Nå er det slutt for disse bilene
Nye regler gjør at flere populære modeller utgår.
Har du lyst på en av bilene i bildet over som varebil? Da begynner du å få skikkelig dårlig tid.
Konsekvensene av nye kjøretøyforskrifter er nemlig at flere modeller nå forsvinner fra varebilmarkedet.
Forskriftene trådte egentlig i kraft 15. september i fjor, men det ble åpnet for en overgangsperiode som varer fram til 29. april 2013. Det er ikke lenge til ...
Populære modeller forsvinner
De nye reglene går i korthet ut på at alle nye varebiler heretter må være typegodkjent som klasse N1 fra fabrikk.
Disse bilene vil – etter det vi erfarer – heller ikke la seg bygge om til personbiler avgiftsfritt etter ti år, slik som dagens ordning tillater.
Mange av dem som forsvinner er populære modeller her i Norge. Det er også mange som selger godt som varebil, men så å si ingenting som personbil, da de er dårlig tilpasset norske avgifter. Jeep Wrangler og Nissan Pathfinder er bare to eksempler.
Denne forsvinner som også som varebil:
Ett lite håp?
Det kan allikevel være håp om at noen modeller kanskje kan komme tilbake etter hvert, men da i små serier, basert på den såkalte småserie-godkjenningen.
Da vil det i så fall bli et maksimumsantall på 500 registrerte kjøretøyer per år.
Etter det Broom erfarer, har Vegdirektoratets seksjon for kjøretøyteknikk ikke rutinene på plass for å kunne behandle dette ennå.
Nye varebilregler: Slutt på luksusbil til nesten halv pris
Dette er varebilene som forsvinner:
Fiat |
Freemont |
Ford |
S-Max |
Hyundai |
iX55 |
Hyundai |
Santa Fe |
Jeep |
Wrangler |
Kia |
Sorento |
Nissan |
Pathfinder |
Mercedes |
Geländewagen |
Mercedes |
GL |
Mercedes |
R-klasse |
Toyota |
Landcruiser V8 |
VW |
Sharan |
Guide: Slik bygger du om varebilen til personbil