Maserati Ghibli: Denne skulle vi egentlig ikke få se ennå
Men her er den – Maseratis nye luksusutfordrer.
Merkevaren er knallsterk blant bilentusiaster og det oser virkelig alternativ luksus av navnet.
Men noe særlig salgsvolum – det begynner det å bli noen år siden Maserati har hatt.
Bilder før tiden
Nå skjer det imidlertid ting, På tampen av fjoråret kom bildene av den helt nye versjonen av flaggskipet Quattroporte – og i dag kom de første offisielle bildene av lillebror Ghibli.
Den skal vises første gang på bilutstillingen i Shanghai senere denne måneden.
Det var ikke meningen at vi skulle få se den allerede. Men først kom en bildelekkasje på en tsjekkisk bilside, som raskt spredte seg på en rekke nettsider. Og da bestemte Maserati seg i dag for å sende ut tre bilder av nye Ghibli.
Var det denne Espen kom over på gutteturen?
Eksklusiv bil
For å holde kostnadene nede, har Maserati utviklet Quattroporte og Ghibli side-om-side.
De deler veldig mye av teknikken under skallet – og det er også klare familielikheter i designet.
Der Quattroporte er en diger luksussedan, er Ghibli mer kompakt, selv om vi på ingen måte snakker liten bil. Hovedkonkurrentene skal være biler som BMW 5-serie, Jaguar XF og Mercedes E-klasse, men det er ventet at Maserati kommer til å prise seg over disse for å markere at Ghibli er mer eksklusiv.
LES OGSÅ: Audien som aldri kom i produksjon
Første gang med diesel
Kjøreegenskapene skal også være langt mer sporty enn på Quattroporte.
Maserati kommer til å tilby to motoralternativer. Begge er 3-liters V6-ere – den ene av dem en dieselmotor.
Det er første gang du kan kjøpe Maserati som går på diesel.
En åttetrinns automat er standard og det vil også bli mulig å kjøpe Ghibli med 4x4.
Eksklusiv superbil sto på låven i 40 år:
Store ambisjoner
I fjor solgte Maserati 6288 biler, og er med det ikke akkurat å regne som en volumprodusent. Men italienerne har store ambisjoner.
Målet er å øke salget til 50.000 biler innen 2015.
Skal de lykkes med det, er det klart at de er helt avhengige av at Ghibli blir en suksess. Det største markedet er for øvrig ventet å være i USA, men også Kina er høyst interessant for biler som dette.
LES OGSÅ: Skulle spare penger – bestilte 19 pansrede Maseratier