Plutselig gikk blinklyset dobbelt så fort

Husker du også dette fenomenet?

I dag oppfører blinklysene seg som regel akkurat som de skal. Men noen år tilbake kunne de plutselig finne på å doble hastigheten. Her får du vite hvorfor. Illustrasjonsfoto.
I dag oppfører blinklysene seg som regel akkurat som de skal. Men noen år tilbake kunne de plutselig finne på å doble hastigheten. Her får du vite hvorfor. Illustrasjonsfoto.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg kjørte bak en eldre Renault forleden og det fikk meg til å tenke på noe som var ganske vanlig før, nemlig at blinklysene plutselig begynte å blinke i dobbel hastighet.

Så vidt jeg kan huske var det særlig franske og italienske biler dette skjedde med. Ser ut som det er slutt på det nå, i alle fall kan jeg ikke huske at jeg har sett det på mange år. Vet du hva det kom av? Hilsen B.G.

Benny Svarer:

Hei du! Morsomt når man plutselig kommer på ting som det der – og jumper bakover i tid.

Jeg husker godt det fenomenet, og helt borte er det nok ikke. Det er ikke så veldig lenge siden jeg så det samme på en VW Golf av eldre modell.

Når blinklyset plutselig satte opp farten, var det som regel én ting som hadde skjedd: Nemlig at en pære hadde gått. Dermed ble motstanden i "systemet" for liten – og de pærene som fortsatt virket, blinket da dobbelt så fort.

Det vanlige var jo å ha tre pærer på hver side: En bak, en langt fram på forskjermen – og en foran. Og da måtte alle tre virke for at det skulle bli riktig hastighet.

LES OGSÅ: Davy Wathne glemte å blinke – det ble dyrt!

Elektronikken styrer

De to sidene av bilen hang som regel ikke sammen her. Så hvis det var en defekt pære på venstre side, mens alle på høyre var i orden – da blinket bilen helt vanlig når du skulle til høyre.

Den gangen var det jo også høyst enkelt å skifte pære selv, det var som regel bare å finne fram en skrutrekker og alle bensinstasjonene hadde det du trengte. Ja, de hadde kanskje til og med noen bak disken som visste akkurat hvilken pære du skulle ha og noen ganger også skiftet den for deg. Det var tider, det!

På dagens moderne biler er det elektronikk som styrer det meste og dette fenomenet er nok blitt mindre vanlig. Men hyggelig å tenke tilbake på det – og de av oss som har en veteranbil får ta dette som en egen nostalgi-bonus når det skjer!


LES OGSÅ: – Må jeg virkelig på verksted for å skifte en lyspære?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Før var det enkelt – nå kan det være komplisert og dyrt


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: