Range Rover Sport: Nå er det slutt for denne bilen

Takker for seg etter åtte suksessrike år.

Nå er det slutt for første generasjon Range Rover Sport   etter åtte år og over 400.000 produserte eksemplarer.
Nå er det slutt for første generasjon Range Rover Sport etter åtte år og over 400.000 produserte eksemplarer.

Etter åtte år og mer enn 400.000 produserte biler er det slutt. Denne uken rullet det siste eksemplaret av første generasjon Range Rover Sport av samlebåndet på fabrikken i Solihull, England.

Dermed har en stor suksess kommet til veis ende – en suksess som nok har overrasket mange som følger bilbransjen.

Del med Facebook-vennene dine

Eid av Ford

Det var nemlig på ingen måte gitt at Range Rover Sport skulle treffe markedet så godt. I starten var mange skeptisk fordi dette både virket som et lite spareprosjekt – og fordi det var fare for å vanne ut merkevaren Range Rover.

Sport ble til mens Ford eide moderselskapet Land Rover. De trengte å utvide modellutvalget fort, og Range Rover Sport ble derfor basert på tredje generasjon Land Rover Discovery.

Les mer om de forskjellige Ranger Rover generasjonene her:

Tung bil

Resultatet ble en bil med seriøse offroadegenskaper, men også en bil som var så tung at den virkelig skulle få slite med å leve opp til navnet "Sport".

Range Rover-designerne var imidlertid veldig flinke til å gi den merke-tilhørighet fra første stund. Særlig innvendig var Sporten vellykket – og skilte seg fra de aller fleste konkurrentene.

LES OGSÅ: Dette interiøret skal forføre deg

Kjapt en suksess

Range Rover traff også veldig godt med det som var målsettingen: Tiltrekke seg nye kunder – og appellere til yngre kjøpegrupper enn de som vanligvis hadde kjøpt Range Rover.

Her hjemme ble bilen kjapt en suksess og var i et par år helt riktig bil foran Theatercaféen, butikkene i Bogstadveien – og hytta på Hafjell. Til gjengjeld falt salget kraftig da nyhetens interesse var over.

Terrengegenskapene på dagens Range Rover Sport overgår det meste
  du kan velge blant i SUV-segmentet. Etter åtte år takker modellen nå
  for seg.
Terrengegenskapene på dagens Range Rover Sport overgår det meste du kan velge blant i SUV-segmentet. Etter åtte år takker modellen nå for seg.

Mer fart i sakene

I Norge ble det også solgt nesten utelukkende dieselmotor. 2,7 literen på 190 hestekrefter går innenfor kategorien "tilstrekkelig", men ikke mer. Og som sagt: Sport-navnet sliter den med å leve opp til.

Da ble det – bokstavelig talt – mer fart i sakene da den kom med 3-liters diesel på 211 hestekrefter.

Billig SUV med sju seter? Ta en titt på denne!

Ned mot 300.000,-

Akkurat nå koster rimeligste Range Rover Sport på bruktmarkedet 310.000 kroner. Da får du en 2005-modell som har rullet 171.000 kilometer.

Nærmer du deg 400.000 kroner, får du en bil med kilometerstand rundt 100.000 – da snakker vi gjerne 2007/2008-modell.


Ruskete kvalitet

Det er ikke til å komme bort fra at kvaliteten her har vært noe ruskete, og særlig i starten.

Range Rover Sport har slitt med en del elektronikkfeil. Luftfjæringen kan også være en svakhet – og her blir det fort veldig kostbart når noe ryker. I og med at bilen er så tung, kan det også gå med mye slitedeler. Det er grunnleggende viktig å finne en bil som er godt fulgt opp og som har full servicehistorikk.


... og her er arvtageren. Andre generasjon Range Rover Sport
  har både vokst - og blitt lettere. Den skal være her i tredje kvartal
  2013.
... og her er arvtageren. Andre generasjon Range Rover Sport har både vokst - og blitt lettere. Den skal være her i tredje kvartal 2013.

Les vår test av Range Rover Evoque her: