Chevrolet Bel Air: Har stått under en presenning i nesten 40 år

Turkis 50-tallsklassiker trenger ny eier med mye stå-på mot.

En 1957 modell Chevrolet Bel Air Convertible er drømmen for mange   ikke minst i den sjeldne fargen Tropical Turquoise. Her har du sjansen   men da skal du være mer enn normalt glad i å sveise. (Foto: eBay.com)
En 1957 modell Chevrolet Bel Air Convertible er drømmen for mange ikke minst i den sjeldne fargen Tropical Turquoise. Her har du sjansen men da skal du være mer enn normalt glad i å sveise. (Foto: eBay.com)

Noen biler er litt mer fascinerende enn andre. Ikke minst gjelder det det som med årene har blitt hetende ”Classic Chevy”, altså Chevroleter av årgangene 1955, 1956 og 1957.

Vanlige bruksbiler den gang, og produsert i enorme antall. Og mange har overlevd. Men de er likevel svært ettertraktet og betinger høye priser – nesten uansett modell.

Les også: Dette er den tredje eldste Corvetten i verden!

Farger som ”skriker” 50-tall

Dermed er de aller fleste av de fineste allerede restaurert. Det som nå dukker opp, er gjerne skikkelig krevende objekter. Hvor krevende, ja det er bilen på bildene et typisk eksempel på – men tilstanden har ikke skremt folk fra å verken drømme eller legge inn bud på eBay.

Optionkodene avslører at bilen også har vært turkis og hvit
  inni, selv om sofaene og noe annet småtteri tydeligvis er blitt byttet
  ut med noen i rødt og sølv gjennom tidene. Det gjør ikke så mye - du
  må nok trekke den opp på nytt likevel... (Foto: eBay.com)
Optionkodene avslører at bilen også har vært turkis og hvit inni, selv om sofaene og noe annet småtteri tydeligvis er blitt byttet ut med noen i rødt og sølv gjennom tidene. Det gjør ikke så mye - du må nok trekke den opp på nytt likevel... (Foto: eBay.com)

Se eBay-annonsen her:

Convertible-utgaven fra 1957 er allerede i utgangspunktet ettertraktet som bare det, og i den ganske sjeldne og kule originalfargen Tropical Turquoise, og med turkis og hvitt interiør, formelig ”skriker” den 1950-tall lang vei.

Det er bare det at den har skreket uten at noen har hørt den - under en presenning i en låve helt siden 1975 – og intet tyder på at verken presenningen eller låven har vært av spesielt god kvalitet.

Råtnet på rot

Dagens selger har overtatt den fra forrige eiers dødsbo.

Les også: Tidenes beste bildesign - fortjener 1955 Chevrolet æren?

Lagringen kan tyde på at han var en av alle de som har store planer om en gang å få gjennomført en restaurering, men som aldri kom helt i gang. Og gløttet han litt under presenningen i løpet av de nesten 40 årene han hadde bilen stående, er det forståelig at han ble mer og mer mismodig, også.

Bilen er forholdsvis komplett, med unntak av originalrattet,
  hjulkapslene og noen små detaljer. Karosseriet har råtnet nedenfra, og
  selv om stort sett alt nyproduseres til humane priser blir denne kostbar
  før den er ferdig. (Foto: eBay.com)
Bilen er forholdsvis komplett, med unntak av originalrattet, hjulkapslene og noen små detaljer. Karosseriet har råtnet nedenfra, og selv om stort sett alt nyproduseres til humane priser blir denne kostbar før den er ferdig. (Foto: eBay.com)

Bare synd han ikke forbedret lagringsforholdene, slik at bilen ikke hadde forfalt så mye.

Del med Facebook-vennene dine!

For her er det ikke mye igjen. Enda mindre enn det ser ut til, leser vi ut av beskrivelsen.

Gulv og ramme er ”borte”

Uniontown utenfor Pittsburgh, Pennsylvania, er heller ikke verdens beste utgangspunkt – klimaet i det såkalte rustbeltet er ikke akkurat mildt mot bilene, selv om kallenavnet ikke har noen direkte sammenheng. Hvor galt det kan gå med dårlig lagring viser denne bilen – for den må tross alt ha vært noe henimot kjørbar da den ble satt bort.

Om motoren er den originale vet ikke selgeren, men siden automaten
  er byttet ut med en manuell tretrinnskasse med gulvvelger skal man nok
  ikke bli forundret om motoren er byttet i samme slengen. Uansett trenger
  den en
Om motoren er den originale vet ikke selgeren, men siden automaten er byttet ut med en manuell tretrinnskasse med gulvvelger skal man nok ikke bli forundret om motoren er byttet i samme slengen. Uansett trenger den en

Nå er ikke bare mesteparten av det synlige karosseriet rustet bortenfor all redning. Gulvene er også mer eller mindre vekk – og ifølge selgeren er rammen også morken. Kun kryssrammen midt under ser han noe særlig håp om at kan brukes på nytt.

Les også: Corvette Nomad - konseptbilen fra 1954 har gjenoppstått

Stor interesse for auksjonen

Det skremmer dog ikke entusiastene fra å by. Når dette skrives, to og et halvt døgn før auksjonsslutt, har det kommet inn 33 bud. Høyeste er nå på 9.600 dollar, eller drøyt 56.000 kroner.

Lite penger for en 1957 Chevrolet Bel Air Convertible, kanskje, men likevel mye når det du kjøper i realiteten bare er bilens identitet – og knapt nok det, som vi skal komme inn på senere.

Bagasjeromsgulvet viser hvor dårlig det står til med stålet
  i bunnen av bilen. At jekken mangler er liksom ikke det første man trekker
  for på denne bilen. (Foto: eBay.com)
Bagasjeromsgulvet viser hvor dårlig det står til med stålet i bunnen av bilen. At jekken mangler er liksom ikke det første man trekker for på denne bilen. (Foto: eBay.com)

Heldigvis er det blitt en så stor deleindustri rundt disse bilene, at så godt som alt blir nyprodusert til forholdsvis greie priser.

Totalomfanget vil likevel gjøre dette til en kostbar fornøyelse. Noe fra gamlebilen kan sikkert brukes, og selgeren understreker at den er rimelig komplett, foruten at den har feil girkasse – en tretrinns manuell med gulvspak – og at han ikke aner om motoren er den korrekte, heller.

Trolig ingen ”fuelie”

Chassisnummeret avslører ikke annet enn at bilen er en Bel Air med V8-motor, produsert på fabrikken i Norwood, Ohio. Vi kjenner ikke disse bilene godt nok til å vite om det er øvrige koder som angir hva den originalt har vært levert med av motor og gir, men entusiastene kan sikkert forske seg frem til det.

Les også: Konkurrent Ford testet mer avansert cabriolet-teknikk

Det er ikke så ofte at cabriolet-stativet, glassrutene og karosseriflatene
  rundt kalesjen er det beste på en neglisjert, gammel convertible, men
  i dette tilfellet er det slik. Det gjør nok at mange ser på denne som
  en aktuell donor av disse delene for å bygge om en todørs hardtop. (Foto:
  eBay.com)
Det er ikke så ofte at cabriolet-stativet, glassrutene og karosseriflatene rundt kalesjen er det beste på en neglisjert, gammel convertible, men i dette tilfellet er det slik. Det gjør nok at mange ser på denne som en aktuell donor av disse delene for å bygge om en todørs hardtop. (Foto: eBay.com)

Mest sannsynlig har den hatt en av de ”normale” effekt-utgavene av de enten 265 eller 283 kubikktommer store V8-motorene i kombinasjon med den gammeldagse, men skuddsikre totrinns Powerglide-automaten. Hadde det vært en av de hyper-sjeldne bilene med fuel injection-motoren fra Corvette, ville nok forrige eier ha plukket den ut av låven for lenge siden – de har vært verdt store penger i lange tider allerede.

La oss håpe på det beste...

Uansett er det en pen og klassisk bil når den blir ferdig – hvis den blir det. For dødsboet etter forrige eier fant ikke noe vognkort og solgte den uten, i praksis som delebil. Dersom kjøperen er entusiastisk nok til å ville redde identiteten på bilen, må altså det fikses først for at den skal få et gyldig vognkort.

Del med Facebook-vennene dine!

Det er kanskje likevel det minste problemet på dette prosjektet, der originalt nok cabriolet-mekanismen og glassrutene er det som er i best stand etter at resten har råtnet opp fra bunnen.

Les også: Eirik kjører Passat CC, men drømmer om 1957 Bel Air