Brukt cabriolet: Nå er det mai - så billig får du sommerbil
Det trenger absolutt ikke koste mye å ha himmelen som tak. Se hva vi fant:
Vinteren har vært lang i år, men nå tar vi sjansen på å si at den endelig må være over.
Mai betyr vår - og at det ikke er lenge til sommer.
Og da er det på tide å se seg om etter sommerbil.
Taket nede
Denne gangen har vi tatt temperaturen på cabriolet-markedet med følgende utgangspunkt: Hvor billig er det egentlig mulig å få ekte sommerbil - og kunne nye sommeren med taket nede? Da krever vi altså en bil som både starter og går - og som er EU-godkjent i alle fall litt til.
Bare for å ta det med en gang: Ja, her er vi i en prisklasse der det fort kan ende i både store regninger eller at bilen rett og slett bryter sammen og må kjøres til høgger'n. Men - det kan også gå veldig bra, slik at du kan oppleve både denne og flere somre med taket nede!
LES OGSÅ: Denne cabrioleten mangler bare en innstilling...
1995 Opel Astra Bertone, 167.000 kilometer - kr. 9.999,-
Opel Astra er en gjenganger innenfor kategorien "cabriolet til minst mulig penger". Her er det selveste Bertone som står bak designet. Han har kanskje hatt bedre dager på jobben, men fortsatt er dette en bil som ser pen og ryddig ut.
Klikk her for å se annonsen på bilen:
God å kjøre
Her er det også stylet litt, ut over slik bilen så ut da den rullet ut fra fabrikken. 1,8-liters motor på 118 hestekrefter betyr at du nok har litt mer power enn i Golfen under, men noe fartsfantom er dette uansett ikke.
Ifølge selger trenger den litt ettersyn. Bilen har blitt omlakkert, men noen har tydeligvis tatt litt lett på grunnarbeidet, det gjør at det nå er noen bobler i lakken her og der. "Ellers en god bil å kjøre", forteller Paal som bor i Garnes, og prisen er i alle fall ikke egnet til å skremme bort veldig mange potensielle kjøpere: En krone under 10.000,-.
Les mer om denne Astraen i Brooms bruktbilguide - her:
1996 VW Golf 1,6 cab, 234.000 kilometer - kr. 11.530,-
Golf er en av bilene som har solgt best som cabriolet i Norge i mange år - dermed er det også mye å velge mellom på bruktmarkedet.
Dette eksemplaret er fra 1996, da snakker vi tredje generasjon Golf og dermed en relativt moderne bil.
Klikk her for å se annonsen på bilen:
Småplukk
1,6-liters bensinmotor betyr at du må belage deg på cruising fremfor heftig svingkjøring. Men 1,6-liters motoren er samtidig en ganske villig sak.
Selger opplyser om endel småplukk som nok bør fikses, blant annet bruker den en del olje. Men den er EU-godkjent til 31. mars 2014, det betyr at du i alle fall har gode muligheter til å få med deg årets sommer. Med litt innsats bør den også kunne henge med flere år.
Mer om denne Golf-generasjonen i Brooms bruktbilguide - her:
1997 Renault Megane cabriolet, 135.000 kilometer - kr. 29.530,-
Her gjør vi et lite byks prismessig og hopper over et betydelig antall Ford Escort cabrioleter, noen slitne Audier - og noen minst like slitne BMW-er.
Her skal vi helt opp i 29.000 kroner, men NB: Det er før du eventuelt prøver deg på litt pruting. Og for den prisen får du en knall gul Renault Megane cabriolet, med skinninteriør, bra med utstyr - og ikke minst: Den er EU-godkjent til 2015.
Klikk her for å se annonsen på bilen:
Folke-cabriolet
I tillegg har den ikke rullet mer enn 135.000 kilometer. Det er hva vi kaller en hyggelig kilometerstand.
Selges av et firma, for kunde. Det betyr at de også kan ta innbytte. Og selger forsikrer at det ikke er synlig rust eller lekkasjer fra taket. Registerreim er skiftet i 2009. Ja, de tilbyr også inntil 100 prosent finansiering, hvis du sliter med å skramle sammen nok penger til å kjøpe den.
Dette var en ganske kul folke-cabriolet da den kom, og her bør det absolutt være mulig å ha ha sommerbil i mange år framover.
LES OGSÅ: Guide - dette må du vite før du kjøper cabriolet