene i Tyskland får nemlig bare et skikkelig bilde av førersiden. Dermed blir ikke eieren av A4-en med rattet på feil side tatt.

Og for å gjøre det hele litt mer humoristisk, har han plassert en dukke av trommisen i Muppet Show, Animal, i passasjersetet ...

Sjekk listen under for noen av de litt mer vanlige triksene for å unngå å bli tatt av fotoboksene:

Slik prøver vi å lure fotoboksene:

1. Ta ned solskjermen slik at ansiktet til føreren av bilen er skjult. For å kunne gi bot, må det være mulig å identifisere sjåføren av bilen

2. GPS med markering av fotobokser, slik at du vet hvor de er

3. Spray eller film på registreringsnummeret. Det er mulig å få en type som lar deg lese skiltet til vanlig, men som gjør tall og bokstaver utydelige på bilder

4. Ta bort skiltet foran eller ikke vask det, slik at det blir uleselig. Her risikerer en imidlertid bot for å ikke ha lesbart skilt foran

5. Bremse før fotoboksen – er naturligvis avhengig av at du vet hvor fotoboksen står

NB: Fotobokser skal også være skikkelig varslet, hvis de ikke er det, kan du klage på boten.

LES OGSÅ: Klaget på skiltfeil – slapp fartsbot