Tesla Model S: Nå er den en bestselger

Inntar topplassen – og ligger an til å bli en salgssuksess.

Store skjermer og mye teknologi er blant det som frister kjøpere til å velge Tesla Model S. I USA selges det faktisk flere Model S enn langt billigere Nissan Leaf.
Store skjermer og mye teknologi er blant det som frister kjøpere til å velge Tesla Model S. I USA selges det faktisk flere Model S enn langt billigere Nissan Leaf.

Elbilsensasjonen Tesla Model S har nå for alvor begynt å gjøre seg bemerket på salgsstatistikken i USA. Bilen, som bygges i California, er levert til hele 4.750 kunder. Det er et betydelig høyere antall en det Nissan Leaf kan vise til – på 3.695 biler.

Selv "amerikanske" Chevrolet Volt, som egentlig er en hybrid, men som bruker en elmotor til selve driften av bilen, må se seg slått. Denne ble det solgt 4.521 eksemplarer av.

Om ikke lenge vil Model S også gjøre seg bemerket på salgsstatistikken her hjemme ...

SE VIDEO: Her tester vi elbilsensasjonen i Norge

Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.
Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.

Mikroskopisk

Elbiler står fortsatt for en svært lav andel av omsetningen av biler i Norge og verden over. Det ble for eksempel omsatt 14,5 millioner nybiler i USA i fjor. Så elbilandelen må kunne omtales som noe i nærheten av mikroskopisk.

Men trenden er i en viss utvikling – ikke minst i Norge, hvor avgiftspolitikken favoriserer de utslippsfrie elbilene.

Nordmenn står faktisk i kø for å teste Tesla Model S

Råsterk

Godt over 1000 nordmenn har bestilt en Tesla Model S. Den regnes av mange for å være den første elbilen som virkelig har tatt rekkeviddeutfordringen på strak arm. Med den største batteripakken har den en oppgitt rekkevidde på 482 kilometer.

I tillegg byr den på god plass, gode kjøreegenskaper og massevis av krefter. I Performance-utgaven, som koster fra 590.000 kroner, gjør den 0–100 km/t på bare 4,4 sekunder. Det samme som BMW M5!

Hva rekkevidden på Model S blir på norsk vinterføre er foreløpig noe usikkert.

Bagasjerom både foran og bak gjør Model S til en plassmester. (Foto: Knut Chr. Hallan)
Bagasjerom både foran og bak gjør Model S til en plassmester. (Foto: Knut Chr. Hallan)

LES OGSÅ: Tesla Model S: Dette kan bli en revolusjon

Overskudd

Noe av forklaringen på hvorfor Model S har hatt et så godt salg i 2013, er at det har vært ventelister. Nå har imidlertid produksjonen kommet skikkelig i gang, og bilene sendes ut på markedet fortløpende.

Det er gode nyheter for økonomien i selskapet også. De leverte for første gang overskudd etter første kvartal, som er vesentlig raskere enn toppsjef Elon Musk hadde trodd.

LES OGSÅ: Her er bilene for deg som virkelig vil skille deg ut

Snart SUV

Teslas mål er å selge 20.000 eksemplarer av Model S – selv om de påstår at det kunne vært solgt flere.

De første bilene som kommer til Norge er lovet å være på plass i juli, og i forbindelse med Norgesbesøket tidligere i år uttalte Musk at alle som bestiller en Model S innen utgangen av juni vil få den levert før årsskiftet.

Etter hvert kommer også SUV-en Model X – med enda mer plass, firehjulstrekk og samme rekkevidde som Model S.

Slik ser Tesla X ut. Dessverre vil det gå ganske lang tid til vi får se denne på veiene i Norge. Produksjonen er nemlig utsatt ett år ...
Slik ser Tesla X ut. Dessverre vil det gå ganske lang tid til vi får se denne på veiene i Norge. Produksjonen er nemlig utsatt ett år ...

LES OGSÅ: Tesla Model X: Blir dette din nye super-SUV?