Saab: Siste sjanse til å sikre seg unike konkurs-biler
78 eksemplarer selges på auksjon.
Etter noen svært dramatiske år som til slutt endte i konkurs, har det blitt svært stille rundt Saab.
Fabrikken i Trollhättan har stått stille svært lenge og det synes klart at varemerket Saab slik vi tidligere har kjent det, aldri vil komme tilbake.
Skikkelige godbiter
Trist for entusiastene – men her kommer i alle fall en positiv nyhet for mange av dem: Nå får de sjansen til å sikre seg noen skikkelige godbiter fra konkursboet.
Saab 900 limousine: Bilen Saab aldri bygget
78 biler
De siste unike Saabene ligger nemlig nå ute for auksjon. Blant objektene finnes biler som kun er bygget i noen få eksemplarer, samt et antall biler av de modellene Saab Automobile AB begynte å produsere, men som aldri rakk å komme ut på markedet.
Auksjonen, som omfatter 78 Saaber, startet den 19. mars og avsluttes 3. april, forteller kvd.se i en pressemelding. Det er de som står for auksjonen.
Sterke følelser
Blant bilene finnes 31 eksemplarer av Saabs SUV 9-4X, som kun ble produsert i drøyt 700 eksemplarer. På auksjonen selges også syv av de drøyt 30 9–5 SportCombi som ble produsert, og 37 av de 54 9–5 sedan av 2012-modell som ble bygget.
– Vi gjennomførte en lignende auksjon mot slutten av fjoråret, og merket da hvilke sterke følelser som fortsatt finnes for Saab rundt om i verden. Interessen var enorm, både i Sverige og internasjonalt. Når de siste bilene nå selges forventer vi like stor interesse blant Saab-entusiastene, sier Per Blomberg, forretningsområdesjef i KVD.
Saab: Denne logoen får vi aldri se på personbiler igjen:
Sjeldenheter
Blant bilene som selges er den siste fabrikkbygde Saab 9-3X som ble bygget av Saab Automobile AB, og en av kun tre eksisterende Saab 9–3 SportSedan i fargen Skyblue. I tillegg selges en Saab 9–5 sedan TiD6 (Alpha) 2.9 superdiesel.
Visning av bilene skjer fredag 22. mars, i Wallhamn, noen mil nord for Göteborg.
Klikk her for å lese mer om selve auksjonen
Selges enkeltvis
Auksjonen gjennomføres på oppdrag fra Saabs konkursforvalter. Bilene selges enkeltvis.
De fleste av bilene kan ikke kjøres i trafikken, og noen må ferdigstilles eller registreres. Forutsetninger og vilkår for hver enkelt bil er med i beskrivelsene av bilene.
Les vår test av nye Saab 9–5 her:
LES OGSÅ: Dette er Broom-guttas beste Saab minner: