Eggende bildesign – er dette fremtiden?

Ideen er gammel, og til dels omstridt. Se de kule egg-semplene:

Biler som ser ut som egg er både fremtidsvisjon   og for enkelte et tegn på at dommedag er nær. Men særlig nærmere enn BMW Isetta har vi ikke kommet, foreløpig.
Biler som ser ut som egg er både fremtidsvisjon og for enkelte et tegn på at dommedag er nær. Men særlig nærmere enn BMW Isetta har vi ikke kommet, foreløpig.

Den store utfordringen for bildesignerne har, helt siden begrepet aerodynamikk ble oppfunnet, vært å skape noe som både kan romme et menneske eller to, og samtidig skli mest mulig uhindret gjennom luften.

En pilspiss kan skade andre – dermed er den litt buttere egg-formen bortimot optimal. Men 80 år etter Chrysler Airflow ruller det likevel ingen typiske egg rundt på veiene våre.

Les også: Monas 2CV er en helkul halvkule

Kanskje har det en sammenheng med den amerikanske pastoren William Branhams skremmende endetidsprofetier fra 1930-tallet, der han omtalte eggformede, selv-kjørende biler som et tegn på at de siste tider er kommet. Men noen har lekt med tanken – her er noen eggsempler:

Del med Facebook-vennene dine!

Nissan Pivo

Kupeen på Nissan Pivo kunne svinge 360 grader rundt sin egen akse på chassiset. Grad-målet kan få det hele til å se ut som timeren på en eggkoker.
Kupeen på Nissan Pivo kunne svinge 360 grader rundt sin egen akse på chassiset. Grad-målet kan få det hele til å se ut som timeren på en eggkoker.

Et av de mer oppsiktsvekkende designene fra de senere år er Nissans Pivo-konsept, som første gang ble vist på Tokyo-utstillingen i 2005. Selve karosseriet, eller eggentlig kupeen, er en ganske rund og innglasset historie som rommer tre personer, og hviler på et chassis med hjul i fire hjørner – altså tradisjonell i bunnen.

Les også: Nissan Micra - liten, rund og ikke utpreget mandig

Pivoens store fortrinn var dog at kupeen kunne snurre rundt sin egen akse på chassiset for å gjøre rygging og spesielt lukeparkering til en meget oversiktlig øvelse.

Det futuristiske preget fortsatte også inne i Pivoen.
Det futuristiske preget fortsatte også inne i Pivoen.

Dette ble gjort mulig takket være at alle systemer, både bremsing, styring og gass, ble overført elektronisk fra førerplassen og til resten av bilen. Tallrike kameraer reduserte i praksis blindsonene til null, men publikums reaksjon på den svingbare kupeen var kjølig – den samme oversikten kunne man jo egentlig få via et normalt ryggekamera, som allerede var i bruk i produksjonsbiler.

Konseptet ble oppdatert både i 2007 og 2011, først med et chassis med uavhengige hjul som kunne svinges opptil 90 grader. Da først ble det schwung over lukeparkeringen. Siste versjon kunne til og med ”fjern-parkeres” via en mobil-app.

Les også: Livs boble forsvant for 30 år siden - har du sett den?

Citroën EGGO

Citroën EGGO lignet ikke på noe annet da den ble presentert for et par år siden. Under skallet kunne den minne litt om en elektrisk ATV.
Citroën EGGO lignet ikke på noe annet da den ble presentert for et par år siden. Under skallet kunne den minne litt om en elektrisk ATV.

Citroën har vært vågale når det gjelder produksjonsdesign gjennom årene, og i senere tid har de også vært skikkelig eksperimentelle med konseptbilene sine. Vi husker varebilen Tubik med linjer tilbake til ikoniske HY for et par år tilbake – og rundt samme tid presenterte de også EGGO.

Les også: Tubik - fremtids-varebil med ikon som inspirasjonskilde

Den kan sies å ha linjer helt tilbake til livets start – for her snakker vi om en bil som ser helt ”ny-verpet” ut.

I forhold til eksteriøret var interiøret i EGGO overraskende tradisjonelt. Men ikke såpass at noen torte å strø nok salt på denne ideen til å sette den i produksjon.
I forhold til eksteriøret var interiøret i EGGO overraskende tradisjonelt. Men ikke såpass at noen torte å strø nok salt på denne ideen til å sette den i produksjon.

Det er designeren Damnjan Mitic som har klekket ut ideen. Om ham vet vi ikke mye, men vi aner at han er glad i egg – han står nemlig også bak designet av en serie egg-lignende kofferter for Samsonite.

Del med Facebook-vennene dine!

Citroën EGGO rommet to personer inne i den overraskende tradisjonelt utseende kupeen, med normale seter, ratt, instrumenter og midtkonsoll. Utenpå lignet den imidlertid ikke noe annet med sine frittstående, ATV-lignende hjul med elmotor i hvert nav, og med solcellepanel i taket og saksende ”Lamborghini-dører”.

Les også: "Egg-bilen" Pluriel ble enda rundere i Charleston-versjon

Daniel Scotlands Peugeot-egg

Disse to-hjulede Peugeot-konseptene så kule nok ut, men lignet nok mer på muterte iMacer på flukt enn en bil.
Disse to-hjulede Peugeot-konseptene så kule nok ut, men lignet nok mer på muterte iMacer på flukt enn en bil.

Det har gått noen år siden vi først så bilder av disse bilene, som bar løve-logoen til Peugeot i fronten. Og når vi forsøker å google dem i dag, er det lite informasjon å finne. Om det i det hele tatt var et offisielt prosjekt, eller om de i det noen gang kom lenger enn til dataskisse-stadiet, tør vi ikke si sikkert.

Les også: Her er en egg-bil du kan kjøpe - hvis du har råd...

Men vi blir ikke overrasket om bilen aldri ble bygget. For om den ser aldri så kul ut, så ser det ut til å mangle en god del på stabilitet og sikkerhet her.

En bil med to hjul ved siden av hverandre, og etter hva vi forstår uten støttehjul, virker
En bil med to hjul ved siden av hverandre, og etter hva vi forstår uten støttehjul, virker

Mest av alt ser ”bilene” ut som muterte iMacer på flukt fra en internett-kafé, og en slags mellomting mellom en innelukket scooter og en elektrisk rullestol. Kanskje kunne tanken hatt noe for seg i lave hastigheter innerst i bykjernene, men biler med to hjul – i bredden – ligger nok i beste fall litt inn i fremtiden.

Men designer Daniel Scotland skal ha for å ha laget den første ”egg-bilen” vi kan huske som forestiller et egg i oppreist tilstand.

Les også: Glem fremtidsbilene - gammelbil er best for helsa

Isetta

Noen mikrobiler har touchet innom egg-fasongen, uten at verden har gått under av den grunn. Her representert ved 1955 BMW Isetta 300.
Noen mikrobiler har touchet innom egg-fasongen, uten at verden har gått under av den grunn. Her representert ved 1955 BMW Isetta 300.

Men, altså: Har det ikke blitt laget veigående egg ennå? Joda, det har det nok – litt avhengig av hvor vidt man er villig til å definere egg-fasongen.

Les også: Verdiutvikling? Da skal du kanskje satse på en Isetta

Naturlig nok er det et antall mikrobiler som er de første vi tenker på, selv om både VW bobler av både ny og gammel dato, Nissan Micra fra noen år tilbake og noen ekstremt kostbare, håndbygde luksusbiler fra 1930-tallet også kan fortjene betegnelsen.

Luksusen var ikke enorm, men godt salg antydet at Isetta-eierne syntes de hadde det som plommen i egget i de små bilene sine. (Foto: Wikipedia Commons/Baseball Bugs)
Luksusen var ikke enorm, men godt salg antydet at Isetta-eierne syntes de hadde det som plommen i egget i de små bilene sine. (Foto: Wikipedia Commons/Baseball Bugs)

I farten er det Isetta-modellene vi synes kommer nærmest, som en mellomting mellom et egg og en kremdott fra en sprayboks. Det bidrar jo også litt at døren i fronten kan minne litt om et hardkokt egg som har fått toppen kakket av.

Del med Facebook-vennene dine!

Eierne hadde det som plommen i egget bak rattet, og bilene var ganske populære. At de faktisk fikk en viss utbredelse for over 50 år siden, og at verden fremdeles består, kan heldigvis også dempe bekymringen for William Branhams endetidsprofetier knyttet til slike fremkomstmidler...

Les også: Verdens største samling mikrobiler gikk på auksjon