VW Phaeton: Kongen har kjørt den - nå er det din tur?

Her sparer du en million kroner i forhold til nypris.

Det er ikke så mange som kan skryte av å ha eid en bil som har tjenestegjort for kongehuset. Men nå kan du bli en av dem ...
Det er ikke så mange som kan skryte av å ha eid en bil som har tjenestegjort for kongehuset. Men nå kan du bli en av dem ...

Historikk er bestanding et viktig poeng når du skal kjøpe og selge bruktbil. Det finnes mange som skryter av at deres biler kun er kjørt i medvind og solskinn mellom hus og kirke på søndager.

Men som regel er den typen informasjon en sannhet med modifikasjoner - og umulig å bevise.

Da har vi mer sansen for biler som kommer med dokumentasjon på at den har vært i tjeneste hos kongehuset. Det borger for at den har vært godt ivaretatt!

Toppmodellen

Nettopp en slik bil er nå til salgs - og prisen, ja den er faktisk mer enn overkommelig enn en kanskje skulle tro: 389.000 kroner koster den sorte 2004-modell VW Phaeton V10 TDI, som en av våre faste lesere tipset om (Takk, Broomlebassen!).

VW er jo ikke mest kjent for sine råsterke limousiner. De forsøkte imidlertid å gjøre et innhogg også i dette markedet da de lanserte den svært luksuriøse direktørbilen Phaeton.

Og kongehuset var selvsagt ikke verre på det enn at de bestilte selve flaggskipet med den velkjente V10-eren på hele 313 hk og 5 liters motorvolum.

Prisen her hjemme, med ekstrautstyr, bikket fort 1,4 millioner kroner. Ni år senere får du den med en million kroner i avslag, med 155.000 km på telleren.

Dette er den foreløpig nyeste versjonen av Phaeton

Massasje

Med på kjøpet får du naturligvis en masse morsomt utstyr som jo er typisk på slike dyre sedaner. For eksempel er det solartakluke, massasje og ventilasjon i setene og DVD i nakkestøttene og luftfjæring.

Kanskje har kong Harald og dronning Sonja sittet og sett en god film mens de ble transportert nettopp i denne bilen?

VW Phaeton i snøen
VW Phaeton i snøen

LES OGSÅ: Norges lengste statussedan

Få til salgs

Phaeton er i utgangspunktet en svært sjelden bil – salget klarte aldri å matche ambisjonene. Fra tid til annen dukker det imidlertid opp en og annen bil. Akkurat nå ligger det faktisk åtte slike til salgs.

Fire av disse er V10-versjonen - og prisene varierer fra 365.000 til 389.000 kroner.

Første generasjon har solgt dårlig – likevel vil det snart komme en ny versjon!

Svimlende dreiemoment

Selv om det ikke er Audi, BMW eller Mercedes-logo i grillen, kan Phaeton vise til en imponerende teknikk i bunn. Og luftfjæringen gjør dette til en av de aller mest komfortable luksussedanene på markedet.

Og hvis du er så heldig å ha V10-motoren under panseret får du dessuten en god porsjon kraftoverskudd i tillegg. Selv på en så stor og tung bil gjør nemlig 313 hk og et svimlende dreiemoment på 750 nm susen.

LES OGSÅ: Den store plassduellen: Skoda eller Mercedes?

Akseptabelt forbruk

0–100 km/t er unnagjort på et blunk – eller nærmere bestemt 6,9 sekunder. Ikke verst for en doning på 2,4 tonn!

Men sportslig blir den aldri likevel. Dette er en cruiser – som egner seg perfekt på langtur.

Snittforbruket er naturligvis ikke det laveste – men drøyt literen på mila er absolutt akseptabelt. Synes vi.

Klikk her for å se hele annonsen

Mye kan bli dyrt

Bilen er som tidligere nevnt ingen storselger som ny – og er ofte tungsolgt som bruktbil også. Det kan derfor være et litt "usikkert" kjøp.

Vedlikeholdskostnadene med en slik motor er heller ikke av de laveste. Her må du beregne en saftig bunke tusenlapper på servicer og uunngåelige reparasjoner.

Her finner du både nybilguide, bruktbilguide og en rekke tester av VW-modeller

Følelsene avgjør

Den tidligere omtalte luftfjæringen kan også bli en kostbar luksus.

Så da er det som med alle bilkjøp – en må veie det positive opp mot det negative. Uansett er det til slutt følelsene som avgjør. Heldigvis ...

VW Phaeton interiøret
VW Phaeton interiøret

LES OGSÅ: Her er en direktørbil som har ENDA sterkere – og har tapt seg ENDA mer