Mener bilen ikke er den store trusselen for klimaet

- Kollektivtrafikk er ikke en aktuell løsning for alle, sier politiker.

Janne Sjelmo Nordås (Sp) mener det er en myte at bilen som sådan er klimaproblemet. (Foto: Kjell Werner, ANB)
Janne Sjelmo Nordås (Sp) mener det er en myte at bilen som sådan er klimaproblemet. (Foto: Kjell Werner, ANB)

– Det er ikke bilen som er klimaproblemet, men drivstoffet. Bevilgninger til veier gir oss mer klima-vennlige veier, sier stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås (Sp) til siste.no.

Senterpartiet vedtok søndag et program hvor det loves grep for å få ned klimaskadelige utslipp.

Kollektivtransport ikke for alle

– Vi vil fase inn ny kjøretøyteknologi og gjøre det lettere å velge kollektivtransport. Men kollektivtransport er ikke en aktuell løsning for alle om vi ønsker å opprettholde bosetting og sysselsetting over hele landet. Det vil Senterpartiet. Derfor må vi få veier og en bilpark som gir oss klimagevinster. Jeg mener Senterpartiet må være utålmodig for å få på plass løsningene, sier Janne Sjelmo Nordås.

Del med Facebook-vennene dine!

Transportsektoren står for 32 prosent av CO2-utslippene.

– Klimautslippene fra transportsektoren, ikke minst bilparken, må ned, sier Senterpartiets samferdselspolitiske talskvinne.

Hun viser til at avgiftspolitikken har gitt en renere bilpark.

Særstilling i Europa

– Med 10.000 solgte elbiler står vi i en særstilling i Europa. Dette er en følge av en aktiv avgiftspolitikk og gulrøtter som fri parkering og fri passering i bomringer, sier Sjelmo Nordås.

– Vi må fortsette å gjøre slike smarte grep, sier hun, og legger til at hun ser hydrogen som et framtidig alternativ til bensin og diesel.

Sp-talskvinnen etterlyser også stasjoner for elektrisk lading og fylling av hydrogen.

– Jeg er også opptatt av å få på plass mer biodrivstoff. Første skritt er å øke andelen biodrivstoff som skal blandes inn. Vi må finne nye løsninger for å fylle skogen på tanken, sier hun, og poengterer at dette også kan hjelpe en skognæring som sliter.

Må ikke skape forskjeller

– Det kan også være aktuelt å bruke alger som drivstoff, sier hun og peker på at det forskes på slike løsninger.

– Så du er negativ til å satse på restriksjoner?

– Vi skal selvsagt tenke restriktivt i byer. Det er behov for å få ned utslippene i byer som Bergen og Oslo. Jeg ønsker å endre det som før het belønningsendring til en stimuleringsordning for å sikre bedre byluft og ta mer hensyn til klimatrusselen. Men vi må ikke skape forskjellstiltak, advarer hun.

Les flere bil- og motorsaker fra siste.no her:


Les også: Feil drivstoff på tanken kan koste deg store penger