Simca 1308: En av verdens første biler designet på datamaskin

Var forut for sin tid – men nå skal du slite med å finne en.

En av verdens første biler designet med datamaskin. Så kan man jo saktens spørre seg om programvaren var helt stabil...
En av verdens første biler designet med datamaskin. Så kan man jo saktens spørre seg om programvaren var helt stabil...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, et litt nostalgisk spørsmål fra meg som jeg håper du kan ta deg tid til å svare på. På 1970-tallet var jo Simca, Chrysler og etter hvert Talbot et ganske stort og også litt annerledes merke i Norge. Jeg husker bilene som både pene og komfortable. Glemmer ikke da naboen kom hjem med en splitter ny Simca 1308, det var fin bil den gangen!

Dessverre ser det ikke ut til at mange at disse kan ha blitt tatt vare på, det er i alle fall utrolig lenge siden jeg har sett disse merkene ute i trafikken. Var det rusten som knekket dem? Hadde vært moro hvis du kunne fortelle litt om 1308 og om det eventuelt fortsatt er mulig å finne et eksemplar av den?

Med frankofil hilsen fra Thor Einar.

Benny svarer:

Hallo Thor Einar!

Det er tydelig at våren er her og at asfalten er i ferd med å tørke opp. Et like sikkert vårtegn som hestehov i veikanten er det at det hagler inn med spørsmål om klassikere og veteranbiler til "Spør Benny" seksjonen her på Broom. Hvilket er veldig hyggelig! Hadde jo vært litt trist å bare skrive om flate batterier og kalde biler hele året ...

Simca 1308 ja, må si at det vekker nostalgiske minner hos meg også. Min første jobb som bilmekaniker var hos Lillehammer Bil som solgte og servet slike biler på den tiden, sammen med Peugeot og Dodge.

1307 / 1308 / 1309 kom i 1975 og var faktisk svært moderne for sin tid. Sammen med VW Passat var dette den første litt store kombi-kupeen som kom med forhjulstrekk. Det var helst småbiler som hadde det i begynnelsen ...

Ja  - hvor tok de egentlig veien? De var et veldig vanlig syn på veiene for 35 år siden.
Ja - hvor tok de egentlig veien? De var et veldig vanlig syn på veiene for 35 år siden.

LES OGSÅ: Dette må du sjekke på bruktbil som har gått langt

Ustanselig i stykker

I tillegg var Simca godt utstyrt, særlig om vi snakker 1308 GT. Da kan vi nevne utstyr som elektriske vindushevere foran, farget glass, turteller, integrerte støtfangere i kunststoff, nedfellbare bakseter og tykke velurtrekte seter som standard! Ta en titt inn i en Audi 80, BMW 320 eller Opel Ascona fra samme tid og se om du finner noe av dette ... I tillegg var Simca relativt prisgunstig også.

Med 1500-motor og dobbelt forgasser og en ytelse på 85 hk, og en vekt på bare 1050 kg, var den ganske kvikk i trafikken.

Den ble ansett som såpass banebrytende at den ble tildelt den prestisjetunge prisen "Årets bil i Europa" i 1976.

Dette er forresten også en av de aller første bilene i verden som ble designet ved hjelp av en datamaskin.

Kvaliteten derimot var vel derimot bare så der ... Synkroniserings-ringene i girkassa ble fort slitt, men vi rakk å overhale et par stykker før lunsj ... Drivakselmansjetter gikk ustanselig i stykker. Tror rekorden min er å skifte syv stykker på en dag, i tillegg var bærekuler og endeledd en svakhet.

Og selvfølgelig en del eksosanlegg og bremser, men ellers kan jeg ikke huske at det var så mye tull med dem.

Vanskelig å finne

Men det er vel rusten som har tatt de fleste av disse også. Plutselig var alle borte. De har nok gått i pressa for lengst. Modellen gikk ut av produksjon allerede i 1980, altså for godt over 30 år siden.

Alminnelige franske biler har liksom aldri oppnådd skikkelig klassikerstatus her hjemme. De er nok for litt spesielt interesserte tross alt. Det gjelder nok også denne.

Men skulle du snuble over et godt eksemplar på din vei, så mener jeg (som kanskje er litt inhabil ...) at dette er biler som er verdt å ta vare på.

Man kan bli sett i langt verre ting enn en strøken, champagnefarget 1308 GT med grønntonene ruter og brunt velurinteriør!


Mercedes W123: Veteranbilen du også kan bruke som hverdagsbil


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Kreativt – men lovlig: Ambulansen ble cabriolet

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: