Mercedes var tidlig ute da de med CLS startet trenden med firedørs-coupeer. De hadde neppe sett for seg hvilken braksuksess de skulle få.

Men det som for noen år siden var en rimelig uoppnåelig nybil for de fleste av oss, er plutselig blitt overkommelig på bruktmarkedet. Og her oser luksus, og bildesign som gjør at folk snur seg.

Den ble introdusert på markedet i 2004 - og de rimeligste modellene på bruktmarkedet starter nå på under 300.000 kroner.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: TEST: Mercedes CLS 250 CDI: Den vanskelige oppfølgeren

Elsk eller hat

CLS bygger på E-klasse, men der opprinnelsen er litt traust og kjedelig, er CLS nyskapende og elegant. Den gangen var konseptet helt nytt – og bilen splittet raskt publikum i to leire: De som elsket den og de som hatet den. Ingen var i alle fall likegyldige.

Tanken var å lage en stor og rommelig bil med plass til fire (kun to i baksetet) og dessuten en god porsjon bagasje – uten at det måtte være så kjedelig som en vanlig sedan. Derfor ble bilen gjort så lik en coupe som mulig – men uten å begrense antall dører til to.

Innvendig er det klassisk Mercedes. Ikke noe nymotens dill-dall - og store lister med treverk finnes i stort sett alle bilene. Sjeldent utstyr inkluderer for eksempel massasje og kjøling i setene.

Muskler under panseret

Den nye måten å tenke familiebil på traff ganske bra i markedet. Riktignok er ikke CLS en volummodell, men den solgte så godt at bilen i fjor ble videreført.

Motoriseringen i CLS er heller ikke helt på nivå med en vanlig familiebil. Da den kom ut hadde du først bare to alternativer, begge V6-motorer. Om du ville ha bensin (CLS 350) fikk du 272 hk, mens dieselversjonen (CLS 320 CDI) slett ikke var en treg doning den heller, med sine 224 hk.

Etterhvert kom den også med enda mer pulver under panseret – AMG-versjonene med 493 hk (2006) og 514 hk (2008), er regelrette monster av noen biler.

Denne firedørscoupeen har også blitt en suksess!

Sjekk nivåreguleringen

Fra lanseringen og fram til i dag, har prisene på CLS blitt langt hyggeligere. Fra å koste rundt en million med "riktig" utstyr som nybil, ligger de nå til salgs fra under 300.000 kroner. Bare det siste året har prisnedgangen vært formidabel.

I vårt bruktbildatabase, uttaler bilekspert Benny at det er få kjente feil og mangler.

– Det du imidlertid bør sjekke, er den automatiske nivåreguleringen, som på Mercedes-språket kalles Airmatic. Det er også greit å vite at bruktimporterte eksemplarer gjelder ikke norsk kjøpslov med fem års reklamasjonsrett, påpekes det i bruktbildatabasen.

Bagasjerommet er på 500 liter – så du får fint med deg det som trengs til en ferie – selv barnevogn kan du presse nedi. Da bør du imidlertid pakke effektivt for å få med deg resten ...

Denne hekken er noe av det som publikum diskuterte mest da CLS ble lansert. Tåtøft eller bare klønete og rar - meningene var delt - og sterke.

Noen eksempel

CLS-ene starter på rundt 280.000 kroner for 350 (bensin) med kurant km-stand og med bensinmotor - men da får du kanskje ikke helt den fargen du ønsker. For eksempel denne

Vil du ha diesel må du ut med ytterligere 30.000-40.000 kroner. Denne ser for eksempel gunstig ut

Biler med AMG-styling holder seg noe bedre i pris - og ser også mer sportslige ut.

Mercedes CLS

LES OGSÅ: Mercedes vil gjøre det igjen – sjekk deres nye stasjonsvogn-coupe!