Lexus LFA: Rune kjøpte drømmebil til 4,3 millioner – usett

Så fikk han kommunen til å høvle ned fartsdump i veien der han bor.

Rune fikk et problem da han kom hjem til Stavanger med sin Lexus LFA. Men selv fartsdump problemer er til for å løses! (Foto: Benny Christensen)
Rune fikk et problem da han kom hjem til Stavanger med sin Lexus LFA. Men selv fartsdump problemer er til for å løses! (Foto: Benny Christensen)

I ukens episode av Broom får du møte denne mannen: Rune Berge Vik fra Stavanger - en bileier helt utenom det vanlig.

Rune er nemlig Lexus-entusiast på sin hals. Broom var med da han fikk overrakt sin Lexus LFA i fjor. Rune var den første i Europa som bestilte superbilen – og han er den eneste i Norden med denne bilen.

Del med Facebook-vennene dine

Teknologisk mesterverk

Bare 500 eksemplarer ble bygget. Prislappen er på 4,3 millioner kroner.

For de pengene har Rune fått et teknologisk mesterverk som virkelig skiller seg ut i trafikken. Og som vi får se på TV: Den egner seg også usedvanlig bra for banekjøring med Tommy Rustad bak rattet!

Du får morsom sportsbil til 200 000,- også. Les mer her:

Ringte Teknisk etat

Men det er ikke alltid bare enkelt å eie en superbil. Da Rune kom hjem til Stavanger (han kjørte naturligvis bilen hjem fra importøren i Oslo), oppdaget han nemlig at han hadde et problem i veien der han bor. Et stort problem – i form av en feildimensjonert fartsdump.

Lexusen har en høyde over bakken på bare 11 centimeter. Men Rune visste råd.

– Jeg ringte Teknisk etat i kommunen og kom i kontakt med verdens hyggeligste menneske, som sørget for å få høvlet ned fartsdumpen slik at den er tilpasset Lexusen, forteller Rune til Dagens Næringsliv.

Rune Berge Vik er - med god grunn - svært stolt eier av Lexus
  LFA. (Foto: Benny Christensen)
Rune Berge Vik er - med god grunn - svært stolt eier av Lexus LFA. (Foto: Benny Christensen)

Lexus 450h: SUV-en som ikke tømmer bankkontoen din:

Tragisk dårlig

I motsetning til mange andre superbileiere bruker faktisk Rune bilen sin også i det daglige. Lexus-interessen er sterkt og intens – og har vart i mange år.

– Etter å ha eid en 1997 VW Passat som var tragisk dårlig – verkstedet påsto det var meg det var noe feil med og ikke bilen – tenkte jeg at nok var nok. Jeg måtte ha noe annet. Noe helt annet.

- Jeg dro derfor til BMW, men fikk ikke en gang prøvekjøre bil.

– Hos Mercedes fikk jeg til nød låne en C-klasse, men de virket ikke særlig interessert i å selge meg noe som helst, forteller han.

Bestilt per faks

– Lexus hadde en kampanje som jeg så vidt hadde fått med meg, men hadde jo ikke noen forhandler i Stavanger der jeg bor. Men jeg skulle på sydentur med fly fra Gardermoen og Lexus tilbød seg å komme opp dit så jeg fikk se og prøvekjøre den omtalte IS200-en.

Og mannen som trodde han aldri skulle ha japansk bil – han falt pladask!

Den første Lexusen ble bestilt per faks fra Syden dagen etterpå!

Lexus-LFA-rett-forfra (Foto: Benny Christensen)
Lexus-LFA-rett-forfra (Foto: Benny Christensen)

LES OGSÅ: Odd Erik kjøpte klassisk BMW – usett

Betalte forskudd

Siden har det blitt en rekke Lexuser – og i 2005 startet det som skulle bli eierskapet til en helt unik bil. Da viste nemlig Lexus for første gang en heftig konseptbil.

– Jeg tok allerede da kontakt med Lexus og sa at jeg skulle ha en når den kom. Problemet var at ingen trodde at den ville komme ... Men på høsten i 2008 ble endelig en prototype av LFA vist. Da klinte jeg til og betalte 25.000 euro for å stå på en venteliste. Jeg har – med god hjelp av Lexus Norge – virkelig kjempet for å få kloa i denne bilen.

– Men dette er ikke jobbebilen – til det har jeg en annen Lexus, avslører Rune.

Få med deg Rune og bilen hans på Broom – TV 2 Zebra torsdag kl. 21.30.

Lexus-LFA-bakfra
Lexus-LFA-bakfra

Broom-Benny var med Rune på jomfruturen – les mer her: