Reklamen sier nemlig ingenting om at dette kun gjelder ordinære varer og ikke kan brukes på pakker, lokale tilbud eller tilbud generelt.

Lokker med stor rabatt

I februar var hele 15 millioner flasker med Pepsi Max utstyrt med rabattkoder som kan brukes på G-sport. I hver flaske med Pepsi Max finnes det en rabattkode. Hver kode er verdt 100 kroner om man handler for over 200.

Se flere nyheter på forsiden

Kjøpte 18 flasker Pepsi Max

– Jeg liker ikke brus en gang, sier Jone Strand (18) til «TV 2 Hjelper deg».

Opplandsjenta Jone Strand ville kjøpe seg en skipakke hun hadde sett i reklameheftet til G-sport. Der står det ingenting om at tilbudet ikke gjelder kampanjen med Pepsi Max. Hun kjøpte 18 flasker brus og dro til butikken for å kjøpe skipakken hun hadde sett seg ut.

– Da jeg kom til butikken, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne kjøpe meg skipakke, siden dette regnes som et tilbud, sier Strand.

Les også: Hygienesjokket på McDonald's går verden rundt

Hun ble skuffet og overrasket

– Det står jo ikke noe om at dette er tilbud verken i reklameheftet, nettet eller på tv-reklamen, sier hun.

Støtte fra Forbrukerombudet

«TV 2 Hjelper deg» kontaktet Forbrukerombudet som synes markedsføringen er villedende, og støtter Jone.

– Jeg forstår at folk kan bli skuffet av dette. Det kunne blitt markedsført på en tydeligere måte for forbrukeren, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet har fått klager fra flere andre kunder som føler seg lurt av reklamen.

– Vi kommer til å ta kontakt med G-sport angående dette, sier Gjedrem.

Les også: Reiseforsikringen sviktet – familien måtte kjøre dødssyke Roger hjem fra Spania

– Vil lære av feilene

Markedssjef i G-sport, Kjetil Løken innrømmer at reklamen kunne vært tydeligere, og at det burde vært lettere å forstå hva tilbudet ikke omfatter.

– Jeg vil gjerne gi Jone et gavekort på 2000 ,- som en kompensasjon, sier Kjetil Løken, Markedssjef i G-sport.

Kjetil Løken sier at de har fått en del henvendelser av samme sort, og at de har tatt kontakt for å og forsøke å gjøre kundene fornøyde. Han sier at G-Sport ønsker å lære av feilene til neste gang.

– Vi er en såpass stor kjede, og er opptatt av å ta vare på ryktet vårt. Håper alle blir fornøyde ved neste kampanje, avslutter markedssjefen.

Les også: Frykter at ulovlig mur skal dundre inn i soverommene