VW Cross Blue Coupe: Denne SUV-en er langt ifra folkelig
Se hvem som kaster seg inn i kampen om premiumkundene.
BMW fikk ganske mye tyn for designet på sin spesielle SUV, X6. Klumpete, stygg, ubrukelig, var noen av betegnelsene. Ja, vår egen bilekspert, mener utseendet er egnet til å skremme fanden på flat mark.
Men, alt dette bryr nok ikke BMW-sjefene seg alt for mye om. De har nemlig gjort god - business av X6 - modellen skal ha solgt mer enn dobbelt så mye som BMW opprinnelig hadde forventet.
Nå vil VW ha sin del av denne SUV-kaka også - og lanserer en konseptmodell som vil ruve godt i terrenget.
LES OGSÅ: Denne SUVen både heter og er ekstrem
Flere om beinet
Bilen vil bli presentert i forbindelse med bilutstillingen i Shanghai 20. april.
Der vil publikum få se en hybridmodell som ikke bare er tenkt å plage BMW X6, men også de kommende konkurrentene i klassen fra de to andre tyske premiummerkene, Audi (Q6) og Mercedes (MLC).
Plattformen er forøvrig den samme som brukes på blant annet VW Golf VII - og som heter MQB.
Her er en annen design-SUV som selger svært godt
Forvarsel
Bilen skal måle 489 centimeter i lengden, og strekke seg hele 202 centimeter i bredden.
Det betyr at den nærmer seg Touareg-størrelse.
Men Cross Blue Coupe (som hverken er blå eller en coupe!) skal også være en indikasjon på hva vi har i vente fra neste generasjon av Tiguan. Sistnevnte vil trolig komme i 2014.
Forvørig tar vi med at det ikke er lenge siden vi brakte nyheten om en annen godt voksen SUV fra VW. Cross Blue Concept skal imidlertid bli mer folkelig og praktisk enn Cross Blue Coupe.
LES OGSÅ: VW Cross Blue Concept: Kan bli en perfekt Norges-bil
Kjapp - og gjerrig
Motormessig snakker vi her om en hybrid, som kombinerer to elmotorer og en V6 bensinmotor med turbo.
0-100 km/t-spurten skal være unnagjort på 5,9 sekunder, takket være en totaleffekt på drøyt 400 hk.
Og den rekkevidden med elmotorene alene skal være på hele 33 kilometer.
Forbruket på den store bilen er visstnok så lavt som 0,3 l/mil - som høres nesten utrolig ut.
Ikke analoge instrumenter
Interiøret er egentlig ganske typisk VW - men med et tydelig mer framtidsrettet design. Og for første gang kommer intrumentene i et display, og blir ikke analoge.
Interiøret ellers preges av en diger infotainmentskjerm, mye mørk dekor og et enormt midtarmlene.
Eksteriøret er nok ikke like provoserende som X6 - men likevel betydelig med sportslig og tøft enn vi er vant med fra VW.
La oss si det sånn - hvis dette er et tegn om hva som kommer fra VW framover, så gleder vi oss!
Hva synes du - håper du VW gjør alvor av denne barskingen eller er det bare tull?