I Coca-Cola Zero-reklamene påstås det at brusen gjør at maten smaker bedre. «TV 2 hjelper deg» ønsket å finne ut om det faktisk stemte, og engasjerte både smaksekspertise og et tilfeldig utvalg av folk flest for å gjennomføre smakstester.

Provosert matblogger

Det var matblogger Kjersti Jørgensen Sandnes som først skrev om det hun mente var en irriterende reklame uten hold.

– Min mat smaker over hodet ikke bedre med Coca Cola Zero. Jeg trodde man måtte ha belegg for å lage en sånn reklame og kunne påstå at maten smaker bedre. For hvor har de det i fra? Har de testet det?

Matsmaken ble maskert

Sommelier Svein Lindin smaker på tusenvis av viner hvert år, og kan en hel del om mat og drikke som hører sammen og kompletterer hverandre.

– Jeg smaker jo flere tusen viner i året så jeg tenker man må være objektiv og åpen til sinns. Så jeg vil bare gå inn og se hvilke grunnsmaker som fremheves i brusen, og så får vi se om maten fremheves eller ikke, og om den smaker bedre eller ikke.

Han prøver Coca-Cola Zero til tre klassiske matretter.

– Det finnes ikke ett eneste fornuftig grunnlag for å si at mat smaker bedre med det produktet her. Det vedder jeg tusen kroner på. Det er ikke snakk om det. Det smaker bånn i bøtta, bombe sikkert. Jeg blir så forbannet, sier han til «TV 2 hjelper deg».

Han opplever rett og slett at matens smak blir maskert.

– Kullsyre kan, akkurat som i champagne, fremheve smak. Problemet er det som er ved siden av, altså søtningsstoffene. Coca-Cola Zero og andre brusprodukter som er sødmebasert i smak, de overkjører maten sin smak, mener vinkjenneren.

Testpersonene uenige med reklamen

Av 25 testpersoner «TV 2 hjelper deg» fikk til å smake på mat og brus, er det bare 7 personer som mener at reklamen har rett, mens hele 18 stykker mener det motsatte.

Coca-Cola Norge forsvarer reklamen med at de har fått utsagnet om at Coca-Cola Zero gjør at maten smaker bedre, fra egne fokusgrupper.

– I alle disse fokusgruppene og samtalene med forbrukerne, så er jo det noe av det de har sagt når de har beskrevet sin opplevelse av Coca-Cola Zero, sier Vibeke Hansen, Ass. Direktør for eksternkommunikasjon i Coca-Cola Norge.

Men hun medgir at påstanden ikke er hugget i stein.

– Vi skal ikke insistere på det om en forbruker forteller oss at de ikke er enig og maten min smaker ikke bedre med Coca-Cola Zero, så er jo dette riktig for denne personen, fordi smak er jo veldig individuelt.