Audi RS6: Blir nesten 500.000 kroner billigere
Super-stasjonsvogna kommer i helt ny utgave – til helt ny pris.
At stasjonsvogn ikke bare behøver å handle om fornuft og mest mulig bagasjeplass, har særlig de tyske premiumprodusentene vært flinke til å bevise.
De har i mange år gitt oss motorsterke og svært kjøreglade biler som også er praktiske og som duger som familiebiler.
Solid priskutt
Nå er det klart for en til. Her er nemlig splitter nye Audi RS6 Avant som akkurat nå har lansering i Tyskland. Der er også Broom til stede – rapport kommer!
Som navnet antyder er dette versting-versjonen av ellers så siviliserte A6. RS6 handler om enorme krefter og voldsomme prestasjoner. Men denne gangen handler det faktisk også om et solid priskutt.
LES OGSÅ: Tror du ikke Porsche tenker på det samme ...
Avansert motorteknologi
Sammenlignet med forrige RS6, går nemlig nykommeren kraftig ned i pris. Vi snakker hele 486.000 kroner!
Den nye starter på 1.857.000 – den forrige utgaven hadde startpris på 2.343.000 kroner. Årsaken til det er først og fremst ny og avansert motorteknologi som sørger for langt lavere forbruk og utslipp. Bilen har også blitt en god del lettere.
LES OGSÅ: Denne skal slanke seg 300 kilo
Ekstrem akselerasjon
Hva er det så vi finner under panseret her? Jo en 4-liters TFSI V8 bensinmotor på 560 hestekrefter. Dette kraftverket feier den store stasjonsvogna fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder! Da er det mange sportsbiler som må gi tapt!
Toppfarten egner seg definitivt best for Autobahn med fri fart, den er nemlig på 305 km/t.
Da overdriver ikke Audi når de selv karakteriserer den som en "sportsbil for hverdagsbruk".
Lurer du på om BMW henger med? Gjett om de gjør!
Blitt lettere
To turboer leverer kreftene og dreiemomentet på 700 Nm er tilgjengelig mellom 1750 og 5500 omdreininger. Ved moderat kjøring går fire av de åtte sylinderne i dvale (Cylinder on Demand), de vekkes lynraskt når behovet melder seg.
Audi har fått ned vekten, rundt 100 kilo sammenlignet med forrige versjon.
I kombinasjon med det siste av motorteknologi gir det et snittforbruk på 0.98 liter/mil. Hvis vi igjen sammenligner med forrige versjon, er det nærmere 40 prosent lavere forbruk. Verden går videre!
LES OGSÅ: Dessuten må vi ikke glemme Mercedes ...
Åpne et spjeld ...
Til tross for det reduserte forbruket er altså ytelsene økt. Ved standard konfigurasjon er toppfarten elektronisk sperret ved 250 km/t, men velger man Dynamic eller Dynamic plus-pakken, økes toppfarten til henholdsvis 280 km/t og 305 km/t.
Lyden fra de to ovale eksospottene skal være sportslig og markant.
Egne spjeld i eksosanlegget kan åpnes når man ønsker en enda kraftigere lyd. Hvis ikke det er nok, kan et sportseksos-anlegg også leveres.
Quattro er standard
V8-motoren er koblet sammen med en 8-trinns Tiptronic automatgirkasse. De lavere girene sitter tett for sportslige ytelser, mens det siste og åttende giret er optimalisert for et lavere forbruk. quattro permanent firehjulsdrift er naturligvis standard og sikrer maksimalt grep i enhver situasjon. En egen sportsdifferensial for bakakselen blir også standard på de "norske" bilene.
Dette er også den første RS-modellen fra Audi som kommer med egen tilpasset luftfjæring.
Det dynamiske oppsettet på luftfjæringen senker bilen 20 mm. Sjåføren kan selv velge mellom ulike konfigurasjoner som tilpasser flere av bilens egenskaper til kjørestilen. Som et alternativ til luftfjæringen tilbyr Audi også et strammere sportsunderstell med stålfjærer og 3-veis dempere.
LES OGSÅ: Dette er heftig kjøremaskin til hyggelig pris
Tøffe detaljer
ESP-systemet har eget sportsmodus og kan deaktiveres helt dersom sjåføren ønsker det. Bremseskivene foran er ventilerte og har en diameter på 390 mm.
Keramiske bremser på 420 mm kan også leveres.
Egen grill og støtfanger, store luftinntak, kraftige hjulbuer og en stor takspoiler er bare noen av detaljene som røper nye Audi RS 6 Avant. Ni ulike lakkfarger er tilgjengelige, inkludert den nye matte fargen Daytona Gray Matte.
Sommeren 2013
Hva med interiøret? Jo da, det er ikke helt standard her heller. Det er kledt i sort med egne RS sportsseter i skinn og alcantara med integrerte hodestøtter. Om ønskelig leveres også setene i helskinn. Verdt å merke seg er at de to baksetene er bøtteformede, et tredje sete kan også bestilles.
Egne RS-detaljer og dekor i karbon preger også interiøret.
Den nye Audi RS 6 Avant kommer til Norge i juni.
Tøff den også – les testen av A6 Allroad her:
Og hvis dette blir for dyrt – les mer om A6 på billigsalg her: