Chevrolet Bel Air: Har stått under en presenning i nesten 40 år
Turkis 50-tallsklassiker trenger ny eier med mye stå-på mot.
Noen biler er litt mer fascinerende enn andre. Ikke minst gjelder det det som med årene har blitt hetende ”Classic Chevy”, altså Chevroleter av årgangene 1955, 1956 og 1957.
Vanlige bruksbiler den gang, og produsert i enorme antall. Og mange har overlevd. Men de er likevel svært ettertraktet og betinger høye priser – nesten uansett modell.
Les også: Dette er den tredje eldste Corvetten i verden!
Farger som ”skriker” 50-tall
Dermed er de aller fleste av de fineste allerede restaurert. Det som nå dukker opp, er gjerne skikkelig krevende objekter. Hvor krevende, ja det er bilen på bildene et typisk eksempel på – men tilstanden har ikke skremt folk fra å verken drømme eller legge inn bud på eBay.
Se eBay-annonsen her:
Convertible-utgaven fra 1957 er allerede i utgangspunktet ettertraktet som bare det, og i den ganske sjeldne og kule originalfargen Tropical Turquoise, og med turkis og hvitt interiør, formelig ”skriker” den 1950-tall lang vei.
Det er bare det at den har skreket uten at noen har hørt den - under en presenning i en låve helt siden 1975 – og intet tyder på at verken presenningen eller låven har vært av spesielt god kvalitet.
Råtnet på rot
Dagens selger har overtatt den fra forrige eiers dødsbo.
Les også: Tidenes beste bildesign - fortjener 1955 Chevrolet æren?
Lagringen kan tyde på at han var en av alle de som har store planer om en gang å få gjennomført en restaurering, men som aldri kom helt i gang. Og gløttet han litt under presenningen i løpet av de nesten 40 årene han hadde bilen stående, er det forståelig at han ble mer og mer mismodig, også.
Bare synd han ikke forbedret lagringsforholdene, slik at bilen ikke hadde forfalt så mye.
For her er det ikke mye igjen. Enda mindre enn det ser ut til, leser vi ut av beskrivelsen.
Gulv og ramme er ”borte”
Uniontown utenfor Pittsburgh, Pennsylvania, er heller ikke verdens beste utgangspunkt – klimaet i det såkalte rustbeltet er ikke akkurat mildt mot bilene, selv om kallenavnet ikke har noen direkte sammenheng. Hvor galt det kan gå med dårlig lagring viser denne bilen – for den må tross alt ha vært noe henimot kjørbar da den ble satt bort.
Nå er ikke bare mesteparten av det synlige karosseriet rustet bortenfor all redning. Gulvene er også mer eller mindre vekk – og ifølge selgeren er rammen også morken. Kun kryssrammen midt under ser han noe særlig håp om at kan brukes på nytt.
Les også: Corvette Nomad - konseptbilen fra 1954 har gjenoppstått
Stor interesse for auksjonen
Det skremmer dog ikke entusiastene fra å by. Når dette skrives, to og et halvt døgn før auksjonsslutt, har det kommet inn 33 bud. Høyeste er nå på 9.600 dollar, eller drøyt 56.000 kroner.
Lite penger for en 1957 Chevrolet Bel Air Convertible, kanskje, men likevel mye når det du kjøper i realiteten bare er bilens identitet – og knapt nok det, som vi skal komme inn på senere.
Heldigvis er det blitt en så stor deleindustri rundt disse bilene, at så godt som alt blir nyprodusert til forholdsvis greie priser.
Totalomfanget vil likevel gjøre dette til en kostbar fornøyelse. Noe fra gamlebilen kan sikkert brukes, og selgeren understreker at den er rimelig komplett, foruten at den har feil girkasse – en tretrinns manuell med gulvspak – og at han ikke aner om motoren er den korrekte, heller.
Trolig ingen ”fuelie”
Chassisnummeret avslører ikke annet enn at bilen er en Bel Air med V8-motor, produsert på fabrikken i Norwood, Ohio. Vi kjenner ikke disse bilene godt nok til å vite om det er øvrige koder som angir hva den originalt har vært levert med av motor og gir, men entusiastene kan sikkert forske seg frem til det.
Les også: Konkurrent Ford testet mer avansert cabriolet-teknikk
Mest sannsynlig har den hatt en av de ”normale” effekt-utgavene av de enten 265 eller 283 kubikktommer store V8-motorene i kombinasjon med den gammeldagse, men skuddsikre totrinns Powerglide-automaten. Hadde det vært en av de hyper-sjeldne bilene med fuel injection-motoren fra Corvette, ville nok forrige eier ha plukket den ut av låven for lenge siden – de har vært verdt store penger i lange tider allerede.
La oss håpe på det beste...
Uansett er det en pen og klassisk bil når den blir ferdig – hvis den blir det. For dødsboet etter forrige eier fant ikke noe vognkort og solgte den uten, i praksis som delebil. Dersom kjøperen er entusiastisk nok til å ville redde identiteten på bilen, må altså det fikses først for at den skal få et gyldig vognkort.
Det er kanskje likevel det minste problemet på dette prosjektet, der originalt nok cabriolet-mekanismen og glassrutene er det som er i best stand etter at resten har råtnet opp fra bunnen.
Les også: Eirik kjører Passat CC, men drømmer om 1957 Bel Air