Lamborghini Urus: Rikingene kan begynne å glede seg

Nå er det klart: Lamborghini kommer med SUV.

Rene og skarpe linjer i hekken, med en voldsom bakskjerm som er med på å underbygge det sporty preget.
Rene og skarpe linjer i hekken, med en voldsom bakskjerm som er med på å underbygge det sporty preget.

Verdens rikeste får stadig mer å velge mellom på bilfronten. Luksusbil-segmentet øker og noe av det aller hotteste her er SUV-er.

Da snakker vi ikke "folkelige" utgaver som BMW X5, Porsche Cayenne og Mercedes ML. Nei, det skal mer til for å tiltrekke seg kundene som virkelig er formuende.


Del med Facebook-vennene dine


Debuterte i Kina

Volkswagen-eide Lamborghini har en av bilverdenens sterkeste merkevarer og det var derfor ikke mer enn naturlig at de i fjor endelig viste et SUV-konsept.

Urus debuterte for sikkerhets skyld på bilutstillingen i Beijing, det sier mye om hvor de mest bemidlede bilkjøperne i verden befinner seg.


Les vår test av Lamborghini Murciélago, her:


Snakket ned

Men veien fra konsept til produksjonsklar bil har ikke vært helt strømlinjeformet her. Til tross for at bilen fikk en svært god mottakelse, var Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann ganske tidlig ute og snakket ned mulighetene for at den ville komme raskt på markedet.

– For å være helt ærlig trenger vi den ikke nå, ettersom vi har flere nye modeller som selger godt og som kommer til å fortsette å selge godt, sa Winkelmann.

Interiøret skal være det som er minst ferdig på bilen, derfor
  er det grunn til å vente mange endringer fra dette utgangspunktet.
Interiøret skal være det som er minst ferdig på bilen, derfor er det grunn til å vente mange endringer fra dette utgangspunktet.

Se hvilken superbil som gjør comeback:


Klar i 2017

Nå later det imidlertid til at situasjonen er endret. Til engelske Autocar bekrefter Audi-sjef Rupert Stadler at endelig avgjørelse på å sette Urus i produksjon vil komme i år.

– Lamborghini må gjøre dette, sier Stadler – som legger til at bilen vil være klar i 2017.

Rent formelt er Lamborghini underlagt Audi i VW-konsernet, det er derfor all grunn til å tro at Stadler får det som han vil.

Må bli lettere

Urus skal bygges på samme plattform som kommende versjon er av Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg og Audi Q7.

Den nye MLB-plattformen skal gjøre utstrakt bruk av lette materialer. De aller fleste av dagens SUV-modeller er tunge. Ved å få ned vekten, reduserer mange både forbruk og utslipp – samtidig som det er enklere å få fram gode kjøreegenskaper.


LES OGSÅ: Hvordan er det å ha superbil som bruksbil?


Senker seg

Urus-konseptet er nesten nøyaktig fem meter langt, den er to meter bred og 1,66 meter lav. Det gjør den både lenger, bredere og lavere enn en bil som BMW X6.

Når du kjører fort, er målet naturligvis å få den så lavt ned mot asfalten som mulig. Men det skal også være mulig å bruke Urus utenfor veien. Bakkeklaringen skal kunne justeres opp til maks 16 centimeter.

LES OGSÅ: Denne SUV-en skal slanke seg 300 kilo

Har SUV fra før

Målgruppen er folk som har godt over gjennomsnittet med penger i banken. Og ikke minst: De som allerede har en Lambo i garasjen.

Merkets egne undersøkelser viser nemlig at nesten alle eksisterende Lamborghini-eiere også har en SUV, nå kan de endelig få byttet ut denne med noe som står mer i stil med sportsbilen deres!


LES OGSÅ: Sjelden superbil – til Passat-pris


Slik ser det altså ut når Lamborghini bygger SUV. Sportsbilrøttene
  er høyt oppe i dagen. Og til å være i denne klassen er bilen påfallende
  lav og bred.
Slik ser det altså ut når Lamborghini bygger SUV. Sportsbilrøttene er høyt oppe i dagen. Og til å være i denne klassen er bilen påfallende lav og bred.

LES OGSÅ: Han skulle bare prøvekjøre Lamborghinien ...