Mazda 323 cabriolet: Dette er den eneste i Norge

... eller kanskje heller: Det som er igjen av den!

Det er kanskje ikke heeelt enkelt å se det ut fra bildet i annonsen   men dette er altså en Mazda 323, attpåtil i en uhyre sjelden cabriolet utgave.  (Foto: Faksimile fra www.finn.no.)
Det er kanskje ikke heeelt enkelt å se det ut fra bildet i annonsen men dette er altså en Mazda 323, attpåtil i en uhyre sjelden cabriolet utgave. (Foto: Faksimile fra www.finn.no.)

Noe av det morsomme med å følge med i bilrubrikkmarkedet er å finne biler man enten har glemt – eller rett og slett aldri har visst eksisterte.

Det er utrolig hva som har blitt solgt i Norge, i tillegg til volummodeller og bestselgere.

Del med Facebook-vennene dine

Aldri hørt om

Her har vi et veldig godt eksempel på det. Mazda 323 var en ekte folkebil på 70- og 80-tallet. En snusfornuftig liten bil, med enkle kjøreegenskaper og bunnsolid byggkvalitet.

Du fikk den både som kombi, sedan og stasjonsvogn. Men som cabriolet? Nei, det hadde vi aldri hørt om – før nå.

LES OGSÅ: Sjelden – men tross alt mer vanlig

Eneste godkjente

For nå ligger det nemlig et eksemplar av den særdeles sjeldne arten Mazda 323 cabriolet ute på bruktmarkedet. Selger kan fortelle at dette er den eneste godkjente 323 cabriolet i Norge – og det tror vi ham på!

Ut fra bildene kan vi også se at det er en smule jobb som skal gjøres før den eventuelt kommer ut på veien igjen. Dette må virkelig kunne sies å være et prosjekt – og vi håper noen er modig nok til å gå løs på det!

LES OGSÅ: Er du klar for et skikkelig bil-prosjekt?

Moderne bil

Vi snakker vi så om her? Jo, bilen er fra 1982 og av den første 323-generasjonen med forhjulstrekk. Den kom på markedet i 1980 og var absolutt en moderne bil den gangen.

Ford hadde da kjøpt seg inn i Mazda og var sterkt delaktige i utviklingen.

LES OGSÅ: Nå står Mazda på egne bein

Kjendis-faktor

Noen offisiell cabriolet-utgave av denne 323-generasjonen klarer vi imidlertid ikke å finne mange spor av. Det er derfor nærliggende å tro at dette må være gjort av en uavhengig ombygger.

Men hvis du vet noe om denne bilen - eller 323 cabriolet generelt, da håper vi du deler det i kommentarfeltet under!

Uansett: Jobben skal altså godkjent og bilen kommer også med en viss kjendisfaktor. Tidligere eier skal nemlig være Tor Erik Gunstrøm i Dizzie Tunes – for dem som eventuelt skulle bry seg om sånt.


Klikk her for å se annonsen på bilen:

Følger med delebil

Nå er det Christian fra Fjerdingby som eier den, og har har kommet et stykke med jobben. I annonsen opplyses det at han har sveiset nye inner- og ytterskjermer bak og tatt en del rust ellers på bilen også.

Det følger også med en 323 1,5 i deler. Denne skal ha vært eid av en eldre dame og ikke gått mer enn 130.000 kilometer. "MYE BRA DELER", reklamerer Christian.

LES OGSÅ: Delebiler – men de utløste solid budkrig

Trenger pågangsmot

Prisforlangende er hyggelige 10.000 kroner for alt. Det trenger sikkert ikke å bli veldig kostbart å få den ferdig – så fremt du er fingernem, har god tid – og ikke minst: Har et solid pågangsmot.

Er alt dette på plass, har du altså mulighet til å kjøre rundt i en bil som virkelig vil skille seg ut i trafikken. Men for å være helt realistisk til slutt: Kanskje ikke denne sommeren ...

LES OGSÅ: Slik var det å teste cabriolet sommeren 2012 ...

Slik så denne generasjonen Mazda 323 ut - med tak.
Slik så denne generasjonen Mazda 323 ut - med tak.

LES OGSÅ: Nå er det mai – så billig får du sommerbil